Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

batterigrepp o stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Har aldrig tänkt på det när jag hållt i ett batterigrepp, men visst fäster man greppet i stativgängan i kameran ??
Och finns det ett ytterligare fäste till stativet i greppet???
Tänker mest på de mindre kamerorna, typ D80.

Jag har inte kikat på greppet till D80, men om det är lika visset som det till D200 så skulle jag rekommendera att man monterar bort det vid användande av stativ. Det går ju ganska snabbt, och är säkert värt det skärpemässigt.

Ja det finns en statívgänga i greppet till D80. Tycker det funkar helt ok med ett normalobjektiv, kanske blir lite rangligt med ett stort tele.

Sahlberg skrev:
Ja det finns en statívgänga i greppet till D80. Tycker det funkar helt ok med ett normalobjektiv, kanske blir lite rangligt med ett stort tele.

Det är bättre att sätta fast det stora teleobjektivet i stativet och låta kameran hänga på där bak. Då slipper du från allt glapp som kan finnas. Å andra sidan behöver man sällan den extra batterikraften när man tar en och annan bild på några fåglar med teleobjektiv.

Maxieboy skrev:
Det är bättre att sätta fast det stora teleobjektivet i stativet och låta kameran hänga på där bak. Då slipper du från allt glapp som kan finnas. Å andra sidan behöver man sällan den extra batterikraften när man tar en och annan bild på några fåglar med teleobjektiv.

jag kör min D80 med batterigrepp och 70-200vr och teleconverterare på mitt stativ o det fungerar hur bra som helst.

MEN mitt stativ är ett gammalt video stativ så jag skall iväg i morgon o köpa en monopod samt ett trebenare av riktig kvallite

Goro skrev:
Har aldrig tänkt på det när jag hållt i ett batterigrepp, men visst fäster man greppet i stativgängan i kameran ??
Och finns det ett ytterligare fäste till stativet i greppet???
Tänker mest på de mindre kamerorna, typ D80.
Användning av stativ ihop med batterigrepp är ingen hit om inte gluggen har stativfäste. Det funkar iofs bra för vanlig fotografering där stativet enbart är extra stabilitet och man kanske endast drar åt lite på friktionsvredet. Men för seriöst stativfoto ex macro där låsningen är viktig blir det bökigt med batterigrepp eftersom sökarbilden oftaa flyttar sig irriterande mycket efter att man låst kulan. De största problemen upplevde jag vara hanteringen, skarpa bilder är fullt möjligt med greppet monterat.

x3m kungen skrev:
Javisst har den det..
Begriper du inte att tråden handlar om hur man fäster stativet i batterigreppet? Om man har stativfäste på gluggen så är det ju självklart inga problem, eftersom batterigreppet då inte har med saken att göra alls;-)

Makten skrev:
Begriper du inte att tråden handlar om hur man fäster stativet i batterigreppet? Om man har stativfäste på gluggen så är det ju självklart inga problem, eftersom batterigreppet då inte har med saken att göra alls;-)

där kom den :)

jo jag fattade det

jag kör båda D80 och batterigrepp och där finns fästa till stativet både på kameran och på batterigreppet

det är tilloch med 2 hål till stativ på 70-200:an

Det viktiga var att du fick sagt att du har en D80, 70-200/2,8VR, converter och batterigrepp? Eller så kör du stativet i batterigreppet med den utrustningen på och då är allt kristallklart :)

ANNONS
Götaplatsens Foto