Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektivet för hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Nu är det dags att investera i ett nytt objektiv. Jag letar efter ett som är särskilt bra fram för allt till fotografering av interiörer och hus. Alla tips och råd mottages tacksamt! Har för tillfället D80, men funderar på att relativt snart investera i en D3 så ett objektiv som passar båda är optimalt!

Jag plåtar interiörer med D3 och Nikon 17-35/2,8. En annan glugg för ändamålet kan vara Nikon 14-24/2,8.

Personligen tycker jag tilt/shift är totalt onödigt för ändamålet. Hellre lite mer vidvinkel. Gärna 24 mm eller mer vidvinkel.

PerFogelberg skrev:

Personligen tycker jag tilt/shift är totalt onödigt för ändamålet. Hellre lite mer vidvinkel. Gärna 24 mm eller mer vidvinkel.

Hur kan det vara onödigt med raka vinklar när man fotograferar ... raka vinklar? :p

Zewrak skrev:
Hur kan det vara onödigt med raka vinklar när man fotograferar ... raka vinklar? :p
Jag har inte upplevt det som något problem att få raka väggar med en vanlig vidvinkel. Oftast blir inte de interiörbilder jag fotograferar större än A4-storlek och då har jag tillräckligt med pixlar för att kunna räta upp bilderna i datorn.

Vilka alternativ finns det hos tex Sigma, Tokina och Tamron?

Ang tilt/shift så har jag hört att man förlorar en del kvalitet under användingen av dessa objektiv. Stämmer det?

Innan jag slutligen valde Nikon 17-35/2,8 hann jag testa Sigma 14/2,8 och Sigma 15-30/3,5-4,5. Den första gav konstiga spökeffekter i motljus och den andra exponerade inkonsekvent tillsammans med Nikon D3.

Till Nikon D80 hade jag valt en Nikon 12-24/4.

Annars finns Tokina 12-24 som är 98% av Nikon 12-24 till halva priset.

Enligt Ken Rockwell har Tokinan mindre(/lättare att åtgärda) distorsion än Nikon vilken är av intresse om man skall fota raka linjer ...

Observera att varken Nikon 12-24 och Tokina 12-24 inte fungerar med Nikon D3.*

* Bara i DX-läget men då kan man ju lika gärna behålla D80n.

jonasy skrev:
Observera att varken Nikon 12-24 och Tokina 12-24 inte fungerar med Nikon D3.*

* Bara i DX-läget men då kan man ju lika gärna behålla D80n.
Å andra sidan kan man få ett begagnat Tokina för strax över tretusen, vilket är en struntsumma i förhållande till vad en D3 kostar. Man behöver inte ens gå back om man säljer det när man ämnar byta kamera. Förresten funkar den från 18-20 mm på FX.

Angående shift-objektiv så är det ungefär som att använda ett mellanformatobjektiv på småbildsformatet och välja var i bildcirkeln man vill placera sensorn. Man kan alltså få med objektivets vinjettering bara i ett av hörnen och andra lustigheter. Att beskära en ännu vidvinkligare bild från ett vanligt objektiv ger samma resultat, men man förlorar lite av sensorns effektiva yta. Det är inte shift-funktionen i sig som gör linjerna räta, utan att man kan peka kameran rakt framåt och ändå få med det man vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto