Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bästa skärpningstipset till D200?
- Trådstartare pareli
- Start datum
pareli
Aktiv medlem
Har ni testat det här?
- USM : effect 18, radius 40, threshold 0
- USM : effect 150 radius 0.3, threshold 0
- edit/fade USM, 100%, darken blend mode,
- edit/fade USM, 50%, brighten blend mode
Hittade det för ett tag sedan, men kommer inte ihåg var...
- USM : effect 18, radius 40, threshold 0
- edit/fade USM, 100%, darken blend mode,
- edit/fade USM, 50%, brighten blend mode
Hittade det för ett tag sedan, men kommer inte ihåg var...
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Jag använder lite oskarp mask i PS.
amount: 100%, R:2 pixels, threshold: 2 levels.
Detta gör bilderna otroligt mycket bättre även om bilden redan är bra nog. Vill inte fläska på med för mycket då det kan bli lite för onaturligt oxå. Speciellt skägg och hår har en tendens att bli strävt på bilden, likadant päls på djur.
amount: 100%, R:2 pixels, threshold: 2 levels.
Detta gör bilderna otroligt mycket bättre även om bilden redan är bra nog. Vill inte fläska på med för mycket då det kan bli lite för onaturligt oxå. Speciellt skägg och hår har en tendens att bli strävt på bilden, likadant päls på djur.
Senast ändrad:
pareli
Aktiv medlem
Tycker inte att bara enkel USM räcker, eller så har jag inte hittat rätt inställningar. Ett exempel på "Smart sharpen" hittade jag på dpreview.com:
Settings 300% to 500%, radius 0.2 pixels, lens blur type, NOT more accurate, with advanced settings as follows:
Shadow Fade 10%, tonal 40%, radius 1 pixel
Highlight Fade 10%, tonal 50%, radius 1 pixel
Har inte haft tillfälle att testa det så utförligt...
Settings 300% to 500%, radius 0.2 pixels, lens blur type, NOT more accurate, with advanced settings as follows:
Shadow Fade 10%, tonal 40%, radius 1 pixel
Highlight Fade 10%, tonal 50%, radius 1 pixel
Har inte haft tillfälle att testa det så utförligt...
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Man skall oxå tänka på att man esätter inte verklig skärpa med USM om man har ett oskarpt objektiv!
pareli
Aktiv medlem
Jag förutsätter egentligen idealiska förutsättningar när det gäller optik, bländare och ljus. När jag plåtar med högsta kvalitetskrav handlar det om naturligt ljus, stativ och maximalt skärpedjup (arkitekturfoto). Att en digital småbildskamera i själva verket inte är den idealiska lösningen är en annan sak...
matti
Aktiv medlem
Jag är väldigt nöjd med verktyget "justera skärpa" i Elements 5.0. Där kan man välja "linsoskärpa" som justeringsmetod istället för "gaussisk oskärpa". Ger mycket mindre problem med halos och även mindre brus i lågdagrar. Verkar vara en "smartare variant" av USM!? Kör nivå 100% och radie 0,5 pixlar, tröskelvärde finns inte som inställning i detta verktyg. Jag är ingen PS-entusiast, vill ha "enkla men bra" lösningar i min bildbearbetning och är jättenöjd med ovanstående. Vet ej vad ovan beskrivna Elements-metod motsvarar i mer avancerade bildhanteringsprogram.
Jag fotar mest i JPEG och har ofta skärpan från kameran på 1+. Kör autokontrast ("autotone") vilket jag tycker funkar ypperligt! Dessa bilder tål uppskärpningen i Elements jag nämner ovan utan påtagliga fula artefakter. Stunsen i bilderna blir markant förhöjd. Viktigast för en bra bild är dock att exponeringen sitter rätt från början så att sensorns hela potential utnyttjas. Man skall inte behöva trixa med kurvor och nivåer alltför mycket. Här tycker jag D200:an är suverän på att exponera rätt med sin matrixmätning jämfört med ALLA kameror jag haft tidigare (Nikon D70, EOS 10D & 30D, Dynax D7D).
mvh / Matti
Jag fotar mest i JPEG och har ofta skärpan från kameran på 1+. Kör autokontrast ("autotone") vilket jag tycker funkar ypperligt! Dessa bilder tål uppskärpningen i Elements jag nämner ovan utan påtagliga fula artefakter. Stunsen i bilderna blir markant förhöjd. Viktigast för en bra bild är dock att exponeringen sitter rätt från början så att sensorns hela potential utnyttjas. Man skall inte behöva trixa med kurvor och nivåer alltför mycket. Här tycker jag D200:an är suverän på att exponera rätt med sin matrixmätning jämfört med ALLA kameror jag haft tidigare (Nikon D70, EOS 10D & 30D, Dynax D7D).
mvh / Matti
cakon
Aktiv medlem
I en fototidning jag läste nyligen står att för bästa skärpa ska bilderna skärpas i två omgångar. I kameran bör man då stänga av ev. skärpning. Första skärpningen (kallad presharpening) i oskarp mask skulle tydligen ha följande inställningar om jag minns rätt, 200-500%, 0,3, 0-5. Givetvis gäller att man får hålla ett öga på resultatet så man inte får för mycket skärpa. Anledningen till ovanstående var tydligen att lågpassfiltret framför sensorn beslöjar bilden en aning (vilket såvitt jag förstår gäller alla digitala kameror, även 5D) och just för att inte tappa detaljer i bilden så är det tydligen optimalt att skärpa bilderna i två steg.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Jag brukar beskära till önskad storlek/dpi
sedan omvändla till LAB färg och sedan skärpa i ljushetskanalen.
sedan omvändla till LAB färg och sedan skärpa i ljushetskanalen.
Zoso
Aktiv medlem
pareli skrev:
Håller på och testar NX. Jag prövar din metod...
Jag glömde tillägga att när jag gjort uppskärpningen i NX så spar jag filen i 16bitars tiff, sen öppnar jag den i CS2 och gör storleksförändringar där (bättre verktyg, samt att jag har ett interpolerings insticksprogram i CS2), när sedan bilden är helt klar gör jag en sista skärpning i Lab-läge.
Hur mycket är beroende på storlek och bildtyp, men rent generellt så kör jag Mängd = 85-120, Radie = 1.5, och Tröskelvärde = 4 på en bild som skall skrivas ut på papper. för bilder som skall visas på PC'n ändrar jag radien till 0.3 och sätter tröskelvärdet till 0.
/kent