Annons

Batterigrepp till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Han kanske har ett org. grepp men inte provat tredjepart varianterna. Jag tycker att han isåfall utan gnäll ska kunna rekommendera den variant han testat... eller?

Original vs pirat

Jag tror inte att du kommer att få så många svar av personer som haft båda varianterna. Tyvärr är inte heller jag någon av dessa personer men jag kanske kan ge ett någorlunda vettigt svar.

Original batterigrepp är byggt i metall och känns rejält. Det sitter bra på kameran, kunde varit ytterligare bättre passform men då hade det säkert kostat än mer. När man har kameran på stativ så flexar det något lite mellan kamera och greppet. Gummeringen är den samma som för huset, alltså bra, något som jag känner är viktigt.

Ett piratgrepp är högst troligen inte gjort av metall i samma utsträckning om original. Det spelar nog inte så stor roll så länge man sätter kameran på ett stativ men den dagen man gör det så lär säkert piratgreppet flexa betydligt mycket mer än original. Jag har sett pirat grepp helt utan gummering på baksidan av greppet vilket verkar helt vansinnigt, man vill ju att greppet ska sitta så bra och skönt i handen som möjligt och med ren plast så blir det halt.

Det är mina funderingar kring original vs pirat. Vilket man sedan väljer är en annan sak. Piratgreppen är klart mycket billigare och kanske kan man leva med ett "halare" grepp och de gånger man behöver stativet kan man ju ta bort greppet om det nu skulle flexa för mycket.

Jonas

pirat vs orginal

Jag har haft båda. Jag rekomenderar orginal, det skiljer inte så mycket i pris, 1200:- vad jag kollat och pirat flexar lite mycket och känns mycket plastigare. Vad värre är att det ibland glappar så mycket att det förlorar kontakten med kameran och då kan man inte fotografera.

// Anders

Hej.
Ett argument från mig som endast testat original är att det ev kan var lättare att sälja/få mer för kameran om originalgrejor sitter på. Vet inte, bara en tanke. Stämmer inte alltid naturligtvis.
Lycka till med köpet.

Garbis, Aneby

hehe 1200 inte så mycke på nått som kostar typ ca 2500? de är halva priset :) men om d finns risk för glapp är det knappast aktuellt. och eftersom jag numer endast kör med L-optik kanske d ser dumt ut om man har piratgrepp om man nu ska tänka på d sättet :p

ANNONS
Götaplatsens Foto