Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

PMD

Aktiv medlem
"fungus and haze" brukar det heta på engelska, och det blir ju "svamp och dis" när man översätter. :)

Det är väl f.ö. helt korrekt att översätta fungus med svamp. Säger man inte svampbeläggning på svenska om påväxt på linserna i ett objektiv?

I Sverige är vi väl inte så vana vid att sådant förekommer eftersom vårt klimat lyckligtvis inte är idealiskt för det.
 

peranders

Aktiv medlem
Undrar just om det var OK? Sälja en 20000 kr kamera för 5200 kr som har rullat 8000 bilder och med okänd ålder, känns lite märkligt men alla är ju inte affärsmän.
 

alllf

Medlem
Jag kan väl fylla på med att jag just blev blåst på 6000:- på denna annons: http://www.blocket.se/vi/45460277.htm

Annonsen är såklart bortplockad, det var en D700 med 50mm 1.8g och någon random blixt. Killen som hade annonsen skulle sälja åt sin flickvän som behövde pengarna då dom skulle på resa. Han hade inte angett något telnr utan mail, så jag mailade och fick svar nån dag efter där han sa att det var väldigt många som mailat fast jag var högst upp i listan så han bestämde att sälja den till mig.

Killen bodde i Visby och jag i Malmö, så jag ber han posta vilket han går med på och ang pengar överföring så uppger han Namn, adress, personnummer och allt sånt, så jag ska lita på han, vilket jag gör (idiotiskt nog). Sedan några timmar senare ringer jag för att få kollinr som han skulle smsat nån timme innan. Han svarar inte, ringer kanske 3 gånger. Känner mer och mer att jag är renblåst. Kollar upp han i upplysning och får fram info om hans tjej och mamma osv..
Jag ringer hans morsa som bekräftar namn, person nummer, flickvän och att dom ska på resa (söndag) men hon vet inget om nån kamera och mobil nr jag har stämmer inte med hans, inte heller stämmer bankkontot då hon säger att han har Swedbank medans jag har SEB konto, så jag ber om hans nummer men det ger hon inte ut så jag ber att hon berättar detta för hennes son och ber han ringa mig för att isf kan jag bekräfta att det är han eller ej.

Han ringer efter några minuter, det låter exakt ut som killen jag snackade med i eftermiddags. Jag ber om pengarna han fått in på kontot men han blånekar och säger att jag ska polisanmäla istället. Vilket jag gör.

Jag antar att uppklarningsfallen för dessa brott är väldigt lågt, men dom har ju endå personens bankkonto som pengarna gått till, kan man inte få tillbaka pengarna om det blir rättegång och han fälls för det? Men hur troligt är det att det går så långt?

Tack

Edit: Bank kontot jag blev "blåst ifrån" är: 5385-2932327. Någon som vet om man kan få fram mer info baserat på bank-kontonr? Det är SEB.
 
Senast ändrad:

easyrider

Aktiv medlem
Jättetråkigt. Du ska absolut polisanmäla. Men ringde inga klockor när någon vill sälja en beg D700 och ett 50 1.8G plus blixt? Är det för bra för att vara sant är det oftast inte sant.
 

alllf

Medlem
Jättetråkigt. Du ska absolut polisanmäla. Men ringde inga klockor när någon vill sälja en beg D700 och ett 50 1.8G plus blixt? Är det för bra för att vara sant är det oftast inte sant.
Ja fyfan jag är så ledsen över det hela, men det är endå bara pengar och jag får lida för att jag hade en allt för god tro på honom.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Försäkring

Med Blockets nya tjänst direktbetalning, ingår en försäkring. Det gamla Internetgirot ersätts..
 
Tråkigt

Jag kan väl fylla på med att jag just blev blåst på 6000:- på denna annons: http://www.blocket.se/vi/45460277.htm
Försök kolla upp bankkontot. Men förmodligen tillhör det någon annan som på något sätt kommit över personnummer till den andra killen. Identitetssöld helt enkelt.

Ett tips är att i framtiden använda "Blockepaketet". Jag har använt det flera gånger och det känns ganska säkert. Inte särskilt dyrt heller.
https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm
 

alllf

Medlem
Lider med dig. Du ska nog inte räkna med att få pengarna tillbaka men en liten chans finns kanske ändå.
Men om jag har bankkonto nr dit jag fört över pengarna borde ju polis kolla upp via banken att jag fört över pengar dit och att ägaren till kontot inte har samma namn/person nr som han som angav det i mail/sms.. Då borde vel personen som står för bank kontot kunna bli åtalad? Sedan därav kunna bli återbetalningsskyldig?
 

pechblande

Aktiv medlem
Men om jag har bankkonto nr dit jag fört över pengarna borde ju polis kolla upp via banken att jag fört över pengar dit och att ägaren till kontot inte har samma namn/person nr som han som angav det i mail/sms.. Då borde vel personen som står för bank kontot kunna bli åtalad? Sedan därav kunna bli återbetalningsskyldig?
Sant, men även om det skulle bli fällande dom används ofta personer på samhällets skuggsida som så kallade målvakter - står för kontot mot kontant ersättning, då de ändå inte har eller kommer få några utmätningsbara tillgångar/inkomster.

Personer som sysslar med sånt här har sällan någon regelbunden, officiell inkomst som kronofogden skulle kunna använda för att återbetala dig =(
 

alllf

Medlem
Sant, men även om det skulle bli fällande dom används ofta personer på samhällets skuggsida som så kallade målvakter - står för kontot mot kontant ersättning, då de ändå inte har eller kommer få några utmätningsbara tillgångar/inkomster.

Personer som sysslar med sånt här har sällan någon regelbunden, officiell inkomst som kronofogden skulle kunna använda för att återbetala dig =(
Så alltså även om det blir fällande dom, behöver det inte betyda att jag får pengarna tillbaka? Fyfan vilket system.. Så med andra ord måste kronofogden först få sina pengar, sen får jag mina via dom? Men kommer jag kunna få kontoinformation av polisen? dvs vem som äger bank kontot INNAN fällande dom?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Så alltså även om det blir fällande dom, behöver det inte betyda att jag får pengarna tillbaka? Fyfan vilket system.. Så med andra ord måste kronofogden först få sina pengar, sen får jag mina via dom? Men kommer jag kunna få kontoinformation av polisen? dvs vem som äger bank kontot INNAN fällande dom?
Tyvärr tror jag inte namnet lämnas ut av polis, processen att få tillbaka pengarna kommer nog att ta lång tid.
 
ANNONS