Annons

Behöver en stor kameraryggsäck, synpunkter och tips på lämplig "rygga"

Produkter
(logga in för att koppla)

VideoBengt

Medlem
❓
Går och funderar på en "fullvuxen" ryggsäck.
❓

Skall finnas plats till kamera, några objektiv, liten drönare och lite mat, vatten och kläder.
Har just nu två alternativ som jag velar mellan.
  1. Någon som använder en "MindShift Gear Backlight Elite 45L " och vill dela med sig av fördelar och nackdelar?

  2. Någon som använder en "Shimoda Action X70" och vill dela med sig av fördelar och nackdelar?

  3. Tips på någon annan "fullvuxen ryggsäck?
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag skulle spontant säga att 45 liter för för litet.
Jag har en F-Stop Satori Exp på 62 liter och den närmar sig den volym men behöver för kamera, kläder och mat utan att behöva pressa ner sakerna.

Men skulle jag packa ner mera som drönare/radio & batterier etc så skulle nog jag överväga en lite större.
En Sukha på 70 i sådant fall. Så dina tankar på liknande skulle tycker jag känns vettiga


 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag köpte för 1-2 år sedan ett ryggsäcksinlägg från F-stop som jag stoppar i min Berghaus Vulcan. Inlägget med kameraprylar fyller nästan hela huvudfacket på ryggsäcken, men jag har kvar två sidofickor och en del utrymme ovanpå inlägget för andra saker. Dessutom kan jag sätta fast grejer på utsidan av ryggsäcken, ifall jag måste.
 

mike islandman

Aktiv medlem
Frågan du kanske ska ställa dig är vill du kunna ta med ryggsäcken när du flyger eller inte. För vill du det så har du en begränsning gällande måtten på ryggsäcken. Själv har jag en ryggsäck från Lowepro som klarar måtten från flygbolagen men när man fyller den med fotogrejer så klarar den inte viktgränsen men hittills har ingen kontrollerat vikten utan de ser bara utsidans mått. Handbagage-mått är 56x45x25cm vilket är 63 liter
 

jag&bilden

Aktiv medlem
När jag checkat in min har jag plockat ut kamerainsatsen och haft den som handbagage.
ibland har jag flyttat över kläder från min stora duffel till ryggsäcken och sedan packat ner ryggsäcken i duffeln som jag checkar in.

funkar väldigt bra.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Jag har också en F-Stop Satori. Köpte den när företaget precis startat och fick köpa från utlandet då. Jag behövde den största och mest lätttillgängliga rygga för expeditioner som kunde ha en DSLR pro med 500mm f/4 prime påkopplad på kameran, redo att dra ut den ur ryggan relativt snabbt och fota. Det fanns då inga andra märken som tillhandahöll någon sådan rygga för så stora objektiv som man även kunde packa kläder och annat i. Många har väl hakat på nu, och kanske F-Stop även har större ryggar nu.

Som Petter skriver så gör jag också så att jag plockar ut insatsen och bär med i kabinen på flyget och skickar resten av ryggan bland resväskor.
Jag har även ett nytt alternativ som är bekvämare som rygga att kunna bära med mitt stora objektiv och lite annan utrustning, inom måtten för att bära med sig i kabin på flyget, och det är Osprey Farpoint 40. Däri har jag också lite kläder, jag reser alltid med väldigt lite kläder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Handbagage-mått är 56x45x25cm vilket är 63 liter
Vill bara påpeka att såväl mått- som viktgränsen för handbagage varierar mellan flygbolagen, och ibland inom ett bolag beroende på flight/flygmaskin.

Själv har jag flera gånger varit med om att mitt (ganska konsekvent för tunga) handbagage vägts vid incheckning. Bara en gång skapade det ett faktiskt problem, nämligen på Ryanair. Andra bolag har accepterat min ryggsäck efter att jag visat att den mest innehåller kameror, som de ändå inte skulle vilja ha ansvar för som incheckat bagage.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att såväl mått- som viktgränsen för handbagage varierar mellan flygbolagen, och ibland inom ett bolag beroende på flight/flygmaskin.

Själv har jag flera gånger varit med om att mitt (ganska konsekvent för tunga) handbagage vägts vid incheckning. Bara en gång skapade det ett faktiskt problem, nämligen på Ryanair. Andra bolag har accepterat min ryggsäck efter att jag visat att den mest innehåller kameror, som de ändå inte skulle vilja ha ansvar för som incheckat bagage.
Vad jag vet är det bara Ryanair som bryter mot EU reglerna. Inom EU är det samma mått men kanske inte samma vikt för alla bolag.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Min LowePro Flipside 500 klarar precis handbagagemåtten. Vad vikten blir är en annan sak =)
Min uppfattning efter att ha läst på forum och pratat med folk som reser och fotar så verkar en del av Ryanairs affärsidé vara att ha svinbilliga biljetter och sedan utöva ockerverksamhet mot folk som har handbagage. Jag har inte gjort mer än runt 10 flygningar med fotoutrustning, men det har aldrig varit någon som velat mäta eller väga handbagaget. Det verkar vara mer eller mindre standard att de gör det på Ryanair om man får tro vittnesmålen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vad jag vet är det bara Ryanair som bryter mot EU reglerna. Inom EU är det samma mått men kanske inte samma vikt för alla bolag.
Vad jag vet finns inga EU-regler för handbagagets storlek. Däremot finns en IATA-standard, som är frivillig att följa: 56x45x25cm. Men många bolag, inte bara Ryanair, har andra regler. På t ex SAS och Lufthansa gäller 55x40x23 cm, på KLM och Air France 55x35x25 cm.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Vad jag vet finns inga EU-regler för handbagagets storlek. Däremot finns en IATA-standard, som är frivillig att följa: 56x45x25cm. Men många bolag, inte bara Ryanair, har andra regler. På t ex SAS och Lufthansa gäller 55x40x23 cm, på KLM och Air France 55x35x25 cm.
Men det vet jag, därför jag berättar det för er alla.
Det är bara att söka lite så hittar du det säkert.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men det vet jag, därför jag berättar det för er alla.
Det är bara att söka lite så hittar du det säkert.
Eftersom du redan tidigare påstod att det finns har jag givetvis sökt. Utan att hitta. Så du får gärna visa oss hur dessa regler ser ut. Tillsvidare förutsätter jag att du misstagit dig och att de olika regler som flygbolagen själva redogör för är de som faktiskt gäller.
 
ANNONS