Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa TFT:n för runt 4500kr

Produkter
(logga in för att koppla)

floyd

Aktiv medlem
Detta eviga ämne...
Har försökt gå igenom en massa inlägg och känner mig ännu mer tveksam i mitt val av ny bildskärm.. och fler med mig har jag en känsla av.

Jag letar efter en 19" TFT bildskärm för runt 4000-5000kr som är bra för bildbearbetning punkt!

Vilken skärm är det som "gäller"?

Hepp...vet inte vilken som är "bäst"...men jag kör Samsungs skärmar på jobb och dom är kanonbra...har även fått bra kritik.

Men vilken du ska köpa tänker jag inte ge råd om...ut till affärerna och titta/jämför.

Många webshoppar har så att man kan kryssa i olika skärmar och jämföra...b.l.a http://dustin.se

Eizo

Hej.

Hoppas väcka liv i denna tråden eftersom jag står i begrepp att köpa mig en ny platt skärm. Slängde ut frågan till ett proffs som tyckte allmänt att Eizo hade genomgående bra skärmar.

Finns det någon som kan mer specificerat namnge några bra 19" skärmar?

Hoppas att Ni är på hugget.....

Eizo vs Samsung

Vad tror Ni om Eizo L768. Dustin 4 296.- eller Samsung Syncmaster 920Y. Dustin 3 896.-

Priserna ex moms. :-(

Men hur är det med omgång och kalibrering?
Är alla TFT lika bra och går alla att kalibrera?

Samsung 920T

Om jag skulle rekommendera en som även har vunnit lite priser så skulle jag rekommendera Samsung 920T men tyvärr kommer denna över 4500.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e839375&ReferId=3

Men om du vill ha en Enormt prisvärd som är LG 1915SS. bra pris och prisvärd. Nästan 3000 inkl moms.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e812843&ReferId=3.

Allt är helt vad du vill ha. och va det får kosta.

En Riktig Favorit är Lacie´s 21tummare.

Denna säljs mycket till grafiker, men tyvärr är den dyr. Men då ingår Kalibrator för 15000:-

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=k878774&ReferId=3

//Samuel

Synd att Du inte har råd med en Eizo L797 för det är en ruskigt bra TFT. Men den kostar nästan 11000:- så den borde jag inte nämna.

Hemma sitter jag själv med en LG-skärm som jag inte hade särskilt höga förväntningar på (följde med i Hem-PC-paket), men den är faktiskt helt OK och riktigt prisvärd. I 19" kostar motsvarigheten 2895 :- hos Dustin, precis som Samuel skriver. Den kanske kan vara värd att ta en titt på trots allt. Men det kan förstås vara en helt annan panel i den så försök titta på den "live" någonstans innan Du bestämmer dig.

Re: Eizo

Minita skrev:
Slängde ut frågan till ett proffs som tyckte allmänt att Eizo hade genomgående bra skärmar.

Ja, jag gillar Eizos skärmar och tycker generellt att de ligger bra till. Naturligtvis skulle jag kunna tipsa om en Eizo ColorEdge CG2200K à 40.000 kr, men även de billigare varianterna fungerar väl. Om vi ska ner i rimligare summor tycker jag att en L767 är fortfarande en användbar skärm.

Tyvärr är det ju svårt med TFT-skärmar. Många är riktigt dåliga och helt omöjliga att kalibrera upp till en vettig standard. Bra skärmar kostar en del, även om priserna nu sjunker snabbt. Det är också viktigt att kolla det individuella exemplaret, eftersom det varierar en hel del mellan olika exemplar.

Stefan

Jag håller också på att titta efter ny skärm men med lite större budget upp till 11-12 tusen Eizos skärmar ligger bra till men tittar man på data verkar det som och 797 har sämre data 450:1 i kontrast mot dom flesta andra som har 1000:1 med det kanske inte är bra med för hög kontrast till bildbehandling, men kanske ska gå upp lite i storlek på skärm 20-22" finns det något i den storleken som är köpvärt 19" verkar standard idag men vill upp i lite högre upplösning kör idag på 1600x1200 i en gammal 22" Iiyama skärm som gjort sitt snart.

Jag jobbar en hel del med monitorer för medicinskt bruk, och det skiljer förvånansvärt lite i kvalitet mellan Eizos 797 och de monitorer som är tillverkade för medicinskt bruk (och som är dubbelt så dyra eller mer, och har fler kalibreringsfunktioner).

797 är en riktigt skarp skärm som ger möjlighet till bra gammajustering i skärmen, vilket gör att man kan få till riktigt vass bildkvalitet på den.

Men men, nu blev väl detta off topic eftersom den ligger utanför efterfrågade prisklassen.

PEH61 skrev:
Eizos skärmar ligger bra till men tittar man på data verkar det som och 797 har sämre data 450:1 i kontrast mot dom flesta andra som har 1000:1 med det kanske inte är bra med för hög kontrast till bildbehandling, men kanske ska gå upp lite i storlek på skärm 20-22"

Om du rör dig i de prisklasserna kan du ju titta på en ColorEdge 19". Tycker att man får betala mycket mer för att få de där extra tummen i storlek. Jag använder själv en 19" skärm tillsammans med en mindre skärm för paletter och menyer. Jag gillar att man bara ser bilden, utan allt annat som Photoshop vräker upp på skärmen.

MVH/Stefan

En enkel och kanske aningen provocerande fråga...varför 19"? Finns de i högre upplösning än 17" än? (Använder viewsonic vp 171b(17") och skulle inte vilja behöva flytta bak skärmen ännu mer för att slippa se pixlarna). Men jag kanske har missat något eller ser lite bättre än genomsnittet? OBS en ärlig fråga och alltså ingen provokation.
//Jerka

Nu har Sony´s fantastiska TFT-skärm kommit ner i pris

Jag har i ett antal månader gått och tittat på Sony´s 19" TFT-skärm SDM-HS95P hos PC CITY men priset har legat kring 6-7000 kr.

Den har kontrast 1000:1 och 450 cd/kvm och ingen av dom andra skärmarnas bilder var i närheten av den.

Just nu har man stor sommarrea och hade sänkt priset till 5490 men det fanns bara demoskärmen kvar och jag köpte den för 4500 kr.
Alla inställningar är automatiska på den och Adobe Gamma kunde inte göra bättre inställningar än automatiken.

Den här skärmen kan jag verkligen rekommendera om ni lyckas få tag på den. Jag har aldrig sett så fina bilder som nu.

Vill bara påminna om att "contrast ratio" är ett värde som man får ta med en stor nypa salt.

Contrast ratio är kvoten mellan maximal och minimal luminans (dvs skillnaden mellan de ljusaste och mörkaste områden som monitorn kan visa). Tillverkarna mäter säkerligen detta i komplett mörker för att få så hög ratio som möjligt.

De flesta av oss har inte totalt mörker runt oss, och då finns de andra faktorer som också är viktiga. T ex var man har sin arbetsplats och hur mycket ljus som panelen reflekterar. Har man (som jag) ett fönster bakom ryggen så är den nåt helt annat.

Och nu vill några av Er svara (för det hade jag gjort :) - men desto viktigare med högre kontrast då? Och ja, det kanske stämmer, men stirra er inte blinda bara på siffran.

Tja, vart ville jag komma med detta då? Jo- fäst inte för mycket uppmärksamhet på databladen, utan titta på den monitor som du är intresserad av. Noga. Och försök jämföra med andra genom att visa samma bild på flera monitorer om så är möjligt. Contrast ratio är till viss del fakta, till viss del mätningar utförda i hypotetisk miljö.

Beställde Lacie 321 idag på Inwarehaus kampanj då den fått goda omdömen på flera utländska testsidor, men har börjat fundera lite på om det finns någon fördel att ansluta den till den digitala ingången eller ska man köra den analogt för att kunna kalibrera rätt.

Jag kör alltid DVI när det går.

Eftersom varje pixel addresseras för sig så slipper du bekymra dig för geometrin, för den stämmer. En kalibrering mindre att göra :)

Dessutom slipper du riskera att ställa in grafikkortet på en upplösning/frekvens som inte monitorn stödjer.

ANNONS
Götaplatsens Foto