Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Grimmer

Aktiv medlem
Och om du inte får betalt på plats så kan du fortfarande bli blåst.
Man kan betala med mobilen nu för tiden. Annars så kan man betala med bankdosa, det har jag gjort. Har man samma bank så går dessutom betalningen över direkt och då kan säljaren dubbelkolla från sin sida om den vill. Detta har jag praktiserat då bankerna kan bli motspänstiga om man kommer med kontanter. (Trots att man faktiskt redan betalt dem för att de ska utföra den tjänsten.)
 

acarlsson

Aktiv medlem
Det är väl klart som f*n att det är lättare att undvika bli blåst om man träffar säljaren!

Bara genom att säga att man vill träffas sållar man bort 99,99% av bedragarna.

När man väl träffas har man med sig bankdosa, swish eller kontanter. Man testar prylen och sen, om allt är i ordning, så köper man.

Spelar ingen roll var man bor i landet. Vill man inte åka 100 mil för att göra årets klipp så är det antagligen inte värt det.

Så resonerar jag, och håller man inte med så är det upplagt för att man blir lurad.
 

E.P

Aktiv medlem
Det är väl klart som f*n att det är lättare att undvika bli blåst om man träffar säljaren!
Ja just det, alla här som har lite öga i MAC världen kommer ju nog ihåg hon som köpte den nya iPaden på McDonalds, men fick en bit trä med en bild på, och det trots att hon sett "varan" innan. bara inse att risken för att luras alltid finns, önsker man vara säker, låt bli att köpa, enda valet.
 

acarlsson

Aktiv medlem
...men fick en bit trä med en bild på, och det trots att hon sett "varan" innan. bara inse att risken för att luras alltid finns, önsker man vara säker, låt bli att köpa, enda valet.
Hon tillhör antagligen den där 0,01 procenten... ;)

Självklart kan man bli lurad hur man än vrider och vänder på det! Uppmärksamhet och ett sunt förnuft kommer man ganska långt med. Vad jag vill hävda är att det är *avsevärt* svårare att bli lurad om man träffas öga mot öga!
 

beetle

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att kolla att säljaren verkligen är ägare till prylarna du köper! Annars kan du bli av med dom och åtalas för häleri. Hur många har kvar kvitto på prylarna om dom inte är relativt nya? Köp i god tro gäller inte längre även om du ger ett skäligt pris.
 

M7_21

Aktiv medlem
Det är väl klart som f*n att det är lättare att undvika bli blåst om man träffar säljaren!

Bara genom att säga att man vill träffas sållar man bort 99,99% av bedragarna.

När man väl träffas har man med sig bankdosa, swish eller kontanter. Man testar prylen och sen, om allt är i ordning, så köper man.

Spelar ingen roll var man bor i landet. Vill man inte åka 100 mil för att göra årets klipp så är det antagligen inte värt det.

Så resonerar jag, och håller man inte med så är det upplagt för att man blir lurad.
Håller med dig till 100%!
 

seochtamed

Aktiv medlem
Bor på landet men behöver ju inte vara lantis för det.
Har köpt och sålt 100-tals pryttlar på nätet. Blivit utsatt för skojare ett par gången men mina varningsklockor har ringt och jag slapp bli av med några pengar men det tar tid med anmälningar oxså.
En kille ville sälja en Leica med objektiv från Grekland, han var alltid på resa, rasterna till biblioteket på fängelset han satt var inte så frekventa. Han ville ha betalt till en tredje person som hade samma adress som en tidningskiosk i Athen.
En glad ung man från fängelset i Kristianstad försökte sälja en kamera som en av hans vänner utanför murarna hade. Vännen vågade inte träffas ansikte mot ansikte men avslöjade sig ändå.
Människor som står i öppna register, har företag, som det går att motringa till och tala med är i min värld helt enkla att handla med, litar du inte på någon och inte anser att varan eller pengarna är värd en rembus via banken så finns det ju PayPal, nätgiro mm. Vid öga till öga är att cash is King, prutningar efter inspektion brukar accepteras.
Se upp därute.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att kolla att säljaren verkligen är ägare till prylarna du köper! Annars kan du bli av med dom och åtalas för häleri. Hur många har kvar kvitto på prylarna om dom inte är relativt nya? Köp i god tro gäller inte längre även om du ger ett skäligt pris.
Håller med. Fast om pylarna är lite äldre och det saknas kvitto så är det dessvärre snudd på en omöjlighet att kolla upp såvida inte serienumret framgår här på Fotosidan eller möjligen hos polisen eller annat forum.

Som så ofta är det sunt förnuft och magkänsla som gäller i dom här lägena. Kolla upp det du kan innan, träffa säljaren och skriv ordentligt kvitto vid ev affär. Då har man gjort allt man kan.
 

M7_21

Aktiv medlem
Tror att nästan alla som annonserar på Blocket någon gång råkat ut för människor som vill blåsa en på utrustning/pengar.

Speciellt några stollar som mailar från London och Holland vill inte veta någonting om varorna, skriver bara - skicka allt så kommer pengarna direkt.

Vore ju trist om någon går på sånt idag när alla varningsklockor ringer. Därför min envishet om - öga mot öga.

Risken för bluff är mycket mindre då. Har också i förekommande fall tagit med en kompis som vittne utifall att… Dock har allt gått bra hittills.
 

seochtamed

Aktiv medlem
En kamrat med kan vara klokt, en av mina vänner skulle sälja ett objektiv på en Mall over there, han hade en äldre vän med sig, Skojarna var tre och gav sig på honom för att befria honom från vara, plånbok, klocka och bilnycklar. Bilderna som hans kamrat tog med Time Laps medan han tillsammans med en väktare tog hand om skojarna som nu inte längre var så kaxiga.
Det blir tuffare även vid öga mot öga, någon skall ha en kostsam artikel med sig och den andre skall ha med sig pengar för varan dvs ungefär 2x värdet på en plats.
Det är mycket lätt att skugga en dator men för privatpersoner är det ännu knökigare att avlyssna telefonsamtal.
 

beetle

Aktiv medlem
Håller med. Fast om pylarna är lite äldre och det saknas kvitto så är det dessvärre snudd på en omöjlighet att kolla upp såvida inte serienumret framgår här på Fotosidan eller möjligen hos polisen eller annat forum.

Som så ofta är det sunt förnuft och magkänsla som gäller i dom här lägena. Kolla upp det du kan innan, träffa säljaren och skriv ordentligt kvitto vid ev affär. Då har man gjort allt man kan.
Jag blev totallurad på Blocket tidigare i år, det gällde dock inte fotoprylar. Vi möttes öga mot öga, säljaren visade körkort som senare inte visade sig vara hans, alla serienummer stämde, kvitto skrevs osv. Har genomfört många liknande affärer genom åren och har alltid ansett att det här kan jag men nu kommer jag aldrig göra en sån affär igen. Dessa typer som lurade mig var otroligt förslagna och hade tänkt på allt! Polisen som spårade mig via Blocket försöker nu förknippa vem som egentligen gjorde upp affären med mig. Jag förlorar föremålet ifråga och därigenom en stor summa pengar. Jag gav inget oskäligt lågt pris och kan inte hävda god tro för det försvann för 10 är sedan. Jag kan t o m bli åtalat för häleri! Otroligt surt!!!
 

seochtamed

Aktiv medlem
Få grejor slår motringning på identifierbart telefonnummer. då måste identitetstjuven tagit kontroll över telefonen oxså och de som normalt bor där brukar kunna förhindra det, men intet finns som är helsäkert och skulle det göra det, vv och upplys mig om det snarast.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Få grejor slår motringning på identifierbart telefonnummer. då måste identitetstjuven tagit kontroll över telefonen oxså och de som normalt bor där brukar kunna förhindra det, men intet finns som är helsäkert och skulle det göra det, vv och upplys mig om det snarast.
Kontantkort - maila Hitta.se och ange tel + vilket namn och adress du vill...
Tyvärr..
 

seochtamed

Aktiv medlem
Kontantkort - maila Hitta.se och ange tel + vilket namn och adress du vill...
Tyvärr..
Nja jag är en gammal man och de jag gjort affärer med har haft fast listad telefon, fast adress, egen bostad etc..

Min avlidne svärfar, som var i konstbranschen, hade fått ett brev om att en samling var till salu i England hos en äldre samlare där. Men av någon orsak tog han med oss två svärsöner på den resan som skulle innebära en avsevärd summa. Nämnd orsak var några öl, wirrar och en Londontur,
Vi tyckte huset där samlingen skulle överlåtas i såg trist ut från gata, när vi gick förbi, två dagar före affären skulle göras upp.
På min inrådan frågade vi en begravningsbyrå i närheten och mycket riktigt brevskrivaren hade avlidit två dagar före brevets datering. Traktens kyrkoherde bekräftade det.
På avslutsdagen tog vi med oss en trevlig man från Scotland Yard med kamrat och de tog några erfarna skojare i huset. För övrigt var huset utstädat. Min svärfar skulle rånas.

I Libanon har jag köpt pirattillverkade kläder men jag skickade en lokalt boende att handla åt mig, så värst mycket blev jag inte lurad.
I Damascus skulle alltid utplockade varor packas i ett annat rum, men vi tog dem i vår filt och bag så slapp vi den. Man får ta seden dit man kommer...
 
ANNONS