Annons

Bättre zoom än Powershot G7X

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hallåj!

Köpte för 5 månader sedan min Powershot G7X då jag skulle göra en långresa (som jag fortfarande är mitt i). Är väldig nöjd med den kvalitetsmässigt, förutom att jag känner att jag saknar zoom då den endast har 4.2x.

Vad finns det för kameror inom samma kategori som har åtminstone 10x zoom men även är lika bra kvalitetsmässigt i övriga aspekter? Då är tanken alltså att de inte ska kosta överdrivet mycket mer (kanske ett par tusenlappar mer högst) då man självklart kan hitta mycket bättre kameror som kostar mycket mer.

Tacksam för svar

MVH
 
1" kameror (samma sensor som din nuvarande) med 10x zoom eller mer inkluderar Panasonic TZ100 (inte större än din men ljussvagt objektiv ffa på telesidan för att bli så kompakt), FZ1000 (stor zoom och stor kamera), FZ2000 (helt ny ersätter FZ1000), Sony RX10, RX10 II (inte fullt 10x zoom men f/2,8 rakt igenom, men stor kamera), RX10 III (motsv 24-600 zoom, stor kamera), Canon G3X (förvånansvärt liten för 24-600 zoom men sökare till kostar extra), Nikon DL24-500 (stor, finns ännu inte att köpa, leveransdatum oklart).

Den minsta här är TZ100 följt av Canon G3X. F u dessa två samt FZ1000 och RX10 kostar alla andra i listan 10.000kr och uppåt.
 
Vad gränsen går mellan:
MER zoom / BÄTTRE zoom
beror mycket på:
Desto mer zoom brukar betyda desto mer kompromisser i objektivet. Sämre kvalité helt enkelt men samtidigt förhoppningsvis bättre än att beskära bilderna.
Desto mer zoom kräver normalt mer ljus pga av att max storlek på bländaren krymper.
 
ANNONS