Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad22

Avslutat medlemskap
Canonisterna listar sina bästa objektiv, IQ = Image Quality är urvalskriteriet.

Nu tror jag inte ett enda objektiv är bäst på allt men det vore ändå intressant att höra vad ni anser vara Nikon bästa.

Min favorit är AF 80-200mm 2.8 D ED som jag tycker ger fantastisk skärpa, kontrast och färger.

Nikon 200/2 VR och 400/2.8 VR lär vara svårslagna bland de fasta objektiven medan 14-24/2.8 och 24-70/2.8 nog toppar zoomlistan.

För min egen del är det solklart Nikons 14-24/2,8. Aldrig sett maken till skärpa. Behöver inte nånsin blända ner pga brist på skärpa :D

Jag köpte en 85mm 1:4 för 6000kr i New York, måste säga att det är mitt drömobjektiv.

De bästa? Svårt att jämföra olika brännvidder. Här är några av Nikons bästa, enligt mig. Har inte testat alla dock (baserat på egna tester, tester och hörsägen):

* AF 28/1.4
* AI(S) 28/2
* AI(S) 35/1.4
* AI(S)/AF 50/1.4 / 50/1.8
* AI(S) 58/1.2
* AF 85/1.4
* AI(S) 105/2.5
* AF 180/2.8
* AF-S 200/2
* AI(S) 300/2 (!)
* AF-S 300/2.8
* AF-S 14-24 (världens bästa extremvidvinkelobjektiv)
* AF-S 17-35
* AF-S 24-70
* AF-S 70-200 Vr (för DX-formatet iaf)

Senast ändrad:
Min favorit är AF-D 85/f1.4, skärpan, färgtonen och dess makalöst vackra bokeh, i kombination med dess fina byggkvalitet och grymma frontlins, gör den till vinnare i mina ögon.

Men om man bortser från personliga känslor så måste väl AF-S 14-24/2,8 vara det bästa objektiv Nikon tillverkat rent tekniskt, att få skärpa på f2.8 från kant till kant på 14mm är makalöst, på en zoom desutom.

/kent

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Nikon 200/2 VR och 400/2.8 VR lär vara svårslagna bland de fasta objektiven medan 14-24/2.8 och 24-70/2.8 nog toppar zoomlistan.

Jodå, 400/2,8 VR är helt ok. ;)

Bifogar en bild samt ett utsnitt från ärmen. Det blir ett otroligt kort skärpedjup på full öppning. Bilden tagen med D300, ISO 200 (auto).

Bilagor

• rlg_1094_400.jpg
    rlg_1094_400.jpg
    69.1 KB · Visningar: 3,375
BjörnN skrev:
Canonisterna listar sina bästa objektiv, IQ = Image Quality är urvalskriteriet.

Mina favoritkombos

D300+70-200VR, mina bästa bilder på vänner och familj har jag fått med detta objektiv.

D80+85mm 1,4, perfekt! Men 85:an på D300 gör inte samma mirakel.

D300 och nya 60mm macro, huva vilka macro och porträtt bilder jag får!

Hälsningar

Adam

Re: Re: Bästa Nikonobjektiv

Tyckaren skrev:
Mina favoritkombos

D300+70-200VR, mina bästa bilder på vänner och familj har jag fått med detta objektiv.

D80+85mm 1,4, perfekt! Men 85:an på D300 gör inte samma mirakel.

D300 och nya 60mm macro, huva vilka macro och porträtt bilder jag får!

Hälsningar

Adam

Varför tycker du inte att 85:an är lika bra på D300 som på D80?

Det skulle jag villa veta också, den gör då i mitt tycke mirakel på D300 i allafall, även på min tidigare D200, vad är det som gör den så speciell med D80 ?

/kent

jonasy skrev:
* AI(S) 35/1.4
Jag måste ifrågasätta detta en smula. I mitt tycke är detta objektiv långt ifrån att betrakta som nåt mästerverk. Det är helt enormt skarpt i mitten när man bländar ner det, men i övrigt har det fler nackdelar än fördelar. Stor ljusstyrka, javisst. Men resultatet vidöppet är inget att hurra för i alla fall. Skärpeplanet är så välvt att det är svårt att få bra kantskärpa ens på DX om man inte bländar ner till f/8 eller så.
35/2 AI eller AI-S är egentligen ett bättre objektiv (har haft det också) på alla punkter utom ljusstyrkan. Rykten är inte alltid sanna;-)
Nu har jag visserligen inte provat 1,4:an på FF/analogt, men jag har väldigt svårt att tro att det skulle bete sig bättre där. Antagligen blir skärpan i mitten bättre vid full bländaröppning, men i övrigt?

De objektiv man gillar är bra. Men de man använder är i särklass bäst.

Ska gå min egen väg nu.... Tycker faktiskt att en bra 50mm är ett användbart verktyg. Men den är nog för billig för många.

Man kan porträttera, fota stilleben, närbilder med försättlins eller omvändningsring, proportionerliga miljöer.
Och billiga som få gluggar.

Re: Re: Re: Bästa Nikonobjektiv

eon skrev:
Varför tycker du inte att 85:an är lika bra på D300 som på D80?

Jag får inte den där WOW känslan med 85mm och D300, det känns som D300 "läser" sönder 85:an 1,4.

Men D80 + 85mm 1,4 reste sig håren på armarna när jag kollade på bilderna, men nu "sitter" inte skärpan riktigt - även fast den har justerats.

Hälsingar

Adam

Egentligen kan man ju fråga sig vilka Nikkor som är dåliga. Jag tycker i stort sett allt jag provat har varit bra. Jag kan tänka mig att plastiga 90-talszoomar inte är så kul, men dem ser man ju aldrig heller.

Mina Nikon-favoriter är helt klart 85 1,4 AIS och af-varianten samt Nikons 180 2,8 AIS och af-gluggen. det är dock bara 85 1,4 af-D som jag provat på DSLR. Nikon hade också en 135 2,0 som var kalas på min F4 men jag tror att 85 1,4 är strået vassare.

ANNONS
Götaplatsens Foto