Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bajonettspärr och autofokusmekanism ur funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Satte på ett gammalt objektiv med T2-adapter på min Nikon D7000. Nu verkar bajonettspärren låst sig i intryckt läge. Även autofokusens vred har åkt in och vill förbli i det läget. Vad gör jag?
 

PMD

Aktiv medlem
Börja med att ta bort objektivet från T2-adaptern om det går. (Det brukar gå). Sen finns det en viss chans att komma åt spärren bakifrån genom adaptern.
 

Urr

Aktiv medlem
Hmm. Tack för svar. Uttryckte mig kanske oklart. Inga problem att ta loss spegeltelet med adaptern. Men när jag ska sätta på min normalzoom med autofokus märker jag att autofokus för att det lilla vredet inne i bajonettfattningen fastnat, även bajonettspärren sitter fast. Får kanske kontakta verkstad?
 

Urr

Aktiv medlem
Svar ja. Det är ett äldre Nikon 18-70. Jag har bara sådana objektiv som alltså fokuseras med hjälp av autofokusmotorn i kamerahuset på min D7000 och min D200.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hmm. Tack för svar. Uttryckte mig kanske oklart. Inga problem att ta loss spegeltelet med adaptern. Men när jag ska sätta på min normalzoom med autofokus märker jag att autofokus för att det lilla vredet inne i bajonettfattningen fastnat, även bajonettspärren sitter fast. Får kanske kontakta verkstad?
Det är nog inte så konstigt att "skruvmejseln" (antar att det är den du menar) är indragen om spärren har fastnat i intryckt läge, då den dras in när man trycker in knappen. I så måtto har du nog ett och inte två problem.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om nikon ens servar så pass gamla kameror blir det orimligt dyrt. Försök hitta en servicemanual och se om det inte är enkelt att öppna och laga felet själv. Om inte någon del gått sönder. Måste hela spegelhuset bort så kan det behövas specialutrustning för kalibrering, vilket man ju inte har hemma.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har du små skruvmejslar hemma testa att lossa på bajonettfästet.
Googla på 'stuck lens mount pin' och liknande. Har kameran fått en smäll så kan något ha blivit böjt. Eller kan det vara bara smuts eller ett sandkorn.
Det är i alla fall ett värre problem om det inte går att trycka in pinnen. Då har man en systemkamera med fast objektiv.
En reparation på verkstad börjar nog på 2000 kr och uppåt.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Det blir nog samma problem som jag hade när jag kommit åt knappen för lossa objektivet och att AF då stannade. Så AF fungerar inte när bajonettspärren är inne, så man behöver fixa detta. Kan pinnen som ska åka ut kan den ha böjt sig, ligger mot väggen? Det är nog troligt att det är något med detta stift
 

Urr

Aktiv medlem
Det blir nog samma problem som jag hade när jag kommit åt knappen för lossa objektivet och att AF då stannade. Så AF fungerar inte när bajonettspärren är inne, så man behöver fixa detta. Kan pinnen som ska åka ut kan den ha böjt sig, ligger mot väggen? Det är nog troligt att det är något med detta stift
Tror du har helt rätt.
 
ANNONS