Annons

Batteriskötsel

Produkter
(logga in för att koppla)

Siberica

Avslutat medlemskap
Funderat lite och hoppas att nån där ute har svar på frågan om hur man bäst sköter och laddar batterier av lithium-ion typ för att få dem att hålla så länge som möjligt.

Ladda enbart då batteriet är tomt?
Ladda efter användning oavsett hur mycket kapacitet som finns kvar?

Dessutom har jag vid något tillfälle hört att batteriet med fördel lagras separat från kameran då den inte används. Kan detta stämma och gäller det i så fall vid längre fotouppehåll (veckor, månader) eller även "bara över natten"?

(Har en Canon 40D)

Senast ändrad:
Tack för tipset!
En snabb blick genom texten ger mig i alla fall informationen att det är bäst att ladda ofta men lite och att full urladdning bör undvikas.

...
Dessutom har jag vid något tillfälle hört att batteriet med fördel lagras separat från kameran då den inte används. Kan detta stämma och gäller det i så fall vid längre fotouppehåll (veckor, månader) eller även "bara över natten"?
...
Är av måttlig betydelse. Det är helt onödigt att plocka ur batteriet varenda natt. Med längre uppehåll menas snarare runt 4-12 månader. Anledningen är att det kan finnas en (mycket liten) risk för att batteriet kanske inte är helt tätt.

Dina övriga frågor torde du hitta svaren på om du surfar in på sajten BatteryUniversity.com, vilket du förmodligen redan sett.

Enkelt - undvik djupurladdning, undvik höga temperaturer, undvik att lagra batterier under längre till fulladdat, undvik om möjligt att ladda helt fullt.

Att följa de råden kan minst tredubbla ett litium jon batteries livslängd.

ANNONS
Götaplatsens Foto