Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bättre skärpa med DX-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Du kan knappast dra en sån generell slutsats. Det snordyra 17-35/2,8 för FF lär vara bättre än 18-55/3,5-5,6 DX.

Jag förstår vad du menar. Men om vi säger att vi har två identiska objektiv, och det enda som skiljer dem åt är att det ena är ff och det andra är DX. I ett sånt läge kanske DX-objektivet har något bättre skärpa och kontrast på en digital systemkamera.

Håkan

Maverick skrev:
Jag tror det är så här, om vi monterar på en FF-glugg så får vi ett överskottsljus in i kameran som måste ta vägen nånstans. När det studsar omkring så sabbar den antagligen kontrasten i likhet med ett sidoljus på en vidvinkel.

Med ett DX objektiv så får vi in rätt mängd ljus och alltså mindre ljus som studsar omkring.

/Maverick

Nja, med det resonemanget skulle ju ett ljusstarkt (stort ljusinsläpp) generellt ge sämre skärpa och kontrast per automatik, än sin ljussvagare broder (mindre öppning).

Skillnade mellan en FF vs DX -gulgg i ett MTF -diagram är ju att FF -gluggen helt enkelt "beskärs" till sensorns storlek, väl..?

Nikons DX -gluggar har en annan/bättre antireflex -behandling, vilket bidrar till en UPPLEVD bättre skärpa, generellt sett.
Tex mitt 20/2,8 ger en helt annan bild på skärmen än 18-70 ger inställt på 20mm. Inte skapare, men högre kontrast. 20/2,8 å andra sidan ger enl mitt tycke ett bredare tonomfång, som om jag vill, kan "trycka till" i bildred -programmet för att få upp svärtan något.

Iaf som jag ser det.

/K

Clouseau skrev:
Ja jag kan bara säga att min skarpaste glugg idag är Nikon 12-24 f4 vilken är DX. Antagligen upplever jag den skarpare än mitt Nikon 17-55 f2.8 eftersom jag nästan alltid (har bara ägt det i tre veckor) fotar på just f2.8 och det andra börjar på f4. Efter dessa två gluggar kommer i skärpa mina fasta gluggar, Nikon 60mm f2.8, Nikon 50mm f1.4 och Nikon 85mm f1.8 (utan inbördes ordning). Det de sista objektiven saknar är helt klart bra antireflexbehandlingar. Med DX-gluggarna blir färgerna klarare och kontrasterna skarpare.
I mitt huvud är det så att Nikon har en ny omgång fasta DX gluggar på gång. Jag grundar detta helt ogrundade påstående på att man kan se en viss prisnedgång på bl a 50mm f1.4 och 85mm f1.4 i Japan där de nu kostar 1800kr resp 6500kr. Egentligen grundar jag det mest på att jag vill att det ska vara så! :p
Jag är med dig i din teori. Troligen kommer Nikon inom kort med en 50 1,2 af-s vr och en 85 1,4 af-s vr, 24-105 2,8 af-s vr, samt en 70 2,8 macro med af-s vr. Priserna för följande gluggar kommer troligen ligga på 3000 för 50 mm, 6000 för 85:an och 3500 för 70 mm, 8500 för 24-105:an. Det hela grundar sig på den okränkbara teorin att jag också vill att det skall vara så.

paul innergård skrev:
Jag är med dig i din teori. Troligen kommer Nikon inom kort med en 50 1,2 af-s vr och en 85 1,4 af-s vr, 24-105 2,8 af-s vr, samt en 70 2,8 macro med af-s vr. Priserna för följande gluggar kommer troligen ligga på 3000 för 50 mm, 6000 för 85:an och 3500 för 70 mm, 8500 för 24-105:an. Det hela grundar sig på den okränkbara teorin att jag också vill att det skall vara så.

He he... famförallt vill jag att dina prissättningar blir besannade! Kanske bäst att börja spara direkt! :D

keckax skrev:
Nja, med det resonemanget skulle ju ett ljusstarkt (stort ljusinsläpp) generellt ge sämre skärpa och kontrast per automatik, än sin ljussvagare broder (mindre öppning).

Skillnade mellan en FF vs DX -gulgg i ett MTF -diagram är ju att FF -gluggen helt enkelt "beskärs" till sensorns storlek, väl..?

Nikons DX -gluggar har en annan/bättre antireflex -behandling, vilket bidrar till en UPPLEVD bättre skärpa, generellt sett.
Tex mitt 20/2,8 ger en helt annan bild på skärmen än 18-70 ger inställt på 20mm. Inte skapare, men högre kontrast. 20/2,8 å andra sidan ger enl mitt tycke ett bredare tonomfång, som om jag vill, kan "trycka till" i bildred -programmet för att få upp svärtan något.

Iaf som jag ser det.

/K

näää, på en anpassad glugg så är ju ljusbilden fortfarande anpassade efter den yta den är tänkt att belysa oavsett storlek på bländare.

På en ff-glugg så lyses en större yta upp och det måste ju hanteras på nått sätt. Åtminstone ser inte jag några självklara avmaskningsramar i min kamera. Det jag då menar är att det ljuset som kommer inte men som uppenbarligen inte kan träffa sensor stör och troligen försämrar kontrasten. Hur mycket detta skulle påverka har jag inte en aning om, antagligen rätt akademiskt.

Som jag tidigare sagt så ser jag ingen uppenbar skillnad mellan mitt 28-70 och mitt 17-55 annat än på färgtonen. Som oftare skiftar beroende på autovitbalans.

/Maverick

Maverick skrev:
näää, på en anpassad glugg så är ju ljusbilden fortfarande anpassade efter den yta den är tänkt att belysa oavsett storlek på bländare.

På en ff-glugg så lyses en större yta upp och det måste ju hanteras på nått sätt. Åtminstone ser inte jag några självklara avmaskningsramar i min kamera. Det jag då menar är att det ljuset som kommer inte men som uppenbarligen inte kan träffa sensor stör och troligen försämrar kontrasten. Hur mycket detta skulle påverka har jag inte en aning om, antagligen rätt akademiskt.

Som jag tidigare sagt så ser jag ingen uppenbar skillnad mellan mitt 28-70 och mitt 17-55 annat än på färgtonen. Som oftare skiftar beroende på autovitbalans.

/Maverick

Med "beskärs" menar jag sensorns ramar.
Men kanske du har rätt. Jag har bara aldrig tänkt i dom banorna, att FF- gluggar kan ha negativ inverkan på "lilla" sensorn pga för stort ljusinsläpp...

/K

Hakancar skrev:
Jag förstår vad du menar. Men om vi säger att vi har två identiska objektiv, och det enda som skiljer dem åt är att det ena är ff och det andra är DX. I ett sånt läge kanske DX-objektivet har något bättre skärpa och kontrast på en digital systemkamera.

Håkan

Nja, jag undrar det. Om man exempelvis tittar på Photozone's tester av Nikkor AF-S DX 18-70/3,5-4,5 ED jämfört med AF-S 24-85/3,5-4,5 ED (fullformat) är de i stort sett identiska. Dessa två objektiv är väldigt lika i mekanisk konstruktion och ganska nya skapelser så kanske även 24-85:an har den bättre antireflexbehandlingen på bakre linsytan!? Fullformatarn har snarare en fördel eftersom du utnyttjar objektivets "sweet spot" i mitten av bildcirkeln och slipper de sämre kanterna (naturligtvis vid användning på en APS-C sensor, men Nikon har ju inget annat :)

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1870_3545/index.htm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_2485_3545/index.htm

mvh / Matti

En faktor till att objektiven har blivit bättre måste väl vara att man kan göra bättre datamodeller? Vilket gör det möjligt att göra komplicerade konstruktioner som är svåra att beräkna.

Fredrik Calabrese skrev:
En faktor till att objektiven har blivit bättre måste väl vara att man kan göra bättre datamodeller? Vilket gör det möjligt att göra komplicerade konstruktioner som är svåra att beräkna.

Produktionstekniken av asfäriska linselement har utvecklats mycket under senare år. Kostnaden för att producera asfäriska element har sjunkit.

ANNONS
Götaplatsens Foto