Annons

Bästa objektiv för mina syften?

Produkter
(logga in för att koppla)
Atena skrev:
Ja visst var det jag! :D
Nu är det dags för ännu ett objektiv. Visst är Canon 24-70/2,8 L USM bättre än Tamron, men ibland får man böja sig. Om inte denna kille accepterar mitt bud så vem vet, kanke blir det en Tamron om din visar sig vara bra:)
Vi hörs på fredag och håll tummarna att vädret blir regnfritt:)
Kolla med honom om det ex alltid funnits filter monterat, sen blir jag liet undrande över varför motljusskydd saknas. Har någon drämt i med gluggen så att det gått sönder? Mig veterligen köper man inte en sån glugg utan motljusskydd. När gluggarna är så pass dyra bör man också säkerställa sig om friktion o motstånd på focus och zoomring, men framför allt kolla repor på fram och baklins. Mitt råd till dig är att inte ha bråttom med en så pass fin glugg, de finns i plural begagnade bara man har lite is i magen.

paul innergård skrev:
Kolla med honom om det ex alltid funnits filter monterat, sen blir jag liet undrande över varför motljusskydd saknas. Har någon drämt i med gluggen så att det gått sönder? Mig veterligen köper man inte en sån glugg utan motljusskydd. När gluggarna är så pass dyra bör man också säkerställa sig om friktion o motstånd på focus och zoomring, men framför allt kolla repor på fram och baklins. Mitt råd till dig är att inte ha bråttom med en så pass fin glugg, de finns i plural begagnade bara man har lite is i magen.

Bra fundering du har. Jag ska kolla in gluggen innan köpet. Men kanske skyddet passar andra gluggar och används till dem stället. Killen som köpte den innan mig kanske inte tänkte på att fråga om skyddet vid köpet.

Friktion och motstånd, då menar du att när jag fokuserar manuellt eller auto så ska det gå smidigt och inte trögt eller ens låta konstigt då jag har hört att den är ganska tyst.

Framlinsen hajjar jag, den man skyddar med t ex UV-filter. Men baklinsen, var sitter den?

Jag tror att han och jag har stannat vid 8000kr. Ska jag köra på det om det visar jag att gluggen är felfri?

Atena skrev:
Bra fundering du har. Jag ska kolla in gluggen innan köpet. Men kanske skyddet passar andra gluggar och används till dem stället. Killen som köpte den innan mig kanske inte tänkte på att fråga om skyddet vid köpet.

Friktion och motstånd, då menar du att när jag fokuserar manuellt eller auto så ska det gå smidigt och inte trögt eller ens låta konstigt då jag har hört att den är ganska tyst.

Framlinsen hajjar jag, den man skyddar med t ex UV-filter. Men baklinsen, var sitter den?

Jag tror att han och jag har stannat vid 8000kr. Ska jag köra på det om det visar jag att gluggen är felfri?

Med friktion menar han när du känner på zoomringen samt skärperingen! Glappar de går de trögt eller allt för lätt.

Att tänka på 24-70 2,8 L går något trögare ju närmre 24 området du närmar dig! Jag har iaf inte hört något annat !

Jag hade köpt den om den är perfekt och fungerar perfekt! Jag gav 9500 för min!

Lycka till!

EDIT: Baklinsen sitter i fattningen om du tittar in i "ändan" på den så att säga så ser du rakt igenom och första glaset där är baklinsen :)

OT: Thomas, har du fått mail från mig?? Om inte, skicka ett mail till mig med ditt nummer så kan jag ringa dig ang din glugg. (Det verkar vara något strul när jag skickar mail)

/Arne (Åter On topic)

Atena skrev:
Ja visst var det jag! :D
Nu är det dags för ännu ett objektiv. Visst är Canon 24-70/2,8 L USM bättre än Tamron, men ibland får man böja sig. Om inte denna kille accepterar mitt bud så vem vet, kanke blir det en Tamron om din visar sig vara bra:)
Vi hörs på fredag och håll tummarna att vädret blir regnfritt:)

Atena skrev:

Om gluggen är felfri mekaniskt med en eller annan ej störande skönhetsskavank, samt repfria glasytor så är det ett bra pris. men glöm inte att kolla av det där med varför motljusskydd saknas. jag tror inte att det passar någon annan glugg.

Atena skrev:
Nu börjar det hända lite :)
Jag har möjlighet att köpa Canon 24-70/2,8 USM.
Det är 1-2 år gammalt samt så har säljaren köpt det begagnat själv. Det kommer inte med filter eller motljusskydd. Han säger att det är i bra skick.
Om jag vill ha det så ska jag åka och prova objektivet samt kolla bilderna på datorn.

Utifrån beskrivningen av objektivet, vad kan den vara värd? Vad skulle ni ge för den?

Nytt kostar ca 13 000kr inkl filter och motljusskydd.

=0) Marie

Han ville ha 8500kr för sitt objektiv 24-70/2,8.
Slutresultatet blir att jag sparar 1000kr då jag fick ett bra pris av Swefo för samma objektiv, detta då utan moms då jag handlar via mitt företag.

Men (inte klokt vad man har valångest och ändrar sig stup i kvarten) det blev en 24-105/4 IS istället med bra rabatt av swefo.

Hoppas hoppas detta nu var ett bra val...

Tack alla för era tips!

=0) Marie

Atena skrev:
Han ville ha 8500kr för sitt objektiv 24-70/2,8.
Slutresultatet blir att jag sparar 1000kr då jag fick ett bra pris av Swefo för samma objektiv, detta då utan moms då jag handlar via mitt företag.

Men (inte klokt vad man har valångest och ändrar sig stup i kvarten) det blev en 24-105/4 IS istället med bra rabatt av swefo.

Hoppas hoppas detta nu var ett bra val...

Tack alla för era tips!

=0) Marie
Jag tror du gjorde ett bra val visst är 2,8 alltid 2,8 men nu får du IS plus ett mer användbart omfång. I fotos test av 24-105 skrev de att den utan vidare kunde jämföras med 24-70 i skärpa. En riktig drömglugg i mina ögon, önskar Nikon hade en motsvarighet i sin ensemble. Måste bara tillägga att Swefo verkligen är bra att ha och göra med. De anstränger sig verkligen för att göra kunderna nöjda med sin affär, handlade själv en 105 micronikkor av de alldeles nyligen. Naturligtvis med förstklassig service.

paul innergård skrev:
Måste bara tillägga att Swefo verkligen är bra att ha och göra med. De anstränger sig verkligen för att göra kunderna nöjda med sin affär, handlade själv en 105 micronikkor av de alldeles nyligen. Naturligtvis med förstklassig service.

Håller med till 100%! Hans från Swefo gav mig en hel del tips och besvarade mina frågor via mejl. han kom även med egna initiativ vilket är kanon.
Det blev en hel del grejor så som batterigrepp, enbentstativ, minneskort, batteri, Apollo softbox, reflexskärm 120cm, tilt samt 24-105 och filter. Allt hamnade under 12000kr exkl moms då jag handlar via mitt företag. kan verkigen rekommendera dem!

ANNONS
Götaplatsens Foto