Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Back Fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Var för 2 veckor sedan iväg och köpte en ny kamera (50d). Fotade en del med den och vart väldigt nöjd. Var sedan iväg i förra veckan och köpte ett nytt objektiv. Valet föll på Sigma 24-70 EX DG MACRO. Tog fler bilder med det nya objektivet. Körde över bilderna till datorn och tittade på den.... såg ut som om jag hade imma på objektivet.

Gjorde en del tester med objektivet här hemma. Resultatet ser ni här:

http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=84665&stc=1&d=1226357470

Jag misstänker ju starkt back fokus på skitet. Jag får detta fenomenet med det nya objektivet på ett visst avstånd. Har provat med 18-55, 70-200 och 85mm i stort sett inga problem med de andra objektiv.

Vad göra... lämna in eländet och få det fixat.. går det egentligen att fixa back fokus på ett objektiv ?????? eller ska jag lämna in det och be om ett annat ?

Bilagor

• IMG_0960 - 24-70 mm_1.jpg
    IMG_0960 - 24-70 mm_1.jpg
    11.1 KB · Visningar: 758
Hej Peter,

Ja, det går att kalibrera optiken.

Men jag tycker att du bör reklamera optiken och hoppas på att få en ny optik i utbyte. Detta då optiken i princip är helt ny.

Går det att justera in så behöver du inte skicka tillbaka det, du kan ju göra det själv med 50D.

/kent

Jag har också haft ett Sigma 24-70.
Det satte sällan fokus på rätt ställe. Det var äckligt oskarpt på större bländare, i princip oanvändbart på 2.8. Dessutom kärvade det mekaniskt.
Objektivet skickades in på service för 1200:- (köpte mitt begagnat och saknade därmed garanti). Det mekaniska blev bättre ett tag, men kärvade lika igen efter ett par månader. Optiskt blev det inte ett dugg bättre.
Sålde eländet och köpte mej ett Tamron 28-75 i stället. Ooootrolig skillnad! Skarpt så det förslår. Klart användbart även på 2.8 och fokuserar där det skall.
Jag vet att det finns tester som lovordar Sigmat, men mitt tips är att skippa Sigmat och testa ett Tamron i stället. Har fått för mej att det är betydligt vanligare med stora kvalitetsvariationer på Sigma jämfört med Tamron också?? Rätta mej om jag har fel.
Acceptera inte att du kan justera fokusen en aning med kameran när det är ett nytt objektiv som fokuserar fel. Ett fel är ett fel och det skall rättas till!

Hej Peter,

Ja, det går att kalibrera optiken.

Men jag tycker att du bör reklamera optiken och hoppas på att få en ny optik i utbyte. Detta då optiken i princip är helt ny.

Ny är den ehlt säkert... har inte haft en vecka ens. Funderar på att lämna tillbaka den och istället lägga pengarna på canons L objektiv... kostar förvisso mer....

Köper du Canon objektiv har du ju en stor fördel... då kan du lämna in både huset och objektiven för en kalibrering på samma ställe. Allt för att få bästa skärpa/funktion utav utrustningen.

Focus chart

Peter, vart har du hittat din Focus Chart? Ska väl inte säga att jag har letat ihjäl mig men känner ändå behovet av att ha ett.

Har du koll?

Har trådskaparen koll på att 50D har justeringsmöjlighet för felfokus? Jag uppfattar det inte så. Har du testat att justera fokusinställningen med det objektivet?

Manual

Var kan jag jystera fokusen ?

Har inte själv 50D men just justeringsmöjligheten är ju en av de efterlängtade nyheterna jämfört med 40D. Du bör finna funktionen inågonstans i menyerna. Kolla in din manual. Du kan tydligen finjustera fokus för upp till 20 objektiv som du programerar in. Hoppas att det hjälper annars återstår väl bara en kraftigare justering på verkstaden.

Har inte själv 50D men just justeringsmöjligheten är ju en av de efterlängtade nyheterna jämfört med 40D. Du bör finna funktionen inågonstans i menyerna. Kolla in din manual. Du kan tydligen finjustera fokus för upp till 20 objektiv som du programerar in. Hoppas att det hjälper annars återstår väl bara en kraftigare justering på verkstaden.

Jag hittade inställningen... men det hjälpte faktiskt inte alls. Helt oförändrat med andra ord.

Jag funderade på en sak... kan felet ligga i kameran.

Vad jag ännu inte gjort är att prova objektivet på min "gamla" kamera.
SKa göra det med samma inställningar.

Jag återlämnade objektivet och fick en kreditnota. Passade samtidigt på att beställa ett Canon 24-70 2.8 L USM. Får lägga lite imellan... men vafan.. nu får jag ett ojektiv med lite mer klass.

Skönt att det gick att lösa så smidigt
uppdatera gärna här sedan med intrycket från nya objektivet för skillnader som du märker av.

Det var lite turer i butiken.
Först till service avdelningen med objektivet. Där visade jag att det var fel. Hade även en 2 utskrifter på problemet. Samma som finns i mitt första inlägg. Kille där slog i datorn och såg att de egentligen inte återköper objektiv utan ska i första hand reparera dem. Men han såg att jag bara haft objektivet i 6 dagar och skulle göra ett undantag förmodligen eftersom jag endå skulle köpa mej ett annat (dyrare objektiv).

Han gick iväg till foto-avdelningen för att prata med personalen där. Han kom strax tillbaka och bad mej följa med.

I foto avdelningen så hade personalen där satt ihop objektivet med en 40d och kunde inte se något fel. Men jag hade ju mina utskrifter samt mina 2 kameror med som jag hade testat objektivet på. Bilder på båda mina kameror hade fokus fel med SIgma objektivet.

Nåja... det var klart att jag skulle få lämna tillbaka objektivet och få mina pengar tillbaka (3990:). Jag sa att jag ville beställa ett annat objektiv ett Canon 24-70 L USM, men de hade inget sådant hemma och de skulle isåfall bestället det. OK då la jag in en beställning och använde mej av de 3990:- från sigmat till handpenningen på det nya canon som jag vill ha istället. Fick ett papper där det står att beställningen är gjord och 3990:- skulle användas som handpenning samt hur mycket som återstår att betala.

Tillbaka till service avdelningen där det skulle skriva ut en kreditnota som jag skulle ta med till kassan.

Gick sedan till kassan för att registrera mina 3990:- som handpenning på det nya objektivet. Killen i kassan "blippade" in kvittot och döm om min förvåning när det i kassa terminalen stod 4339:- dvs 349:- mer än vad jag från början betalt för objektivet. Jag stod där som ett levande frågetecken och funderade på hur mina 3990:- kunde öka så snabbt till 4339:-....

Men då kom jag på att när jag köpte Sigma objektivet så köpte jag även filter att sätta framför objektivet för att skydda det.
Det hade visat sej att de på service avdelningen hade tagit hela mitt kvitto som kreditnota (objektiv + objektiv filter).

Om jag inte sagt något i kassan så hade MM lurat sej själv på 349:-....
Men ärlig som man är så sa jag att det måste vara fel och att de på service avdelningen måste ha tagit hela kvittot som kreditnota när det bara skulle ha tagit objektivet.

Jag gick tillbaka till service avdelningen och berättade att det var fel samt vad felet med kreditnotan var. Han blev förståss glad att jag var ärlig nog att berätta det. Nåja... han fixade till det och jag gick återigen till kassan för att sätta mina pengar från kreditnotan som handpenning på de nya objektivet.

Kille på service avdelningen beklagade att det blev mycket spring av både han & mej. Men mej gjorde det inte så mycket. Jag fick ju prova massage stolen på service avdelningen...... åhh vilken stol eller dynan rättare sagt. för stolen var ju en vanlig kontors stol.

Summan av det hela:
- Mycket trevlig och tillmötesgående personal, iallafall i mitt fall.
- Kunnig personal. Var & en har sin avdelning som var & en kan bäst. Mycket bra all kredit åt MM för detta.

Ärlighet varar längst.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto