Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Orre

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar! Förstod nästan direkt att en av dessa herrar bara var ute för att försöka få mig att skicka alltihop till London - men några pengar hade nog aldrig dykt upp…

Skickade svar till dem där jag skrev att alla affärer görs upp i Stockholm - öga mot öga - och kontant betalning. På det sättet har köparen möjlighet att kolla hur kamerapaketet ser ut innan han/hon betalar, men jag tror inte att dem var så intresserade så att dem återkommer till mig efter det svaret.

Det trista är ju att man hela tiden måste vara på sin vakt och NOGA kolla allt, MISSTÄNKA nästan allt bara för att dem här snubbarna försöker lura Blocket-(även Tradera m.fl.)-säljarna.
Trist är även att vi andra som bor ute i landet Sverige, knappast kan mötas i STHLM öga mot öga. Med SJs priser osv, så blir det dyra grejjer, vi nödgas göra upp utan öga mot öga. Själv har jag klarat mig bra. Smågrejjer pyntar jag i förskott, dyrare via mellanpart som t.ex Payson, har aldrig blivit blåst... än...

//Benny
 

M7_21

Aktiv medlem
Trist är även att vi andra som bor ute i landet Sverige, knappast kan mötas i STHLM öga mot öga. Med SJs priser osv, så blir det dyra grejjer, vi nödgas göra upp utan öga mot öga. Själv har jag klarat mig bra. Smågrejjer pyntar jag i förskott, dyrare via mellanpart som t.ex Payson, har aldrig blivit blåst... än...

//Benny
Förstår att du ibland “måste” köpa saker i förskott med eller utan de risker som finns. Det finns en mellanväg som flera har provat, man kanske har en kompis som bor närmare säljaren och som kan kolla upp sakerna innan man köper något. Iaf något mindre risk att bli blåst.

Att jag skrev öga mot öga är för att då har ju framför allt köparen möjligheten att kolla allt innan man slår till, ingen risk för tegelstenar alltså… Dessutom är det väl trevligt att se köparen och kanske ge något tips om utrustningen samtidigt.
 

M7_21

Aktiv medlem
Mail från Belgien

Fick ett mail från Belgien, mycket kort som svar på en annons på Blocket, gäller kameraförsäljning.

Pris + frakt till belgien?
junior.kelvin@outlook.com

Tveksam om detta är seriöst, någon som vet?
 

M7_21

Aktiv medlem
Tanken var väl egentligen om någon bara känner igen den epostadressen och kanske vet något om innehavaren?

Har fått flera sådana korta mail som bara vill att jag ska skicka rubbet till utlandet och de verkar inte ett dugg intresserade av prylarna - så bara det verkar lite skumt.

Jag vill ju helst sälja i närområdet öga-mot-öga så köparen kan känna på grejerna först innan han slår till och betalar kontant mot kvitto från mig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
http://www.blocket.se/malmo/Fuji_X100_50316792.htm?ca=23_3&w=1

3500 låter väl billigt, men framför allt finns det ingen med det namnet mer än ett gift par i Boden.
Jag hittade i o f s bara förnamnet så jag vet inte hur du spårade. Du kan ju ringa eller mejla och se hur insatt personen är i kameran. T ex är den senaste mjukvaran väldigt färsk och är den uppdaterad mer än ett par veckor sedan vet ju inte personen så mycket om kameran för då är det ju inte senaste mjukvaran. Det är ingen garanti för hederlighet men en indikation. Sedan kan man använda blocketpaketet som åtminstone är otrevligt för bedragare då de vet att pengarna kan fastna hos Schenker om de bedrar. Sedan brukar bedragare föredra aktuella prylar, inte utgångna sådana.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag hittade i o f s bara förnamnet så jag vet inte hur du spårade. Du kan ju ringa eller mejla och se hur insatt personen är i kameran. T ex är den senaste mjukvaran väldigt färsk och är den uppdaterad mer än ett par veckor sedan vet ju inte personen så mycket om kameran för då är det ju inte senaste mjukvaran. Det är ingen garanti för hederlighet men en indikation. Sedan kan man använda blocketpaketet som åtminstone är otrevligt för bedragare då de vet att pengarna kan fastna hos Schenker om de bedrar. Sedan brukar bedragare föredra aktuella prylar, inte utgångna sådana.
Du har förstås rätt. Angående namnet behöver ju inte personen ifråga vara svensk medborgare.
 

Krisiun

Aktiv medlem
"Vad är priset för ditt objekt med transport till London via posten?
Svara mig tillbaka på engelska till:

j.seum1932@gmail.com"

Känns som "Jessica" är rätt seriös...skickar mitt "objekt" och hoppas hon för över pengar till mitt konto....
 

Krisiun

Aktiv medlem
Hehe, näe, skulle kanske varit med en blinkande smiley eller två. Att benämna en vara "objekt" istället för vad det är (i det här fallet en kamera) och att komma med en massa historier varför man måste skicka grejerna utomlands...är väl ett skolboksexempel på en Blocketskojare.
 

Drogen

Aktiv medlem
"Vad är priset för ditt objekt med transport till London via posten?
Svara mig tillbaka på engelska till:

j.seum1932@gmail.com"

Känns som "Jessica" är rätt seriös...skickar mitt "objekt" och hoppas hon för över pengar till mitt konto....
En klassisk "triangelbluff" där säljaren faktiskt ofta får pengana insatta, och bluffaren får sin vara. Problemet är att det finns en tredje part som tror att han köper något fint av bluffaren. Bluffaren agerar då säljare men ger honom ditt kontonummer. Det är han som blir utan vara eftersom han betalar din kamera utan att veta om det...
 

M7_21

Aktiv medlem
Och en tjock rulle med sedlar, eller vad då?
Vad jag menar är att de gånger jag har sålt/köpt något så har jag alltid gjort det i närområdet (Stor-Stockholm), vilket har funkat bra för mig. Inga överraskningar. Man träffas, ser på varan, kollar om det stämmer med annonsen och betalar/säljer. Enkelt och fungerar varje gång. Det kan ju t.o.m. löna sig att åka 5-10 mil om man tycker något är värt det. Som sagt - öga mot öga funkar alltid!
 

eskil23

Aktiv medlem
Vad jag menar är att de gånger jag har sålt/köpt något så har jag alltid gjort det i närområdet (Stor-Stockholm), vilket har funkat bra för mig. Inga överraskningar. Man träffas, ser på varan, kollar om det stämmer med annonsen och betalar/säljer. Enkelt och fungerar varje gång. Det kan ju t.o.m. löna sig att åka 5-10 mil om man tycker något är värt det. Som sagt - öga mot öga funkar alltid!
Och om du inte får betalt på plats så kan du fortfarande bli blåst.
 

Swebilbo

Aktiv medlem
Har sålt en kanske 20-30 saker via flrskottsbetalning, aldrig lurat någon. Jag har hus osv och är lätt att spåra, visst är det enklast öga mot lga, men alla vi andra som inte bor i fjollträsk då?
 
ANNONS