Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja med gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rockoholic skrev:
Efter att ha sett några i mina ögon riktigt duktiga gatufotografer blev jag väldigt inspirerad.

http://www.nickturpin.com
http://www.mattstuart.com/

Jag har länge varit fascinerad av den sortens foto och funderar på att börja nu. Jag vet inte vad det grundar sig i men jag är lite "rädd" för att börja med detta. Jag vet inte hur folk kommer reagera och är därför speciellt rädd att börja med detta i min hemstad Skövde. Det är en liten stad och det är nästan så att alla känner alla.

Jag skulle vilja ställa lite frågor till er som håller på med detta.

Hur började ni?
Vilken sorts optik rekommenderas för att folk ska reagera så lite som möjligt? Skrämmer t ex ett 70-200 folk eller tror de att jag är en seriös fotograf och bryr sig inte lika mycket om mig?
Rekommenderar ni att börja i en större stad där man inte är igenkänd på samma sätt? T ex ta tåget till Göteborg där man dels inte är igenkänd plus att det finns större urval av människor?

Finns det andra små saker att tänka på eller är det egentligen bara att ta mod till sig och slita fram kameran?

Utrustningen jag har att tillgå är:
Nikon D80, MB-D80, SB-800, 18-70/3.5-4.5, 50/1.8, 70-200/2.8 VR.

MVH Niclas, en nervös blivande(?) gatufotograf.

En gatufotograf måste själv vara närvarande på gatan..
Det är inte farligt! :)
Vadå "slita fram kameran"? ;)
Kameran skall bäras synlig!
Och är tveksam till teleobjektiv, då finns risken att man uppfattas som "smygfotograf" på håll eller nå't liknande! ;)

Kolla på några bra gatufotografer här på FS,
dom använder vidvinkel till normalobjektiv.

Så akta dig för att smygfota på håll! ;) :)
Det gör bara fågelskådare! ;)

/Bengan

Jag har inte tagit mycket gatufoto senaste tiden, men tycker det är en kul grej att se på människor och vad de har för sig. Brukar köra på en standardzoom eller mitt 50mm. Senaste tiden mest 50mm. Själv går jag med kameran helt synligt och har överkommit en del av blygheten att fota främmande. Visst, ibland känner jag mig lite smygfluktare, men försöker slänga bort den tanken. Samtidigt får man ju vara lyhörd också i vissa situationer.

ANNONS
Götaplatsens Foto