Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Kvitung

Aktiv medlem
Vad är det som är så konstigt med muggen? Och om det vore konstigt, varför skulle en bluffmakare nämna den i sin annons?
det som stör mig är att objektivet har motljusskyddet på men inte det bakre skyddet...

Jag skulle aldrig låta ett objektiv vara utan bakre skyddet.

Nonchalant! Bara för en sån sak skulle jag avstå.

Sen kan man ju fundera på varför skyddet inte är på.
 

denstorre

Aktiv medlem
det som stör mig är att objektivet har motljusskyddet på men inte det bakre skyddet...

Jag skulle aldrig låta ett objektiv vara utan bakre skyddet.

Nonchalant! Bara för en sån sak skulle jag avstå.

Sen kan man ju fundera på varför skyddet inte är på.
Det är nog en av de mest tveksamma ingrediencerna i annonsen. Det skulle kunna vara ett tecken på att det är en stulen kamera, som de försöker sälja objektiv och hus separat på.
 

matlep

Aktiv medlem
Och vilket ord tror du att det är i originalspråket då?
Det vet jag inte, jag tror att det är "Cap" som avses, men det beror ju på vilket språk det är översatt från. Men du kanske kan svara på varför du INTE tycker att det är konstigt med ordet "mugg" i annonsen?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det vet jag inte, jag tror att det är "Cap" som avses, men det beror ju på vilket språk det är översatt från. Men du kanske kan svara på varför du INTE tycker att det är konstigt med ordet "mugg" i annonsen?
Om nån översätter "cap" till "mugg" så är det förstås väldigt märkligt. Men det skulle iaf ingen maskin göra.

Jag gissar att muggen som nämns i annonsen är av den ganska omskrivna modellen som ser ut som objektivet.
 

matlep

Aktiv medlem
Om nån översätter "cap" till "mugg" så är det förstås väldigt märkligt. Men det skulle iaf ingen maskin göra.

Jag gissar att muggen som nämns i annonsen är av den ganska omskrivna modellen som ser ut som objektivet.
Så, köper man ett objektiv eller en mugg? Jag tycker att din förklaring låter minst lika orimlig som min. :)
 

denstorre

Aktiv medlem
Om nån översätter "cap" till "mugg" så är det förstås väldigt märkligt. Men det skulle iaf ingen maskin göra.

Jag gissar att muggen som nämns i annonsen är av den ganska omskrivna modellen som ser ut som objektivet.
Eller så vet man helt enkelt inte vad ett motljusskydd har för benämning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har blocket som app så jag kan inte skicka länken men det finns en annons på en Nikkor 400/2,8 AF-S i Gävleborg som sattes upp idag. Kanske helt OK men annonsen luktar lite googleöversättning. "Främre kapsylen" och "levereras med föjlande punkter". Priset på 22.000:- är inte helt orimligt lågt det är ju inte VR versionen.
 

matlep

Aktiv medlem
Du tycker alltså att du kan strunta i svensk lagstiftning?
Personen är ju inte namngiven med mer än Abbe, det går ju inte att identifiera personen på det.

Men jag orkar faktiskt inte tjafsa mer om detta. Vi håller inte med varandra. Det är helt ok med mig.

Edit: Jag hade inte sökt på numret på Hitta. Men nu när jag gjorde detså dök det upp ett riktigt namn, i 9 fall av 10 så dyker det inte upp något alls. Eftersom det finns ett namn där så har jag nog fel i att det är en bluffannons. Det var en för snabbt dragen slutsats av mig. Sorry!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Edit: Jag hade inte sökt på numret på Hitta. Och eftersom det finns ett namn där så har jag nog fel i att det är en bluffannons. Det var en för snabbt dragen slutsats av mig. Sorry!
Okej, det var bra. Fast den kollen är väl det första man gör om man intresserar sig för en konstig annons.
 
ANNONS