Annons

B-W Polariseringsfilter har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan-H

Aktiv medlem
Hej!

Mitt filter från B-W har fastnat på mitt objektiv, vad att göra? Enligt uppgift så är filtren från B-W av mässing? för att inte fastna, nu går det bara runt åt bägge hållen.

Mycket irriterande, vågar man ta i på den tandade ytan, med en polygriptång kanske, eller.....?

Hälsningar
Stefan H
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Du vet om att den yttre ringen ska gå att vrida på?

Annars gäller lampsladdstricket. Modell platt alltså.

Lägg sladden runt filtret, spänn ytterst lite (bara så att det inte glider), vrid.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Att pressa objektivet mot en gummiduk och sedan vrida om brukar vara effektivt.

Sedan är det väl så att mässing inte fastnar mot aluminium, men hjälper inte mot dagens objektiv med plastgängor. Jag har själv fått ta till en bågfil för att få loss ett B+W filter som hade fastnat rejält, det var låsringen som skall hålla glaset på plats som hade hoppat ur sitt läge och istället låg och låste filtret mot objektivet. Sedan dess använder jag bara Hoya-filter, de har låsringen på utsidan.

[Edit:] Missade att det var ett polfilter, då fungerar tyvärr inte gummiduksmetoden.
 

bam21

Aktiv medlem
Att pressa objektivet mot en gummiduk och sedan vrida om brukar vara effektivt.

Sedan är det väl så att mässing inte fastnar mot aluminium, men hjälper inte mot dagens objektiv med plastgängor. Jag har själv fått ta till en bågfil för att få loss ett B+W filter som hade fastnat rejält, det var låsringen som skall hålla glaset på plats som hade hoppat ur sitt läge och istället låg och låste filtret mot objektivet. Sedan dess använder jag bara Hoya-filter, de har låsringen på utsidan.

[Edit:] Missade att det var ett polfilter, då fungerar tyvärr inte gummiduksmetoden.

Själv har jag använt en vass avbitare och försiktigt klippt sönder kanten på filtret. Det skall vara en liten och vass avbitare där du klipper med en 45-gradig vinkel. Till slut kommer du att kunna trycka ihop filtret och sedan antingen skruva loss det eller helt enkelt plocka loss det. Själva glaset på filtret kan spricka men om du gör det här lugnt och försiktigt så får du inga skador på objektivet, att hålla det upp och ned minskar risken.

När det gäller filter så är ett annat tips att då och då smörja in filtergängorna med stearin. Då skall du ta och försiktigt dra ett ljus runt en del av filtrets gängor. Torka sedan noga bort överflödigt stearin och skruva därefter på och av filtret några gånger. Kontrollera sedan att du inte har några stearinrester kvar på filtret eller på objektivet då själva "smörjningen" är osynlig.

Det här är en bra sak att göra en gång om året och fungerar även på motljusskydd som kärvar.
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Hej!

Tack för alla råd, har försökt med en spännrem runt filtret, utan resultat,skall försöka med en sladd också, tror ni på 5-56 eller kommer oljan tränga in i objektivet?

Annars får jag tydligen offra filtret, 1,300:- från B-W.

Hälsningar
Stefan B
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej!

Tack för alla råd, har försökt med en spännrem runt filtret, utan resultat,skall försöka med en sladd också, tror ni på 5-56 eller kommer oljan tränga in i objektivet?

Annars får jag tydligen offra filtret, 1,300:- från B-W.

Hälsningar
Stefan B
556 kryper ju som alla oljor. Jag skulle undvika den.
Gummisladd runt ringen och tålmodigt lirkande borde lösa biffen.

Annars kameraverkstad? Borde bli billigare än att köpa nytt filter.

/Johan
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Rent teoretiskt skulle det kunna gå att värma filtret också. Doppa ner filtret i hett vatten i någon minut, och se om det går lättare med sladd-metoden då.
 

frwe

Aktiv medlem
Rent teoretiskt skulle det kunna gå att värma filtret också. Doppa ner filtret i hett vatten i någon minut, och se om det går lättare med sladd-metoden då.
Vad jag vet utvidgas saker av värme, alltså borde filtret sätta sig ännu hårdare. Skulle ju kunna prova en frys. Ställ objektivet med filtret ner på en hylla i frysen. Filtret som får kontakt med underlaget borde kylas ner fortare än själva filtergängan? Om ett material blir kallt fortare än ett annat vet jag inget om. Värt ett försök?

Edit: Kom på att man ju faktiskt värmer loss bultar...

/Frode
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Vad jag vet utvidgas saker av värme, alltså borde filtret sätta sig ännu hårdare. Skulle ju kunna prova en frys. Ställ objektivet med filtret ner på en hylla i frysen. Filtret som får kontakt med underlaget borde kylas ner fortare än själva filtergängan? Om ett material blir kallt fortare än ett annat vet jag inget om. Värt ett försök?

Edit: Kom på att man ju faktiskt värmer loss bultar...

/Frode
Eftersom att dom båda är ringar kommer diametern bli större. Gäller bara att värma den ena parten.
Fastrostade bultar värmer man för att dom skall utvidgas och krossa rosten. Först när dom svalnar kan man få ut dem =)

Nu när jag tänker efter kommer jag på att filtret än hanen, och att det då inte kommer gå hur som helst =)

Glöm värmetricket =D
 

bengt-re

Aktiv medlem
"Fabrikat: CRC
Typ: 75520


Kylmedel för termisk felsökning. Ger en snabb fellokalisering genom att kretsarna kyls ned till −49 °C. Intermittenta kortslutningar eller avbrott i kondensatorer, motstånd, integrerade kretsar upptäcks snabbt.
Drivgas: Dimetyleter
"

Det går bra att krympa ringen pådet viset. skydda bara glaset för annars spricker det
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Ang mitt filter

Hej!

Åter tack för alla förslag, men nu är saken klar! Det som hjälpte vad ett brett gummiband runt den tandade kanten, och en fast grepp och så vrida.

Det kändes att man fick ett grymt bra grepp om filtret med hjälp av gummibandet.

Nu tror jag på att smörja med något för att slippa en upprepning.

Hälsningar
Stefan H
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
"Fabrikat: CRC
Typ: 75520


Kylmedel för termisk felsökning. Ger en snabb fellokalisering genom att kretsarna kyls ned till −49 °C. Intermittenta kortslutningar eller avbrott i kondensatorer, motstånd, integrerade kretsar upptäcks snabbt.
Drivgas: Dimetyleter
"

Det går bra att krympa ringen pådet viset. skydda bara glaset för annars spricker det
Inte så dum idé!
 

larjo

Aktiv medlem
Jag fick ett tips att använda hårfönen när mitt polfilter fastnat på objektivet. Värmde lite försiktigt runt hela framkanten på objektivet så lossnade det lätt som en plätt.
/Lars
 

Maru

Medlem
Hade också samma problem förra veckan. Extra knepigt då jag dessutom hade en stepring på. Jag löste det med hjälp av diskhandskar och att greppa om filtret framifrån mellan tumme och pekfinger istället för runt om från sidan. Då blev det automatiskt ett mindre tryck på den yttre ringen och dom gick loss hur lätt som helst.
 

Canalog

Aktiv medlem
Polfilterproblem

Använd absolut inte en polygrip! Lampsladdtricket är värt ett försök.
Mycket bra tråd med värdefulla tips!
Jag har ett polfilterproblem i anslutning till detta:

Mitt polfilter (B+W Circ Pol MRC E Käsemann, 77 mm) har inte fastnat i objektivgängan, men det går VÄLDIGT trögt att vrida den yttre ringen i förhållande till den inre ringen...

Jag vet inte att det har hänt nåt särskilt med filtret, möjligen kan filtret har suttit kvar på objektivet EF 24-105 eller EF-S 10-22 när jag har haft det i kameraryggsäcken med filtret nedåt...

Jag tar alltid bort UV-filtret när jag byter till polfilter, så normalt förvarar jag objektiven i kameraryggan med UV-filter (med främre och bakre skyddslock påsatt förstås) på.

Vad göra ? Köpa nytt ? (DYRT filter)
mvh
/Börje
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Troligtvis har en av ringarna fått en demolering.
Eller har ngn skit kommit in emellan.
Demoleringen borde gå att se med ett skjutmått o snurra på filtret för att se om det diffar.
 
ANNONS