Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästta framkallare för Tri-X

Produkter
(logga in för att koppla)

typhoon

Aktiv medlem
Blev tipsad att köra Tri-X i T-max framkallare. Det skulle tydligen ge ett litet och snyggt korn.

Jag har precis hängt upp två filmer Tri-X jag framkallat i T-max. Förutom att de ser "tunna" ut, är de väldigt kontrastlösa. Framkallaren blandade jag för ungefär en vecka sedan. En liter T-max + fyra liter vatten. Detta hälde jag i en nyinköpt tom bag-in-box-vinkartong. Precis som jag gjort med D-76 i över ett år och med utmärkt resultat.

Framkallningen; 1+4 i 6 minuter i 20 grader, enligt "The Massive Dev chart" på digitaltruth.com.

Är Tri-X och T-max-framkallare ingen bra kombo? Eller är min framkallare helt enkelt kass?
 
Tri-X och T-Max-framkallare är en utmärkt kombination. Tid och temperatur är enligt Kodaks datablad. Jag föreslår att du testar en film till innan du kasserar framkallaren. Agitera genom att snabbt vända dosan 5-7 gånger på 5 sekunder, upprepa var 30 sekund under hela framkallningstiden.

Det är inga dramatiska skillnader mellan D-76 och T-Max när det gäller Tri-X. T-Max ger något högre kontrast i högdagrarna.
 
Jag blir lite osäker på hur du gjorde när jag läser ditt inlägg. Du blandade väl inte med vatten två gånger?
 
Tomma bag-in-box kan köpas från "brygg ditt eget vin"-affärerna. Har undrat en längre tid varför inte fotokemikalietillverkarna har börjat förpacka sina vätskor i dylika förpackningar.
 
Förr diskuterades ofta finkornsframkallare. Kodak hade en (kanske finns kvar) om hette Microdol. jag har dock inga erfarenheter av den. Vad jag vet är att Tri-X och D-76 blir ganska finkornigt om man är noggran, men kan bli kornigt om man agiterar för mycket och framkallar onödigt länge.

Jag kör själv Ilford Delta 400 som är finkornigare än Tri-X, men utan de konstiga tonkurva (sensiometrikruva) som T-Max har.
 
De vill väl att vi ska köpa ny framkallare när den har oxiderat. Annars rekommenderar jag (bruna) 1 liters glasflaskor för filmframkallare.
 
froderberg skrev:
Förr diskuterades ofta finkornsframkallare. Kodak hade en (kanske finns kvar) om hette Microdol. jag har dock inga erfarenheter av den. Vad jag vet är att Tri-X och D-76 blir ganska finkornigt om man är noggran, men kan bli kornigt om man agiterar för mycket och framkallar onödigt länge.

Jag kör själv Ilford Delta 400 som är finkornigare än Tri-X, men utan de konstiga tonkurva (sensiometrikruva) som T-Max har.

Kodak Microdol ger finare korn än D-76/XTOL/T-MAX men kornet är inte skarpt, utan luddigt i kanterna. Framkallaren med skarpast korn är Agfa Rodinal.
 
Jo jag blandade i vatten två gånger. Först en liter T-max framkallare och fyra liter vatten. Dessa fem liter sparade jag min min bag-in-box-vinförpackning, som jag köpte tom, ren och fin nera på bodegan för 20 spänn. Sedan tappade jag upp 1.2 dl av denna lösningen, och tillsatte vatten tills jag hade 6dl framkallare. I detta framkallade jag filmen. Så egentligen är det (1+4)+(1+4)

Jag resonerade på samma sätt som jag gjort hitils med D-76. Pulvret i plåtburken blandas med vatten så att man får fem liter färdig lösning. Om jag sedan skall framkalla två filmer i 1+1, tappar jag upp 3dl framkallare och häller i 3dl vatten. I detta fallet har jag (pulver+vatten)+(1+1).
 
typhoon skrev:
Jo jag blandade i vatten två gånger. Först en liter T-max framkallare och fyra liter vatten. Dessa fem liter sparade jag min min bag-in-box-vinförpackning, som jag köpte tom, ren och fin nera på bodegan för 20 spänn. Sedan tappade jag upp 1.2 dl av denna lösningen, och tillsatte vatten tills jag hade 6dl framkallare. I detta framkallade jag filmen. Så egentligen är det (1+4)+(1+4)

Jag resonerade på samma sätt som jag gjort hitils med D-76. Pulvret i plåtburken blandas med vatten så att man får fem liter färdig lösning. Om jag sedan skall framkalla två filmer i 1+1, tappar jag upp 3dl framkallare och häller i 3dl vatten. I detta fallet har jag (pulver+vatten)+(1+1).
Problemet löst alltså! Om det är viktiga negativ kan du försöka förstärka dem i selentonare (1+3), men hoppas inte för mycket.
 
Ok. Då vet jag det. Man lär sig av sina misstag...

Den ena rullen var ju iofs unika, men inte så, att jag orkar mixtra med selentonare. Den andra kan jag ta om när som helst.

Tack för alla svar.

Och för de som undrar om den där bag-in-box-historien. Jag tor själva påsen+ventil kostade 15:- och kartongen som man ställer den i, lika mycket. Jag provade en sådan där campingdunk en gång, men det blir bökigt på den sissta litern. Man får knåda den rejälvt för att det inte skall komma in någon luft. Och det gör det ändå. bag-in-boxen funkar suveränt. Den sjunker ihop helt av sig själv. Och när den är tom är det bara till att köpa en ny påse.
 
Microdol-X finns kvar, det är en mycket bra framkallare för Tri-X, framför allt vid hög förstoringsgrad och om man önskar maximal randskärpa. Se: http://www.kodak.com/cgi-bin/webCatalog.pl?product=KODAK+MICRODOL+X+Developer Den fungerar bra till att pressa film med, åtminstone upp till 3200 ASA. Faktiskt är de flesta bilderna i mitt album "Haga i Göteborg" framkallade med Microdol-X och alla är tagna med Tri-x, pressad till 1600 - 3200 ASA. Det går att klämma ur ett snäpp till, t.o.m. 1,5 till ca 7500 ASA men det sista görs med temphöjning till 39 grader och emulsionen blir - minst sagt - skör så man får vara mycket försiktig vid sköljning och helst låta filmen torka horisontellt.
Us
 
Senast ändrad:
Sumpen skrev:
Tomma bag-in-box kan köpas från "brygg ditt eget vin"-affärerna. Har undrat en längre tid varför inte fotokemikalietillverkarna har börjat förpacka sina vätskor i dylika förpackningar.
Jag såg faktisk precis att Maco har börjat sälja kemi i såna där vinlådor. Fanns på Kameradoktorn.

Men är de syretäta? Jag har ju undvikit att förvara kemi i plastflaskor för att jag hört att de tillåter lite syre att passera. Kanske i onödan, eller?
 
1+1 D-76

Hej. Jag har en fundering. Om man framkallar sin film tri-x i D-76 1+1 istället för1+0. Förlorar man i kontrast eller är det marginellt?
 
SD-76

Hej igen. Är det någon som använder denna framkallare och har erfarenhet av den.
Skulle vilja veta hur ni framkallar tri-x i denna bruksfärdiga lösning på 5-liters dunk.
Alltså SD76 i 5-liters dunk färdig brukslösn.
Tacksam för svar.
MVH Maria Ahlberg.
 
Den största vinsten (enligt min åsikt) med att späda D-76 1+1 är just att det är en engångsframkallare. Man är aldrig osäker på framkallarens kondition. Det är samma framkallningstid varje gång (vid samma temp). Kodak säger att 1+1 ger lite högre känslighet, ökad skärpa och bättre skuggdetaljer, och något större korn.

SD-76 är Scanfors' flytande variant av Kodak D-76. Den uppför sig, såvitt jag vet, likadant som den du blandar själv. Du slipper slabbet, men betalar dyrt för vattnet. Du kan också späda den 1+1 och använda den som engångsframkallare.
 
sd 76

Tack för dina svar.
Jag blir lite konfunderad på framkallningstiderna av SD-76.
Här står det på baksidan av dunken.
1. Om du anv kondensor apparat vid kopieringen skall du ha en tid. Vid diffusljus en annan.
Det förstår jag varför men det är inte samma tid som pulvret D76 rek tider ex tri-x framkallar man ju 8 min vid 20 grader. På SD -76 tror jag det är bara 5-6 min och sedan är det olika beroende på vilken apparat du kopierar i.
Jag blir lite förvirrad.
 
Kondensorapparater ger kopior med högre kontrast, därför är tiderna kortare. Diffusorapparater är vanligare i dag (alla med färghuvud t ex) och jag föreslår att du använder dessa tider. Kodaks tider (8 min för konc och 10 för 1+1) är anpassade för diffusorapparat (hyggligt, i alla fall, jag har kortare tider). Ta en testrulle och framkalla enligt tiderna på dunken.
 
ANNONS