Annons

Batterier 2CR5

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Jo man har ju ett hus som går på (6V) 2CR5 batterier nuförtiden.

Är det nåt värt att lägga extra $ på justa batterier eller kan jag lika gärna satsa på billigast möjliga ?(det sistnämnda är väl inte så troligt)

Var hittar jag några till bra pris?

/e

Sök i forumen så hittar du uppladdningsbara ifrån England. Vet ej hur bra de är men det kan kanske någon annan tala om.

lcf

Det är stor skillnad på kapaciteten hos olika batterier, det gäller även 2CR5. Enligt min erfarenhet har Energizer de bästa litiumbatterierna. Med en modern kamera är det just batteriet som avgör om det blir bild eller inte bild, så varför snåla här?

En enkel sökning på 2CR5 i forumet gav resultat

http://www.2cr5.co.uk/start_shop.html

Tyvärr använder inte jag 2CR5 längre annars hade det varit intressant.

Ett 2-pack + laddare kostar med frakt 87£ eller 1250:- det är lika mycket som 15-16 st vanliga 2CR5 så visst finns det pengar att tjäna..

Det som är lite konstigt är att batteritiden mäts i år (5) istället för antal ggr...högst märkligt... Men säg att ett 2-pack håller i fem år då...(blir ju sämre och sämre) 60 månader, ett 2CR5 vid normal användning ligger runt 20-30 rullar.. Det innebär att du får någonstans runt 300-400 rullar för de pengarna med vanliga 2CR5.. frågan är om du tar så många på 5 år..

Jag köper mina på Cleas Ohlsson. De är av märket VARTA och funkar finemang. Dessutom kostar de en bråkdel mot fotohandeln.

De engelska laddbara batterierna är nickelmetallhydrid- (NiMH) och inte litiumbatterier. Rent generellt har NiMH sämre prestanda än litium. De har större självurladdning och fungerar sämre i kyla. Urladdningskurvan är inte speciellt bra, alla som har telefoner med NiMH vet hur det är: indikatorn visar att batteriet är halvfullt, men plöstligt är det stendött.

Livslängden på batteriet (5 år) skulle jag ta med en stor nypa salt. Mina erfarenheter av NiMH (mest R6 till blixt) är att tillverkarna överdriver kraftigt.

Det finns bra Ni-MH också, t ex till Canons Power Booster.

-" Jo man har ju ett hus som går på (6V) 2CR5 batterier nuförtiden ".

Hur många kvadrat är kåken på ? Jag skulle nog rekommendera bergvärme.

Kunde inte låta bli !

(Energizer säger jag...)

; - )

Re: Re: Batterier 2CR5

sipamoid skrev:
-" Jo man har ju ett hus som går på (6V) 2CR5 batterier nuförtiden ".

Hur många kvadrat är kåken på ? Jag skulle nog rekommendera bergvärme.

; - )

Billigt men det bjuder jag på ;)

Man blir lätt lite insnöad (både vad gäller språkbruk och annat) här på FS

Tack för hjälpen allihop!

ANNONS
Götaplatsens Foto