Annons

Bästa teleobjektivet

Produkter
(logga in för att koppla)
Retsticka! :)

Canon har två serier av EF-objektiv, dom vanliga och "L" som har bättre prestanda och innehåller konstigheter som ED-glas, fluorit, asfäriska linser etc.

Nu ska jag vara lite petig, men Canon har faktiskt tre serier. Budget (där bland annat 55-200/4-5.6 IS finns). Dessa utmärker sig med att ha lite enklare material, inte samma byggkvalité och inte samma fokusmotorer som de andra två klasserna.

Mellanklassen, där man hittar objektiv som t.ex. 28-105/3.5-4.5 och 100/2.8 Macro har bättre AF-motorer och bättre byggkvalité

Sen har vi då L-klassen som du beskrivit.

Ett nytt 70-200/4L kostar 6800 kronor, 4600 kronor för ett nio månader gammalt är ett helt okej pris. Det är 70% av nypriset, vilket är normalt för ett L-objektiv.

Det är dock inte så att optisk kvalitet automatiskt alltid är sämst i budgetklassen och alltid är bäst i L-klassen, även om det finns en viss korrelation.

(Dessutom finns en fjärde klass, DO-klassen, som är ungefär som L-klassen i byggkvalitet.)

ok, jätte bra tips alla. Men om jag köper EF-S 55-250/4-5.6 IS o ska fota tex en fotbollsmatch eller snabba småfåglar som ofta inte sitter still så länge, ska man köra manuell fokus eller AF. Vilket blir bäst, har förstått att fokus kan hamna lite varsom helst med AF, men hur hinner man med med MF?

Använd enbart mittersta fokuspunkten och använd kontinuerlig AF.

Jag gissar (utan att ha använt EF-S 55-250/4-5.6 IS) att det i de flesta fall snarare är AF-prestandan i din EOS 450D som begränsar än hur snabbt objektivet reagerar.

Manuell fokus är inte så lätt att använda med AF-objektiv, oavsett om de är L-objektiv eller inte. AF-objektiv har oftast ganska dåliga fokuseringsmekanismer för manuell fokus, även om de är lite bättre på L-objektiv. Dessutom saknar AF-kameror fokuseringshjälpmedel i sökaren som snittbild eller mikroprismor.

Men visst går det att fokusera manuellt även vid action-foto. Folk klarade ju av det hyfsat bra innan det fanns AF.

ok, jätte bra tips alla. Men om jag köper EF-S 55-250/4-5.6 IS o ska fota tex en fotbollsmatch eller snabba småfåglar som ofta inte sitter still så länge, ska man köra manuell fokus eller AF. Vilket blir bäst, har förstått att fokus kan hamna lite varsom helst med AF, men hur hinner man med med MF?

AF alla gånger! Med mittersta fokuspunkten för att få så snabb fokus som möjligt! Jag vet inte varför du är inne på just den gluggen men du gör bort dig om du väljer den istället för 70-200/4L USM!!!!
IS har du ingen användning av om du plåtar fotboll! Endast om spelaren står stilla eller om du ska göra en panoering på lång slutartid!
Köper du 70-200at har du en glugg för livet som fungerar fint med 1,4x konverter!

/M

AF alla gånger! Med mittersta fokuspunkten för att få så snabb fokus som möjligt! Jag vet inte varför du är inne på just den gluggen men du gör bort dig om du väljer den istället för 70-200/4L USM!!!!
IS har du ingen användning av om du plåtar fotboll! Endast om spelaren står stilla eller om du ska göra en panoering på lång slutartid!
Köper du 70-200at har du en glugg för livet som fungerar fint med 1,4x konverter!

/M

Nä men den verkar bra Canon 70-200 4.0L har bara inte de stålarna just nu. Men om man plåtar folk o byggnader mm, lite allround, hur går det då utan stabilisator? Vilket läge kör man på om man fotar tex fotboll. Hel automatiska gröna rutan??

Utomhus och dagtid så behöver man aldrig IS på dessa brännvider om man har optik som fungerar bra vid f/4 vilket 70-200 f/4 gör. Detta är vid ISO100 då du ändå får tillräckligt korta slutartider utan att höja ISO, men ett eller två steg går det alltid att höja ISO utan att det gör ont.

Fota fotboll så kör antigen på M eller AV. AV max bländare och låt kameran vlja slutartid åt dig - utgå ifrån ISO 100 och blir exponeringstiderna för långa så öka ISO ett steg. Blir de för korta för att få liv i bilden så minska bländaren något steg eller om du vill bibehålla et korta skärpedjupet så sätt på ett ND filter.

EF 70-200/4 USM saknar IS så det är väl vettigare att jämföra med EF 70-200/4 IS USM. Det objektivet är 4 gånger så dyrt som EF-S 55-250/4-5.6 IS. Det är nog fyra gånger bättre byggt, men knappast fyra gånger bättre optiskt.

Det är rätt få bilder man kan ta med EF 70-200/4 IS USM som man inte kan ta med EF-S 55-250/4-5.6 IS. Den stora fördelen med det dyrare objektivet är att det håller för nåstan vilken misshandel som helst.

tusen tack för alla tips, har lärt mig massor idag. grejen är att i början funkade inte af i tex M eller Av läget när man först haft den på MF, men nu verkar det gå. ska ut o testa i morrn. om jag fotar i RAW kan jag öppna de filerna i photoshop cs3 sedan. o vad kan jag göra där med en Raw fil som jag ej kan göra med en jpeg. det får ju inte plats så många bilder på kortet i raw fast jag har ett 8 gb. Doh!

ANNONS
Götaplatsens Foto