Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp att välja kamera!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

pjh891013

Avslutat medlemskap
Jag håller på och funderar på vilken kamera jag ska köpa. Tidigare har jag haft några helmanuella kameror från 80-talet jag gillat men nu ska jag köpa en digital.

Så just nu funderar jag på vilken digital systemkamera jag ska köpa. Men jag vill hitta någon till ett pris under 7000 kr. Den jag har funderat mest på är Canon 400D men är det någon som har något annat tipps är jag tacksam!!

MVH Jona

Nikon,Canon,Pentax och alla dom andra har bra kameror, vilken som passar dig vet bara du själv.Det viktigaste är hur kameran känns för dig, så åk och känn på dom inom din budget, pilla på knappar och reglage och känns det bra så blir det nog bra.

Håller med Janne! KÄNN och kläm på kamerorna först. Vissa av dagens DSLR'er skulle jag inte ta emot om de så kastades efter mig.

Damoor skrev:
eller så köper du Canon eos 350D med ett bättre objektiv

Precis! Det viktiga är att köpa ett bra objektiv, dvs, ingen j*kla zoom. Ett Zoom-objektiv är alltid en kompromiss med både skärpa och kvalité.
Köp hellre en lite äldre kamera typ 350D (kanske beg??) och en bra fast optik istället, typ ett 28/2,8 eller ett 24/2,8

Obs, tänk bara på att ett 50mm objektiv blir ett porträtt-tele (80mm) på en konsument-systemkamera typ Nikon D80, D50, D70, D40, D200 o Canon 20D, 30D, 300D, 350D, 400D osv..

Alltså inte att rekommendera om man inte bara ska fota porträtt.

Ok

Är inte inne på porträtt så mycket. Jag fotar mest av natur och landskap. Tänkte att kameran skulle hänga med när jag går kungsleden mellan Abisko och keb, i sommar.

Danlo skrev:
Precis! Det viktiga är att köpa ett bra objektiv, dvs, ingen j*kla zoom. Ett Zoom-objektiv är alltid en kompromiss med både skärpa och kvalité.
Varför då inte direkt köpa en kompromisslös kamera typ Den Här.
En budget kamera(objektiv) är alltid en kompromiss.VILL man ha en zoom så köper man sig en zoom.

MMh

Det är så att jag tänkt ha kameran i några år och eftersom jag är en fattig student vill jag ha en pryl som håller så länge som möjligt. Men får ju mer pixlar om man köper canon 400d än nikons d70 och d50 men vad annars är skillnaden??

Re: MMh

pjh891013 skrev:
Det är så att jag tänkt ha kameran i några år och eftersom jag är en fattig student vill jag ha en pryl som håller så länge som möjligt. Men får ju mer pixlar om man köper canon 400d än nikons d70 och d50 men vad annars är skillnaden??

Jonatan, D50,D70,350D,400D,K10D,K100D och allt vad dom heter och hur många pixlar dom än har så ÄR det fina kameror allihop.Jag hade till exempel en D50 men bytte till D80 för mer manuell kontroll, inte för att det automatiskt blir bättre bilder med fler pixlar.Du måste trivas med hur handhavandet är med kameran för att bli nöjd, och det kan ingen här på FS berätta för dig.Bildmässigt är det ingen större skillnad på kamerorna, det skilljer en del i grepp,menysytem,vikt osv.

OK
Ett tips om du ska fjällvandra är och kika extra på K10D som är vädertätad, luften där kan nog vara ganska fuktig.

Danlo skrev:
Köp hellre en lite äldre kamera typ 350D (kanske beg??) och en bra fast optik istället, typ ett 28/2,8 eller ett 24/2,8

Obs, tänk bara på att ett 50mm objektiv blir ett porträtt-tele (80mm) på en konsument-systemkamera typ Nikon D80, D50, D70, D40, D200 o Canon 20D, 30D, 300D, 350D, 400D osv..

Alltså inte att rekommendera om man inte bara ska fota porträtt.

eller varför inte Macro? Tokina 100/2,8

Eller så hade ju någon kunnat tipsa Jonatan om att det redan finns hundratals trådar kring detta ämne under "Köpråd".

Mvh

David

Eller att man kan läsa recensionerna som finns på alla de bra kamerorna man kan välja på, så man får objektiva tips.

Som vanligt hugger alla som några små kobror, eller hur?

Varför inte sansa sig lite och ställa frågor om vad TS vill fota, hur budgeten ser ut, inte bara idag, utan även i framtiden. Canon, Nikon eller annat, spelar ingen roll om man är "fattig". Oftast köper man piratgluggar som finns till alla hus. Pentax har vädertätning och billigt 50/1.4, Nikon har det prisvärda 18-70 och trådlös blixt och Canon har det unika och prisvärda 70-200/4L. Något annat som nybörjare med tunn plånbok behöver man inte ta hänsyn till när man väljer system, eller har jag glömt något?

Om man endast har 7000kr att lägga ut inom överskådlig framtid, så ska man iaf. försöka undvika Canons 18-55 så gott det går. Objektivet är ett hån mot sensorn i både 350D och 400D, duger endast om man vill ha extra tid för att fundera vilka brännvidder som passar. Sen kan man givetvis ta fina bilder med det, men jag hade hellre tagit ett beggat 300D med sigma 18-50/2.8 eller någon fast glugg istället, om jag visste att jag var tvungen att leva med utrustningen en längre tid (minst året ut).

Grrrrr....eller zzzhhhiii. kanskje kobror sejer.

marooned skrev:
Som vanligt hugger alla som några små kobror, eller hur?

Varför inte sansa sig lite och ställa frågor om vad TS vill fota, hur budgeten ser ut, inte bara idag, utan även i framtiden. Canon, Nikon eller annat, spelar ingen roll om man är "fattig".

Jag håller med dej hela vägen Adam. Om bugeten är 7000; så skal kanskje Jonatan vuredera en kompakt långzoomare???

Det värkar på mej at ordet är fy,fy på fotosidan. Man kann faktisk få en utmärkt kamera med optisk 28- 300 +++ för ca. 5K. Så har man lite över till stativ, småprylar och bröd...

Nu hugger vel kobrorna mej oxå :-((

Använd kameran!

Valet är enkelt. Den bästa kameran är den du använder. Jag har själv en Canon 400D, en Canon 300D och en Pentax istDL. Att jag valde dessa kameror berodde på att jag hade kvar objektiv från analoga systemkameror. Visst är det skillnader mellan kamerorna men jag har tagit bra bilder med alla. Vad det hänger på är att se bilden och ha med kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto