Annons

Bakfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Jag har en tid upplevt att jag får dålig skärpa i bilderna och har såklart börjat tvivla på det jag håller på med. Jag har heller inte varit riktigt nöjd med det nya objektivet, Tamron 28-75, f2,8. Nu har jag hittat förklaringen! Det blir bakfokus med det objektivet!!! Surt!
Kameran jag använder är en Canon EOS 400D.

Här en bild taget med Tamron. Inställt på f2,8 med fokus på det svarta bandet. Fokuset hamnade istället på texten bakom!!
http://disab.files.wordpress.com/2009/07/img_7991.jpg

Här en bild på samma objekt taget med mitt Canon 50mm. Inställt på 2,8. Fokus satt på svarta bandet.
http://disab.files.wordpress.com/2009/07/img_7989.jpg

Vad ska jag göra nu? KAN jag göra något för att få det bättre? Eller är det helt enkelt fel på mitt nya objektiv helt och hållet?

Bra initiativ. :)

Kolla en gång på ett mål på lite mer "normalt" avstånd (5m?) och en gång på oändlighet också - samma sak här - se till att det du fokuserar på har klara tydiga saker för AF att "låsa" på, och är till räckligt stort för att täcka åtminstone rutan som visar var AF-punkten är. Ha gärna saker runtomkring som gör det lätt att se om fokus ligger framför även här.

Gör det det så hör med stället där du köpt objektivet om de kan byta eller skicka objektivet för injustering. Det går att lösa - men tyvärr så kan man ju dock inte garantera att ditt kamerahus inte är lite "framför" och ditt 50mm lite "bakom" och alltså ger rätt resultat för att felen tar ut varandra. Tamron brukar dock inte vara svåra med sånt här, bara man har säkert på fötterna innan man klagar.

Jag köpte det från Cyberphoto och skickade ett serviceärendet till dom. Jag har redan fått svar och dom kommer skicka in objektivet för justering. Nemas problemas! Hoppas bara att det blir bra sen!

Bilderna har jag croppat från 100%. (dvs jag har "klippt ut" från originalbilden). Objekten var större än AF-punkten.

Jag har inte haft några större problem med skärpa med något av mina andra objektiv så det torde ju vara just detta objektiv som ger problemet. :)

Jupp. oftast kan man utgå från "normalen" av ett par stycken objektiv, ren statistik. Genomsnittet av fem objektiv är bara i 10% av fallen mer än 10% fel. Hoppas det löser sig ganska snart då...

ANNONS
Götaplatsens Foto