Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bandspelare, stodord, intervju?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
har fatt ett journalistuppdrag da jag ska intervjua och fota ett antal manniskor.
Ni som har liknande erfarenheter, hur jobbar ni nar det galler intervjuer. ?
skriver ni ner samtalet i form av stodord eller anvander ni en liten bandspelare, dylikt..?

tacksam for svar.
MVH
sara

sara gustavsson skrev:
har fatt ett journalistuppdrag da jag ska intervjua och fota ett antal manniskor.
Ni som har liknande erfarenheter, hur jobbar ni nar det galler intervjuer. ?
skriver ni ner samtalet i form av stodord eller anvander ni en liten bandspelare, dylikt..?

tacksam for svar.
MVH
sara
Använder aldrig bandspelare, det blir bara rörigt.

Inte bandspelare, det blir väldigt omständigt att skriva ihop artikeln då om du måste spola fram och tillbaka hela tiden.

Jag har aldrig användt bandspelare men jag kan tänka mig att göra det om jag ska intervjua på engelska eller om jag behöver vara extra noga för att citaten ska bli exakta.

När du antecknar i block sorterar du automatiskt bort ovesäntligheter.

froderberg skrev:
Jag har aldrig användt bandspelare men jag kan tänka mig att göra det om jag ska intervjua på engelska eller om jag behöver vara extra noga för att citaten ska bli exakta.
Kom på att jag har använt bandspelare vid två tillfällen: Det ena när jag intervjuvade en doktor i upphovsrätt om den nya upphovsrättlagen då det var mycket fakta att hålla reda på, och en telefonintervju som var lite halvkänslig, där jag kände att jag ville ha en "backup".
Men i övrigt stökar bandaren till det.

En timmes intervju tar c:a 6-8 timmars transkription, om man vill få med ordagrant vad som sades.

h/mats

Tackar for svaren.
Har bestamt mig for att anvanda mig av block och penna, enklast och bekvamast om jag forstar det ratt.

Kom garna med fler tips om ni har!

MVH
sara

Varför inte båda? Sätta bara upp bandspelaren och börja anteckan och om du känner att du missat något citat gå och kolla. Men håll dig för guds skull större delen till anteckningarna. Som sagt bandspelare är bara tjorvigt.

Lär dig stenografera! Eller lär dig att förkorta ord och meningar på ett tydligt och lättläst sätt.

Båda. En anledning för bandspelare är att ha ett "bevis" till hands om ngn kommer tillbaka med "det har jag aldrig sagt".

aolsson skrev:
Båda. En anledning för bandspelare är att ha ett "bevis" till hands om ngn kommer tillbaka med "det har jag aldrig sagt".

Jaså. Klippa och redigera intervjuer på band och få precis den innebörd man vill ha är förstås helt omöjligt?
Skulle det vara så att personen säger något anmärkningsvärt (låter inte som någon större risk i det här fallet) så får man förstås gå tillbaka och kolla att man uppfattat det rätt.

"Va' sa du?
Jo, jag sa att stockholmare är smartare än lantisarna och röstar på mig...."

Kijana
erfaren

Kijana skrev:
Jaså. Klippa och redigera intervjuer på band och få precis den innebörd man vill ha är förstås helt omöjligt?

Det går att kolla om ett band är oredigerat eller inte genom att bland annat lyssna på bakgrundsljudet.

Statsministerns presschef spelar in GPs intervjuer så att de kan säga "Ajabaja, så sa han faktiskt inte".

De flesta intervjuer är inte så hektiska eller av den digniteten att ma behöver bandspelare som back-up.

tack igen for tipsen.
I mitt fall ar det ju inte en person sa hogtidlig som stadsministern utan en enkel, ratt sa informell och informativ intervju, jag har ingen anledning att banda av den saken, utan det ar mest for att jag vill kunna fokusera pa den jag intervjuar som jag funderade pa detta med inspelning, men jag tror nog jag skippar det anda.

sara

Jag skulle säga bandspelare. Intervjun blir mycket mer spontan och man kan hänga med och ställa stickfrågor som man inte skulle hunnit med om man måste skriva samtidigt.

Nu har jag inte prövat detta i praktiken men någon typ av digital diktafon, typ mp3-spelare med diktafonfunktion borde vara optimalt då man slipper spolandet.

Det hela handlar om vad du vill ha ut ur intervjuven. Vill du ha exakta citat kan det vara bra med bandspelare, om inte, kör med block och penna, men framför allt, lyssna på personen och försök inte skriva ner allt. Då kommer en del av ditt fokus gå åt till att skriva och man lyssnar inte lika bra då.

Stenografi kan ställa till det också om den som använder det inte sorterar utan tar med allt.

Det hela handlar om att du ska sortera och skriva ner det som är väsentligt.
Det mesta som sägs är troligen inte så västenligt men fyller mer ut känslan av personen och liknande.

Dock tycker jag att du ska läsa på lite om personen och ämnet innan.

En annan sak som är bra är att relativt snart efter sätta dig ner med stödorden, minnet och känslan av intervjuven i färskt minne och skriva ner en längre kladd. Väntar du för länge så glöms ofta en del intryck bort och stödorden kan vara det som får bära.

sara gustavsson skrev:
Tackar for svaren.
Har bestamt mig for att anvanda mig av block och penna, enklast och bekvamast om jag forstar det ratt.

Kom garna med fler tips om ni har!

MVH
sara

Försök att inte stirra dig blind på dina frågor utan följ med i intervjuerna och notera vad personerna säger. Om man är allt för fokuserad på vad man ska fråga är det lätt hänt att man inte hör vad de säger utan bara maler på med sina frågor. På så sätt kan man missa många bra följdfrågor och även ställa frågor som personen redan svarat på. Lyssna.

Kom också ihåg att undvika så kallade ”slutna frågor” som man bara kan svara ja eller nej på (ex. gillar du att fotografera?). Försök formulera öppna frågor (ex. varför gillar du att fotografera?), de leder oftast till utförligare och bättre svar.

Kortfattat: Ställ öppna frågor och var lyhörd för vad intervjupersonerna säger.

/Joakim

Tillägg: Skriv gärna ner personernas svar i punktform, minnesord och korta meningar, det går snabbast och man förlorar inte så mycket fokus då. Men glöm då inte att skriva rent och fylla på dina anteckningar så fort som möjligt efter intervjun. Man glömmer snabbt. Dagen efter kan vara för sent. Slutligen, kom ihåg att fråga hur deras namn stavas.

Senast ändrad:
vet inte om denna disukussionen ff är aktuell, mn jag säger bandspelare och block, alltså båda. Detta för att det blir för spänt med bara bandspelare och för rörigt med bara block.

Det man vill uppnå i en intervju är en avslappnad person och ett flöde.

Och att transkribera intervjun behöver du inte göra såvida du inte forskar :p
Men det är trevligt att kunna gå tillbaka och lyssna på vad som sades, hur det sades och så vidare...

är egentligen på jakt efter ips om en diktafon därav att jag hamnade här

ANNONS
Götaplatsens Foto