Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg. förstoringsapp. -> Vad leta efter?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielJ

Medlem
Hej!
Jag ska eventuellt inhandla ett begagnat mörkrumskit, och jag undrar vad jag ska titta efter på förstoringsapparaten för att bedöma kvalitet och prisets skälighet.
Vad brukar/borde en förstoringsapparat kosta? Jag har en aning om att apparaten är från 70-80 -talen.

det beror på vilka förstoringsobjektiv som ingår (om det ingår) men också vilka negativstorlekar den tar.

Ska du ha en småbildsapparat eller mellanformat?
Här följer några grovt förenklade råd:
Bra apparater som också borde ligga bra till i pris är Durst och Meopta. Viktigt att apparaten har filterlåda för multigrade-filter. Nu talar jag svart-vitt. Färghuvud är givetvis också bra, men kostar extra.

Helst bör det medfölja något av följande objektiv: Schneder Componon eller El-Nikkor. Obs: När det gäller EL-Nikkor bör det vara 2,8/50 eller 5,6/80. Det dyraste tillbehöret är timern. Så den bör medfölja. Ska något köpas till blir så är det förhållandevis dyrt, så stirra dig inte blind på ett paketpris. Det som är komplett är värt att betala lite mer för.

I dagens läge tycker jag att det kan vara rimligt att betala 1500 kr för utrustningen ovan. Det är billigt för köparen men andrahandsvärdet på sådana här grejer kan troligen bara sjunka.

M v h Urban.

Jag hade valt en Durst 605 med möjlighet till variabel kontrast.

Du bör få en sådan för mellan 2500 till 3500 kr med tillbehör.

Timern skall vara digital för att vara värt ngt överhuvudtaget.

ANNONS
Götaplatsens Foto