Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

afe

Aktiv medlem
Hoppar in i den här tråden, om det ursäktas? Kan man lita på denna traderare?

http://www.tradera.com/leica-m6-i-mkt-fint-skick-m-originaltillbehor-auktion_302007_173147281

Första försäljningen, bilden kan hittas på internet, svarar inte på mejl??

/Kjell

Flyttade till den mer generella tråden /mod
Jag förhåller mig skeptisk till den där - i synnerhet om bilden inte hänger ihop med annonsen. Jag skulle nog åtminstone be om nytagna bilder med telefonkamera eller nåt, och så skulle jag kolla att den inte är anmäld stulen ...
 

beetle

Aktiv medlem
Köpt många kameror på Blocket och Tradera och aldrig blivit lurad men avstår nog den här även om en Leica lockar. Kan förstå om bedragare försöker locka kunder med en ny populär digitalkamera till lågt pris men en gammal analog kamera?? Som du säger det behöver ju inte vara något fel, men varför lägger man inte in egenfabricerade bilder?
 

afe

Aktiv medlem
Köpt många kameror på Blocket och Tradera och aldrig blivit lurad men avstår nog den här även om en Leica lockar. Kan förstå om bedragare försöker locka kunder med en ny populär digitalkamera till lågt pris men en gammal analog kamera?? Som du säger det behöver ju inte vara något fel, men varför lägger man inte in egenfabricerade bilder?
Just när det handlar om kameror drar jag öronen åt mig om det inte finns egna bilder. Visst kan det vara arvegods och dylikt, men nja
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Hoppar in i den här tråden, om det ursäktas? Kan man lita på denna traderare?

http://www.tradera.com/leica-m6-i-mkt-fint-skick-m-originaltillbehor-auktion_302007_173147281

Första försäljningen, bilden kan hittas på internet, svarar inte på mejl??

/Kjell

Flyttade till den mer generella tråden /mod
Det är självklart en fejkannons, så gott som alla annonser som säger att det är en födelsedagspresent är fejk från bedragare. Denna i all synnerhet. Den säger att kameran varit nedpackad sedan 80-talet hos en släkting, samtidigt visar bilden kameran med ett Summicron 35mm f/2 Asp som lanserades 1996, haha, så himla dåligt försök, men lurar väl de som inte kan prylarna, men får hoppas de inte bjuder på nätauktioner så de slipper bli lurade.
 

chi_sweden

Aktiv medlem
Det är självklart en fejkannons, så gott som alla annonser som säger att det är en födelsedagspresent är fejk från bedragare. Denna i all synnerhet. Den säger att kameran varit nedpackad sedan 80-talet hos en släkting, samtidigt visar bilden kameran med ett Summicron 35mm f/2 Asp som lanserades 1996, haha, så himla dåligt försök, men lurar väl de som inte kan prylarna, men får hoppas de inte bjuder på nätauktioner så de slipper bli lurade.

Jag blir litet förvånad över budgivningen - En av toppbudarna i denna auktion är en kille som jag köpt kameror och optik från- Bra grejer med kvitto samt att jag hämtat grejerna hemma hos honom. Han säljer själv mycket kameraoptik på Tradera, dock alltid begagnat+ att han är mycket kunnig när det gäller kameror och optik och jag menar inte då plåtandet utan själva hårdvaran.

/chi
 

wildenstam

Medlem
Det är självklart en fejkannons, så gott som alla annonser som säger att det är en födelsedagspresent är fejk från bedragare. Denna i all synnerhet. Den säger att kameran varit nedpackad sedan 80-talet hos en släkting, samtidigt visar bilden kameran med ett Summicron 35mm f/2 Asp som lanserades 1996, haha, så himla dåligt försök, men lurar väl de som inte kan prylarna, men får hoppas de inte bjuder på nätauktioner så de slipper bli lurade.
Skickade också mail och bad om serienummer. Inget svar...

Hans andra annons är en hemmastickad tröja.
 

ronic

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på Leica så om den säger jag inget. Den nämnde budgivaren är väl känd och skall inte ha några skuggor kastade över sig. Storyn (texten) känns desto tunnare. Ingen egen bild, verkar dåligt insatt i kameror ändå får man en så speciell kamera i present och inga data-som säljare tar man väl fram någon info för att göra objektet intressant.
Men framförallt, endast paypal betalning och post. Ingen avhämtning, inget bankkonto med namn (även om banken inte lämnar ut det). Är det en bluff blir det kanske inte så lätt att hitta säljaren.
 

Hasseg

Aktiv medlem
Detta kom i mejlen i dag, men det har ju hänt tidigare

Kanske redan finns sådan varning här på fotosidan
Betal länken om man trycker på den är här ser ut som blocket
Men blocket skickar aldrig ut sådant här (OBS fyll inte i något)
http://rentaway.pro/http/#blocket.se/KreditkortBekraftelse=konto-verifiering-camp=123&no=137&kw=1001&sw=
Här under mejlet
-----------------------------------------------------------------------
Kära användare,

I enlighet med våra användarvillkor samt med målet att förbättra kvalitén på de tjänster vi erbjuder våra användare, förbehåller Blocket.se sig rätten att regelbundet kontrollera giltigheten för de uppgifter som använts för transaktioner genomförda på Blocket.se. Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 40,0 SEK. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid transaktionen på Blocket.se.

Klicka här för att bekräft dina uppgifter

Återbetalningen av det aktuella beloppet kommer att genomföras inom 24 timmar, efter att betalningsuppgifterna som använts vid den senaste transaktionen genomförd på Blocket.se har validerats av våra medarbetare.

---------------------------------------------------------------------
Blocket - Sveriges största köp & sälj marknad
 

drjoshua

Aktiv medlem
En kamera som bara är 8 månader och kvitto saknas! En sådan slarver kanske inte tar hand om kameran så värst bra heller? ;-) Eller så har det aldrig funnits något kvitto...
 

Lachlan

Avslutat medlemskap
Bluffannons!
Be att få komma och testa kameran så garanterar jag dig att
hon/han undviker att svara.

Mvh Micke
 

ma59

Aktiv medlem
En kamera som bara är 8 månader och kvitto saknas! En sådan slarver kanske inte tar hand om kameran så värst bra heller? ;-) Eller så har det aldrig funnits något kvitto...
Tanken kommer att har man råd att slanta vad det paketet kostar, och nästan på en gång slänga garantin (kvittot) då har man iofs kanske råd att slumpa iväg den om man tröttnat...men då kan man ju nästan tycka säljaren hade råd att ge bort den lr slänga den...istället för att kasta upp vad nästintill alla skulle uppfatta som en bluffannons...

"prutare undanbedes" LOL, normalt ett ok uttryck men det blir ju extra galet här...kan man tycka
 

mapem

Aktiv medlem
Nja

Platsen är avlägsen för de flesta, inte många kan åka dit och titta

"Frida" låter som ett valt namn med syfte att låta oskyldigt

Priset är långt under marknadsvärdet

Kvitto saknas

Bilden är hämtad på nätet

Allt detta gör att man blir misstänksam. Men det bevisar inte att det är något skumt. Frida kan ju trots allt finnas i Strömsund, och hon kan ha fått en fin kamera i present av rika föräldrar men upptäckt att det där med foto kanske inte var så kul ändå och vill sälja. Till exempel.
 
ANNONS