Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

denstorre

Aktiv medlem
Saker kan ju faktiskt gå sönder i frakten. PostMord behandlar paketen ganska respektlöst, och de andra är inte mycket bättre.

Någon försökte precis FedEx-scamma mig via en annons på Facebook marketplace. Att de bara orkar. Dessutom sjukt att man inte kan sätta dit dem.:(
 

PMD

Aktiv medlem
Säljaren har många sälj och många positiva omdömen. Ska jag avvakta eller bli riktigt arg?
Har säljaren enbart positiva omdömen så kan du vänta med att bli arg tills säljaren vägrar att låta köpet återgå. Säljare med enbart positiva omdömen tenderar att anstränga sig för att lösa problem.

Jag brukar bara läsa de (eventuella) negativa omdömen som en säljare har för att bilda mig en uppfattning om huruvida säljaren är en bra säljare som har råkat ut för dåliga köpare eller om det är säljaren som är tvivelaktig. Det har gjort att jag har undvikit säljare med många goda omdömen och ett fåtal dåliga, men det har också fått mig att handla av säljare som har flera dåliga omdömen.
 

lonian

Aktiv medlem
Har precis blivit blåst av en person med användarkonto både på Fotosidan och Blocket.

Han sålde mig ett defekt objektiv på Blocket. Prislapp över 5000 kr. Det är påtagligt spel (fram- och bakleds) i princip varje ring och hylsa. Omöjligt att missa. Reparation är sannolikt dyrt, så antagligen är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera..

Han nekar givetvis retur, så jag känner mig nödgad att posta en varning.

Hans namn är dolt här offentligt.

Han har ett konto både här på Fotosidan och på Blocket. Och föga förvånande hotar han mig med förtal. Så för information om hans fullständiga namn, och användarkonton, skicka mig ett PM.

.
Så du kan inte anmäla honom då?
 

PMD

Aktiv medlem
Ett tips i all välmening: om du vill försöka lösa problemet utan att göra en polisanmälan så är det bättre att inte diskutera saken här innan det eventuellt är löst.
 

Cambo

Aktiv medlem
Kanske? Jag har inte bestämt mig.

Försöker lösa det på alternativa sätt innan.
Du har "hängt ut honom" med namn osv. Ibland kan det vara helt olämpligt att inte låta den anklagade komma till tals. I det här fallet kan man kanske förstå det. Det finns alltid två sidor och att lämna ut namn på det vis du gjorde tycker jag är fel. Ser att det är borttaget nu. Sköt detta mellan er och hoppas det löser sig.
 

Stefan O.

Ny medlem
Du har "hängt ut honom" med namn osv. Ibland kan det vara helt olämpligt att inte låta den anklagade komma till tals. I det här fallet kan man kanske förstå det. Det finns alltid två sidor och att lämna ut namn på det vis du gjorde tycker jag är fel. Ser att det är borttaget nu. Sköt detta mellan er och hoppas det löser sig.
jag håller med . Det bör skötas privat.
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Varning för medlem linakova. Nu avslutat medlemskap. Nu står det M Olofsson.
När vi kommunicerade kallade han sig Martin Ångnell. Telefon 0736156601.
Den annons jag svarade på hade en Nikon TC20E2 för 1000kr. Annonsen är borttagen.
Swishade och fick svar att pengarna kommit fram och sedan blev det tyst.
Igår fick jag hjälp av en annan medlem att kontakta honom och på det svarade han direkt.
Även anmält till fotosidan.se men kanske han även dyker upp på Tradera och Blocket.
Det är första gången jag blivit blåst 100%. Annat kan ha varit att varan inte helt motsvarade beskrivningen och därmed mina förväntningar. Men det är en annan sak. Pengarna kan jag klara, det är ingen jätteförlust, men man blir besviken.

Jag vet att det har lyfts tidigare men hur skulle det vara med Bank-ID verifikation för när man vill bli medlem här. Är det en kostnadsfråga för fotosidan.se?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Varning för medlem linakova. Nu avslutat medlemskap. Nu står det M Olofsson.
När vi kommunicerade kallade han sig Martin Ångnell. Telefon 0736156601.
Den annons jag svarade på hade en Nikon TC20E2 för 1000kr. Annonsen är borttagen.
Swishade och fick svar att pengarna kommit fram och sedan blev det tyst.
Igår fick jag hjälp av en annan medlem att kontakta honom och på det svarade han direkt.
Även anmält till fotosidan.se men kanske han även dyker upp på Tradera och Blocket.
Det är första gången jag blivit blåst 100%. Annat kan ha varit att varan inte helt motsvarade beskrivningen och därmed mina förväntningar. Men det är en annan sak. Pengarna kan jag klara, det är ingen jätteförlust, men man blir besviken.

Jag vet att det har lyfts tidigare men hur skulle det vara med Bank-ID verifikation för när man vill bli medlem här. Är det en kostnadsfråga för fotosidan.se?
Men har du Swishat så är det väl ganska säkert vem det är i andra änden. Problemet är om det är en person utan tillgångar eller inkomster som lurat dig. - Då får du inga pengar tillbaka oavsett om han blir dömd i domstol eller ej.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jodå. Men är det värt besväret? För en tusenlapp?
Det är futtigt gjort men jag har släppt det och tänker inte hänga upp mig på det mer.
Jag gör som kungen. Vänder blad och går vidare...
 

matnyttige

Aktiv medlem
Ja, kanske inte för dig så är det något stort MEN tänk om han lurar 100 personer på tusen kronor. Du bör alltså polisanmäla. Då kanske han blir dragen i örat.
 
Senast ändrad:
ANNONS