Annons

Behöver jag göra något innan jag skickar till labbet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Mina farhågot visade sig stämma när jag gick över till digitalt för två år seda. Jag kommer inte attt skicka in för framkallning.

Men nu är det dags. Tänkte testa att skicka in lite filer till postfoto för att testa hur det blir.

Mina funderingar är om jag behöver ändra bildsrorleken till 10x15 som är den storlek jag vill ha?
Behöver jag ändra till typ 300pp?
Eller fixar allbet allt sådant och man kan skicka in filerna som de är?
Ja lite behandlade är det ju, men det är ju färg och skärpa mm

//Jocke

Om du behöver göra om dem för att få 10x15 bilder beror nog på vilket storleksförhållande dina bildfiler har. Jag tycker det verkar som om man kan välja 10x eller 11x bilder hos Postfoto och då gör de nog bilden 10 resp 11 cm på kortaste sidan och sedan blir den så lång som bildfilen motsvarar från 10x10 till 10x20 ungefär. Så verkar det i alla fall fungera hos de flesta andra som anger 10x, 11x, 13x o s v.

Mina farhågot visade sig stämma när jag gick över till digitalt för två år seda. Jag kommer inte attt skicka in för framkallning.

Men nu är det dags. Tänkte testa att skicka in lite filer till postfoto för att testa hur det blir.

Mina funderingar är om jag behöver ändra bildsrorleken till 10x15 som är den storlek jag vill ha?
Behöver jag ändra till typ 300pp?
Eller fixar allbet allt sådant och man kan skicka in filerna som de är?
Ja lite behandlade är det ju, men det är ju färg och skärpa mm

//Jocke

Storlek i cm och upplösning kan du sätta till 30 000 000 om du vill =)
Det kommer inte spela någon roll. Upplösning i PPI (Pixels Per Inch) baseras på hur många pixlar bilden har, och hur stor den ska bli. Gör du den mindre i cm ökar PPI.

Där det kan spela roll är om labbet ska skärpa bilderna, eller om du måste göra det själv. Detta pga att skärpningsparametrarna baseras på PPI, för att det ska bli så bra som möjligt.

Vanliga svensson-lab brukar sköta allt, medan tex Crimsons proffs-tjänst inte gör något. Där förväntar dom sig att fotografen har gjort allt klart på det viset han/hon själv vill.

Så det beror helt på vilket lab du väljer. Men detta är jag inge expert alls på.

ANNONS
Götaplatsens Foto