Annons

Bästa objektiv för mina syften?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle_B skrev:
Men hallå.. Tittade precis in på din profil, äger du dessa objektiv?

50mm 1,8?
70-200 2.8

om du gör det och du är nöjd med ditt 70-200 så är ju valet givet...för mig ialla fall

köp ett begagnat 17-40

Då har du i princip hela registret täckt med 3st objektiv.

glappet mellan 40-50mm kommer du inte sakna

mellan 50 och 70mm är det bara o flytta sig 2 kliv frammåt... billigare än så kan det inte bli

Ja, dem två har jag :)

Mitt mål är att ha två kameror med ett objektiv var. 70-200 är givet på den ena. Sen är alltså problemet vilket objektiv jag ska ha på den andra.
Jo, visst kan jag flytta mig framåt... Det är nog det att jag vill från ett och samma ställe (utan att behöva röra mig bakåt eller framåpt) kunna komponera bilden tack vare att objektivet är så "bred", typ 17-75.

Nä, Kalle, du har nog rätt. Det ska nog gå med 17-40 på ena kameran och 70-200 på andra. I alla fall börja med det.

Supertack alla som svarat!
Nu känns allt så mycket klarare :)

Kram på er!

Atena skrev:
Men nackdelen är att den är ljussvag. Objektivet måste funka i en kyrka. Skulle denna göra det?
Jag tror att inget objektiv utan IS är optimalt för kyrkbilder. Dock brukar motiv i kyrkor som regel vara relativt stillastående och då funkar det med stativ. Jag skulle nog hävda att 4,0 funkar men att 2,8 är bättre. Själv fotade jag under helgen på ett dop med en 70-200 2,8 vr och måste säga att vr plus 2,8 verkligen var värdefullt. Då vill jag tillägga att med ett 17-40 4,0 så förenklar den kortare brännvidden möjligheten till skarpa bilder, ganska så rejält.

Har hittat ett begagnat Canon EF 28-70mm f/2.8L USM. Det har inte vidvinkel men det får gå. vad tror ni om detta? Skulle tro att det passar att fota med i kyrkan samt porträtt. Eller vad tror ni?

Ni som har köpt begagnat, vågar man? Det finns oftast inget kvitto med och tänk om den visar sig vara defekt? Har man några rättigheter?

har tänkt köpa objektivet via mitt företag. Någon som vet hur det funkar om kvitto saknas och om man kan dra av momsen?

=0) Marie

Atena skrev:
Har hittat ett begagnat Canon EF 28-70mm f/2.8L USM. Det har inte vidvinkel men det får gå. vad tror ni om detta? Skulle tro att det passar att fota med i kyrkan samt porträtt. Eller vad tror ni?

Ni som har köpt begagnat, vågar man? Det finns oftast inget kvitto med och tänk om den visar sig vara defekt? Har man några rättigheter?

har tänkt köpa objektivet via mitt företag. Någon som vet hur det funkar om kvitto saknas och om man kan dra av momsen?

=0) Marie
De praktiska detaljerna är jag inte speciellt insatt i. Men det övriga vet jag en del om. Angående 28-70 2,8 så är det tveklöst en mycket bra optik. Det som gör mig tveksam till ett sånt köp är att den optiken funnits i svängen ett tag och mig veterligen inte gått att köpa ny på ett par tre år. Med andra ord svårt att hitta i nyskick. En begagnad 24-70 skulle jag hellre satsat på, den skall enligt fotos test vara något skarpare än föregångaren. Om du nu kan tänka dig en glugg som börjar på 28 mm kanske tamrons 28-75 kunde vara något. Den har lika höga MTF-värden som Canon och Nikons motsvarigheter och är skapligt gedigen, dock ej proffskvalitet. Den kostar inte mycket och är också avdragsgill.

Hej Marie!

Vill inte på något sätt påverka ditt val eftersom jag inte har någon uppfattning om EF 24-70/2.8, mer än att det är en bra glugg. Tänkte bara erbjuda dig att prova Tamrongluggen om du känner för det.

Ser att du är Skånetös. Om du bor i närheten av Helsingborg och vill prova ett Tamron 28-75/2.8 kan du bara skicka ett mail till mig. Jag ska alltså INTE sälja det, tänkte bara om du vill prova. Jag är i Hbg imorgon, så om det passar och brådskar kan du som sagt bara slänga iväg ett mail.

/Arne

Arne S skrev:
Hej Marie!

Vill inte på något sätt påverka ditt val eftersom jag inte har någon uppfattning om EF 24-70/2.8, mer än att det är en bra glugg. Tänkte bara erbjuda dig att prova Tamrongluggen om du känner för det.

Ser att du är Skånetös. Om du bor i närheten av Helsingborg och vill prova ett Tamron 28-75/2.8 kan du bara skicka ett mail till mig. Jag ska alltså INTE sälja det, tänkte bara om du vill prova. Jag är i Hbg imorgon, så om det passar och brådskar kan du som sagt bara slänga iväg ett mail.

/Arne
Det där var snällt, och trevligt att se på forumet! :eek:)

Jättesnällt grabbar! Tror man får bättre grepp på vilket objektiv man vill ha om man även får prova.
Ska bekanta mig med Tamron 28-75/2.8 senare idag :D

=0) Marie

Nu börjar det hända lite :)
Jag har möjlighet att köpa Canon 24-70/2,8 USM.
Det är 1-2 år gammalt samt så har säljaren köpt det begagnat själv. Det kommer inte med filter eller motljusskydd. Han säger att det är i bra skick.
Om jag vill ha det så ska jag åka och prova objektivet samt kolla bilderna på datorn.

Utifrån beskrivningen av objektivet, vad kan den vara värd? Vad skulle ni ge för den?

Nytt kostar ca 13 000kr inkl filter och motljusskydd.

=0) Marie

Man brukar väl säga ca 70% av nypris på en fin glugg. Sedan får man lägga till att motljusskyddet kostar en ca 500! Sedan är marknaden stor på L gluggar så att oftast får säljaren det han begär. Jag har sett allt från 6000-11000 för en sådan glugg! Rimligt mjaa 7500-8000 tycker jag med tanke på saknad av motljusskydd! Men vad har han begärt?

photonicdelousions skrev:
Man brukar väl säga ca 70% av nypris på en fin glugg. Sedan får man lägga till att motljusskyddet kostar en ca 500! Sedan är marknaden stor på L gluggar så att oftast får säljaren det han begär. Jag har sett allt från 6000-11000 för en sådan glugg! Rimligt mjaa 7500-8000 tycker jag med tanke på saknad av motljusskydd! Men vad har han begärt?

Han frågade mig vad jag vill ge för den :)
Jag har köpt ett begagnat objektiv Canon 50/1,8 som jag är nöjd med. Annars är jag en liten novis. Men tack vare dig, Thomas och ni andra börjar jag få koll på en hel del :D

Prissättning är jag kass på, men min uppfattning är att det är ett kalasobjektiv. Grymt skarpt och välbyggt. Det är utan tvivel mer gediget byggt än Tamrongluggen och har en snabbare och tystare fokusering. Dessutom s.k. FTM (Full Time Manual) vilket innebär att du kan fokusera manuellt utan att slå om till manuell fokusering på knappen. Det saknas på Tamron.

PS. Var det kanske du som köpte mitt 50/1.8 för något år sedan?? (Hamnen på Råå)DS

/Arne

Arne S skrev:

PS. Var det kanske du som köpte mitt 50/1.8 för något år sedan?? (Hamnen på Råå)DS

/Arne

Ja visst var det jag! :D
Nu är det dags för ännu ett objektiv. Visst är Canon 24-70/2,8 L USM bättre än Tamron, men ibland får man böja sig. Om inte denna kille accepterar mitt bud så vem vet, kanke blir det en Tamron om din visar sig vara bra:)
Vi hörs på fredag och håll tummarna att vädret blir regnfritt:)

Tyckte att jag kände igen ditt namn men kunde inte placera sammanhanget. Nu är poletten på plats. :)

*Går ut och dansar väderdans i trädgården*

/Arne

ANNONS
Götaplatsens Foto