Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Batteriladdning och minne.....

Produkter
(logga in för att koppla)

HenrikHol

Ny medlem
Jag ska ut på en långresa i vinter och undrar över följande.

1. Hur ska jag göra när mitt minnekort blir fullt vilket kommer att ske ganska snabbt....tips någon? Ha med sig sin bärbara dator känns lite bökigt men finns det något alternativ till detta för att spara ner bilderna? Någon typ av bärbar disk eller något?

2. Jag undrar också hur jag ska göra med batteriet. Kan man använda deras eluttag? När jag inte har tillgång till eluttag hur gör jag då? Har hört något om att man kan ladda kameran mha någon typ av fotocells...pryl. Har någon tips här också så vore jag jättetacksam.

Som ni förstår på mina frågor så är jag ny på detta med fotografering och jag vill inte gå miste om en massa fina bilder på min resa. Jag har en enkel kamera..... Canon Ixus 65 ifall ni undrar över batterityp mm.

Tack på förhand

HenrikHol skrev:
Jag ska ut på en långresa i vinter och undrar över följande.
...
2. Jag undrar också hur jag ska göra med batteriet. Kan man använda deras eluttag?
...
Tack på förhand
Vems eluttag?

Ska du resa till ett annat land?
Googla lite och leta reda på turistinformation om resmålet. Svar på frågor om elektricitet, mat och andra livsnödvändigheter borde finnas i mängder.

Ska du till ett "outforskat" område? Kolla på Trekearth där det borde finnas en hel del info och länkar oavsett vart du ska resa.

Fråga 1 har jag inget svar på.

vad är "deras" eluttag?

Självklart funkar alla eluttag, inte bara det du har hemma. Skillnad om du ska utomlands då kanske du behöver en strömomvandlare eller adapter för eluttagen.

ja det finns massor av lagringsmedier, sök på fotosidan för mer info eller kolla en fotobutik/datorbutik.

www.scandinavianphoto.se är ett tips

Sydamerika

Hehe... inte lätt att veta vart jag ska:) Jag ska till Sydamerika (Peru, Argentina, Brasilien; Ecuador). Tack för svaren, jag ska göra lite efterforskningar. Finns det flera tips så är dom välkomna.

mvh
Henrik

Angående laddare så är de flesta laddare till kameror switchade nätaggregat som brukar vara märkta ungefär 100-230V, vilket innebär att de fungerar i hela världen oavsett nätspänning.

Däremot ser ju själva kontakterna rent fysiskt olika ut i många länder, men med en sådan här borde det funka i de flesta länder:

http://www.kjell.com/?item=37714&path=8230000,8400000,8590000

OBS! Kolla din laddare noga så att den klarar landets nätspänning och plugga inte in något som inte gör det med hjälp av adaptern.

EDIT: Mer info om olika länders nätspänning, frekvens och kontakter:

http://users.pandora.be/worldstandards/electricity.htm

Senast ändrad:
Tack

Tack för svaren.
Min laddare klarar 100-240V AC 50/60Hz dvs den klarar av elen i dom länderna jag ska till. Nu får jag bara skaffa en adapter och sedan är det problemet ur världen. Kanon.......

ANNONS
Götaplatsens Foto