Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
batterigrepp o stativ
- Trådstartare Goro
- Start datum
Maxieboy
Aktiv medlem
Sahlberg skrev:
Ja det finns en statívgänga i greppet till D80. Tycker det funkar helt ok med ett normalobjektiv, kanske blir lite rangligt med ett stort tele.
Det är bättre att sätta fast det stora teleobjektivet i stativet och låta kameran hänga på där bak. Då slipper du från allt glapp som kan finnas. Å andra sidan behöver man sällan den extra batterikraften när man tar en och annan bild på några fåglar med teleobjektiv.
x3m kungen
Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Det är bättre att sätta fast det stora teleobjektivet i stativet och låta kameran hänga på där bak. Då slipper du från allt glapp som kan finnas. Å andra sidan behöver man sällan den extra batterikraften när man tar en och annan bild på några fåglar med teleobjektiv.
jag kör min D80 med batterigrepp och 70-200vr och teleconverterare på mitt stativ o det fungerar hur bra som helst.
MEN mitt stativ är ett gammalt video stativ så jag skall iväg i morgon o köpa en monopod samt ett trebenare av riktig kvallite
Makten
Aktiv medlem
Den gluggen har ju för fasen stativfäste.x3m kungen skrev:
jag kör min D80 med batterigrepp och 70-200vr och teleconverterare på mitt stativ o det fungerar hur bra som helst.
x3m kungen
Aktiv medlem
Javisst har den det..
Palletheking
Aktiv medlem
Användning av stativ ihop med batterigrepp är ingen hit om inte gluggen har stativfäste. Det funkar iofs bra för vanlig fotografering där stativet enbart är extra stabilitet och man kanske endast drar åt lite på friktionsvredet. Men för seriöst stativfoto ex macro där låsningen är viktig blir det bökigt med batterigrepp eftersom sökarbilden oftaa flyttar sig irriterande mycket efter att man låst kulan. De största problemen upplevde jag vara hanteringen, skarpa bilder är fullt möjligt med greppet monterat.Goro skrev:
Har aldrig tänkt på det när jag hållt i ett batterigrepp, men visst fäster man greppet i stativgängan i kameran ??
Och finns det ett ytterligare fäste till stativet i greppet???
Tänker mest på de mindre kamerorna, typ D80.
Makten
Aktiv medlem
Begriper du inte att tråden handlar om hur man fäster stativet i batterigreppet? Om man har stativfäste på gluggen så är det ju självklart inga problem, eftersom batterigreppet då inte har med saken att göra alls;-)x3m kungen skrev:
Javisst har den det..
x3m kungen
Aktiv medlem
Makten skrev:
Begriper du inte att tråden handlar om hur man fäster stativet i batterigreppet? Om man har stativfäste på gluggen så är det ju självklart inga problem, eftersom batterigreppet då inte har med saken att göra alls;-)
där kom den
jo jag fattade det
jag kör båda D80 och batterigrepp och där finns fästa till stativet både på kameran och på batterigreppet
det är tilloch med 2 hål till stativ på 70-200:an