Annons

Batteri problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Welle

Ny medlem
Hejsan!

Jag har en samsung digimax 360 som det måste va något fel på...eller de tror jag iaf. Det är så att batterierna håller bara till att ta max 5 kort sen är dom slut. Dessutom så startar den bara om man har riktigt bra/dyra batterier. ska de va så?

Hoppas någon kan svara på denna frågan.

/Micke

Låter ju lite väl lite måste jag säga, även om en del kameror är väldigt hungriga.

Vad är det för batterier? Vanliga torrbatterier, alkaliska eller uppladdningsbara?

Det kan ju vara så att batterierna är dåliga, men har du testat med flera oliak typer/fabrikat så kan vi nog utesluta det.

Det kan ju vara så att det är något fel på kameran.

Om det är så att den går på dubbla AA-batterier (som 370) så är det helt normalt att de knäcks efter mycket få bilder OM du inte kör med laddbara batterier.

Kan tänka mej att Duracells värstingar ger något fler än fem bilder. När de är "slut" låt dem "vila" en dag o prova igen, då får du nog ut fem bilder till... men sen är det nog stopp. Däremot funkar nog batterierna bra i en fjärrkontroll t ex

Du MÅSTE köra med laddbart. Icke laddbart är en ren nödlösning.

Är det friska laddbara på 1800 mAh eller mer du pratar om så har du problem...

Är det engångsbatterier av bra kvalitet så ska de ändå räcka längre än till 5 bilder. Rent generellt så är min erfarenhet att man har ungefär hälften av kapaciteten i ett alkaliskt batteri mot vad som rymms i 1800-celler.

Min Dimage 7 gav ca 30 bilder på fyra nya Duracell av dyraste modell... efter några dagar på hyllan provade jag dem igen o fick ut ungefär lika många till. De funkar fortfarande i min videofjärrkontroll...

Bara på skoj pillade jag i fyra st tiokronorsbatterier som jag hittade på en marknad. Kameran sträckte inte ens på sej, den bara förblev sovande... I en liten ficklampa fungerade de bra.

På Karlsbron i Prag matade jag en Olympus med 4 AA batterier av billig sort. De räckte precis över bron, fram till bilen där de laddade laddbara fanns... ca 15 bilder kanske... fyra st...

Den drar kanske lite mer än min A70, men 2x128MB (ca 150 bilder) är inga problem på 4 alkaliska AA-batterier av vettig kvalisort, förutsatt att man inte inte tittar så mycket på redan tagna bilder och bläddrar i menyer allt för mycket och att man inte har igång kameran när man inte tar bilder osv. Då är det bilder utan blixt iofs.

På jobbet har vi en richo modell jättegammal. Den klarar nog bara 30-40 bilder på fyra AA-batterier iofs.

Vi får väl helt enkelt konstatera att det varierar rätt mycket beroende på kamera. Jag tycker 5 bilder låter VÄLDIGT lite oavsett kamera dock.

Att batterierna funkar i fjärren är inte så konstigt. Den drar inte lika stör ström och spänningsfallet över det inre motståndet blir inte så högt att polspänningen sjunker under fjärrens arbetsspänning.

Får tacka för svaren. Jag har provat flera olika batterier, ok Duracell kanske klarar några fler men inte om man stänger av kameran mellan tagningarna. Jag får ta och prova laddningsbara.

Då får det bli några frågor om dessa då:

1. Någon som har en aning om vad sådana kan kosta med laddare?

2. Vart finns detta att köpa billigast? På nätet kanske? Vilket märke ska jag välja?

3. Hur många bilder tror ni att jag kan ta med dessa?

/Micke

Laddningsbara batterier och laddare kan man köpa lite varstans. Själv använder jag både batterier och laddare från GP och jag är väldigt nöjd med dem.
Jag tycker att det är bäst att köpa en bra laddare som inte överladdar batterierna, en som har -deltaV-avkänning. Då får man lång livslängd på sina batterier.
Men det beror ju på hur mycket man vill lägga ut. Biltema och Clas Ohlson har laddare med batterier för dryga hundralappen. Kvaliteten är antagligen därefter. GPs billigaste med -deltaV kostar strax under 500kr inkl. 4 batterier (tror det är 2100-celler numera).
Jag vet att biltema har en billigare laddare med -deltaV men den är utan batterier och blir inte så jättemycket billigare totalt.

GPs laddare och batterier finns "överallt" Teknikmagasinet, siba, elgiganten osv osv.

Min Panasonic dmc lc-33 (2AA) går kanske 1 minut på torrbatterier. Det om man fotar kanske en bild var tionde sekund och använder lcd:n.
På laddbara 1300mAh går den så länge att man inte reagerar när det är slut.

Min finepix s5000 (4AA) går 3h standby med evf. Kommer inte ihåg hur länge den gick på torrbatterier men de kanske rörde sig om 15 minuter. Men då lekte jag lite med den också :)

Kodaks laddbara batterier var de som gick bäst i min Dimage 7. Att få ut 300 bilder på fyra såna var inte alls ovanligt. Men nästan ingen som har en Dimage 7 tror mej... kostade 109-139 kronor för fyrpack o finns i 1850 o 2100 mAh, de senare är förstås att föredra... En snabbladdare är bra att ha.

Finns en HAMA-laddare som säljs inkl 4 batterier, den fulladdar på 15 minuter!!

Fast numera kör jag bara AA i blixten... i kameran blir det alltmer sällan, så mina AA är oftast omotionerade och/eller urladdade och ger väldigt dåligt utbyte numera...

AA har den nackdelen att de laddar ur sej om de får ligga länge. Se till att rotera de uppsättningar du skaffar så att de laddas o laddas ur ofta. Då lever de längre och ger mycket mer.

Lycka till!

Som kuriosa kan nämnas att NiCd laddar ur sig med 1.0 procent per dyng och NiMH med 1.4% per dygn (om jag inte minns helt galet).

ja, typ... sen kan du köpa laddbara batterier av olika märken o testa... det är inte de dyraste som är bäst... o inte de billigaste som är sämst. När råd & rön testade utsåg de faktiskt Biltemas laddbara till mest prisvärda... men de är klena... 1200 mAh, har dem i min trådlösa telefon, men inte i kameran... minst 1800 mAh bör du ha...

Då tar jag och köper dom de blir ju lönsamt i längden. Tack för ett kanon forum och tack till alla som har svarat...ni är grymma!!

/Micke

Prisvärt är inte nödvändigtvis detsamma som bra. Det kan även innebära att det är ett ovanligt lågt pris.

Det är dock många batterier som tillverkar i samma fabrik trots att det inte står samma sak på dem "Sunrise" som Clas Ohlsson säljer (eller sålde iaf) tillverkas tex i Panasonics fabrik.
Det borgar såklart för en viss mån av "kvalitetsgaranti", men det är inte säkert att man har lika hårda kontroller/krav på de billigare batterierna. Om det står "1800mAh" så är det ett nominellt värde där cellerna "ska" ligga. Vad som oftast inte står är att man åxå har ett minimivärde, som inte är lika högt. På "finare" batterier så ligger detta strax under det nominella värdet, medan lite billigare batterier tillåts variera mer. Så har man otur kanske 1800-cellerna man köper inte har mer än 1500-1600mAh.
Därtill så har batterierna ofta olika bra egenskaper när man tar ut strömmen. Vissa klarar hög ström bra, menad andra inte alls klarar det något vidare osv osv.

Man får, som vanligt, oftast vad man betalar för. Sedan finns det ju saker som är obefogat dyra åxå naturligtvis. Det finns ju en gräns för vad som är värt att lägga mer pengar på.
Den gränsen varierar från person till person och beroende på användningsområde.

Samsung brukar äta batterier till frukost. Jag har haft en själv tidigare, fukade bara med bästa duracell och varta. Kunde då ta ca 35-45 bilder. Testade med laddningsbara, men kunde bara ta en eller två bilder då.

Köpte du laddare också? *S*

skämt åsido, då måste du haft en väldig otur med dina laddbara batterier, för laddbara ger alltid mer uthållig kraft än icke laddbara.

Ekonomiskt är det ruin att köra nåt annat än laddbart i digitalkameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto