Annons

Bästa macroobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej...
Jag funderar på ett macroobjektiv till en Nikon D50 och undrar nu vilket objektiv som är bäst i och runt 4000kr-klassen??

sök i forumet det finns massor av trådar kring macrooptik. De handlar nog mest om vilken brännvidd du vill arbeta med, skärpemässigt så är det nog ingen större skillnad på de olika fabrikaten. Tamron 90/2.8 anses väl kanske ge mest för pengarna. Jag har själv provat optiken och den är fantastisk!

miniman skrev:
Hej...
Jag funderar på ett macroobjektiv till en Nikon D50 och undrar nu vilket objektiv som är bäst i och runt 4000kr-klassen??
Tamron som sagt, är mycket optik för pengarna. Även Nikons 60 2,8 är en formidabel optik som går att hitta för ca 3000 - 3500 i toppskick. Själv äger jag en Sigma 150 2,8 ( nypris 5800 ) och det är nog i mina ögon bland det bästa som världen skådat både sett till prestanda, användbarhet och byggkvalite, som grädde på moset har den dessutom Hsm-motor.

I den prisklass du nämner är Tamron 90/2.8 och Sigma 105/2.8 två heta kandidater sålänge vi talar ny optik. Gå och kläm på dom och prova.
Båda är mycket skarpa.

om du kan gå över ditt tak lite får du en Micro Nikor 105/2.8 för 4500-5000 begagnad kan jag tänka mig..skall visst vara ett bra macro objektiv..

Att du avbildar lika stor del av verkligheten som din sensor/filmruta är stor.
Att 1 mm av verkligheten avbildas som 1 mm på ditt negativ/din sensor.

I avbildningsskala 1:2 avbildas 1 mm av verkligheten som 0,5 mm på din senser.

Arleklint skrev:
Att du avbildar lika stor del av verkligheten som din sensor/filmruta är stor.
Att 1 mm av verkligheten avbildas som 1 mm på ditt negativ/din sensor.

I avbildningsskala 1:2 avbildas 1 mm av verkligheten som 0,5 mm på din senser.
Presis ! Alltså du kan fokusera på ett föremål som är 23.7 mm brett föremål och det fyller hela bilden.

/ Erik

jag har inte jämfört med andra optiker, men Nikons egen 105/2.8 är mycket bra och går att hitta för lite över 4000 begagnat.

ANNONS
Götaplatsens Foto