Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bättre bilder utan blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Avslutat medlemskap
Funderar på en grej. Hur kommer det sig att bilder på natten blir bättre utan blixt än med blixt? jag har samma iso-tal. provat med allt från 50-400 och alla blir klart ljusare utan blixt. med blixt blir de i stort sätt svarta.

problemet när man kör utan blixt uppkommer ju just när man vill fotografera saker som rör sig, pga att man måste fixera kameran så inte skakningsoskärpa uppstår... kanske är så med de flesta digitalkameror?

Jag antar att du syftar på balansen mellan motiv och omgivning. Det beror på att ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Med bara en ljuskälla så kan du bara få ett avstånd bra exponerat, det som är närmare blir överexponerat och det som är längre bort blir underexponerat.

jo, men jag tar som exempel att jag tar en bild ut från mitt fönster nu ikväll. med blixten så blir bilden så gott som svart, trots att det finns både gatubelysning och lite sånt utanför. men om jag stänger av blixten så blir bilden mycket ljusare. beror det då på att blixten lyser upp det som e nära, inom blixtens täckningsområde (vilket inte är jättestort vad jag förstått) och det andra utanför täckningsområdet underexponeras?

hoppas det gick fram vad jag menade :)

Ok, då förstår jag. Förmodligen är det närmaste objektet utanför ditt fönster rätt långt borta. Då har din blixt ingen effekt alls. Om du låter kameran ställa in exponeringen kommer den med största sannolikhet att använda en snabb slutartid i tron att blixten skall sköta exponeringen.

Om du själv tar kontrollen och ställer in en lämplig slutartid kommer du att upptäcka att bilderna blir identiska med eller utan blixt under sådana förhållanden. Enda skillnaden är att kameran drar mer batterier med blixten påslagen.

Blixten sätter förmodligen slutartiden till 1/60 sec eller nåt liknande om du inte kör manuellt, tids- eller bländarautomatik. En bil nere på mörka gatan i gatubelysning "fastnar" inte under 1/60 sec om inte blixten når fram. Kör du utan blixt i auto eller liknande blir förmodligen slutartiden längre, t.ex. 1 sec eller så.

edit: äsch jim var snabbare :)

tackar för era svar, nu e jag med!

kan dock ej ställa in slutartiden manuellt med min kamera, Minolta Xt....

Men tack ännu en gång för svaren

ANNONS
Götaplatsens Foto