Annons

Behöver man en hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Funderat länge på om jag ska göra en portfolio/hemsida i Squarespace eller liknande. Men frågar mig om det är något man behöver?

Vem ska kolla på den? Jag fotar ju bara som en hobby och har inga ambitioner att göra det till något mer än så. Så en hemsida blir mer som ett litet hörn av min hybris på internet?
 

Terje H

Aktiv medlem
Svårt att säga, fast en hemsida kan ju vara ett enkelt visitkort med ett fåtal bilder som man kan referera till. Har själv en hemsida på gång, kan se det som ett koncentrat i kontrast till blogg, Facebook och Instagram. Mer direkt, enklare att hitta och tillgängligt för nyfikna kunder.

mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
... jag skojade nog lite. Min första hemsida hade jag som student på universitetet 1994.
Ett tag runt 2010-2015 hade jag bildpublicering på en hembygd sida på en webbserver hemma,
Numera publicerar jag bilder på Flickr och Instagram. Det är nog det som är mina ”hemsidor” på internet.

Alldeles igår kollade jag upp en tidigare aktiv kombattant i FS Forum. Han har hemsida där han marknadsför sina tjänster som fotograf. Helt klart relevant. Man kan tänka sig bröllopsplanerare som söker lämplig fotograf.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har du fotografpaketet från Adobe? Där finns gratis portfolio som väl inte helt motsvarar en hemsida men nästan. Är målet att kunna visa lite av det du gör så räcker det nog en bit. Bara en tanke.
 

MNB

Aktiv medlem
... jag skojade nog lite. Min första hemsida hade jag som student på universitetet 1994.
Ett tag runt 2010-2015 hade jag bildpublicering på en hembygd sida på en webbserver hemma,
Numera publicerar jag bilder på Flickr och Instagram. Det är nog det som är mina ”hemsidor” på internet.

Alldeles igår kollade jag upp en tidigare aktiv kombattant i FS Forum. Han har hemsida där han marknadsför sina tjänster som fotograf. Helt klart relevant. Man kan tänka sig bröllopsplanerare som söker lämplig fotograf.
Tycker att instagram t ex mördar bilderna med deras usla visning av bilders format osv.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Funderat länge på om jag ska göra en portfolio/hemsida i Squarespace eller liknande. Men frågar mig om det är något man behöver?

Vem ska kolla på den? Jag fotar ju bara som en hobby och har inga ambitioner att göra det till något mer än så. Så en hemsida blir mer som ett litet hörn av min hybris på internet?
Det beror på syftet med hemsidan eller vad man nu ska kalla den. Själv tänker jag använda den för att lägga upp foton som framförallt släkt och vänner kan titta på bilder från mina irrfärder i fjällen. Dvs definitivt inget för att på något sätt sälja mig själv som fotograf (vilket jag inte är) eller för att andra ska bedömma mina foton.

Visst använder jag Instagram men det är bara för sk "ögonblicksbilder" istället för att skicka 100 mms till andra. Tex när jag fotar av tvn med mobilen när LHF har gjort mål eller vunnit.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tycker att instagram t ex mördar bilderna med deras usla visning av bilders format osv.
Man får etablera sin hemsida där man har sina besökare. För ungdomar i ett fotbollslag har Instagram varit en central plats för att se andras och dela egna bilder. Det är ögonblicken direkt som gäller.
 

HåG

Aktiv medlem
Allt beror nog på syftet.
Jag fotar gärna sport och lägger upp bilder på min hemsida.
Jag vet att det uppskattas av utövarna vilket är roligt.
Tror att det gör det lättare att få acceptans på de evenemang man vill fota.
Jag är inte så förtjust i sociala media och då blev mitt val enkelt.
Möjligen hade jag kunna använda FS och kört en blogg där som alternativ.

Om du inte vet varför du skall ha en hemsida så behöver du nog ingen.
Men samtidigt är det kanske inte så dumt att ha en plats där man samlar allt.
 

lonian

Aktiv medlem
Om jag skall visa bilder för släkt och vänner så har jag Dropbox, delar en länk till dem för att titta på. Tidigare hade jag en hemsida för samma sak men nu slipper jag betala för det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker inte Fotosidans Portfolio funkar särskilt bra som hemsida. Jag bollade det med David för knappt tre år sedan. Problemet med Portfolio då var framförallt textformateringen som jag inte tyckte höll ens för lågt satta krav.

Men genom att lägga ingress eller portfoliobakgrunden i FS Blogg så är jag rätt nöjd med att kunna länka från bloggarna till mina portfolios med tillhörande bilder om jag har mer bilder än som är hanterbart i bloggen.

Ett par små Html-script gör att man kan navigera mellan bloggar och portfolio på ett enkelt sätt.

Jag tycker också underhållsgränssnitten mot bloggar och portfolio i övrigt numera funkar rätt bra och det är i allt en verkligt prisvärd kombo utifrån vad man faktiskt får och kan göra inom ramen för den. Fotosidan tar hand om formatet med sina mallar så man kan koncentrera sig på innehållet istället för formen och det är det enda jag är intresserad av. Synd bara att bilderna i portfolion inte indexeras av Google. Det är främst det jag saknar numera.
 
Senast ändrad:

zahiren

Medlem
Jag använder min blogg som mitt fotoalbum och som min hemsida. Jag har lagt upp den i Blogger. Där kan de som vill prenumerera oavsett om de bor i Sverige eller inte. Blogger innehåller flera alternativ till utformning och kostar inget. Ex.vis kan man lägga upp olika flikar för olika intresseområden av fotograferande. Den heter www.fotosofen.se
 

cardazio

Aktiv medlem
“Cat: Where are you going?
Alice: Which way should I go?
Cat: That depends on where you are going.
Alice: I don’t know.
Cat: Then it doesn’t matter which way you go.”


Du måste reda ut vad syftet är själv - det är individuellt. Jag hade ett par för att jag både gillade att fota och koda och struntade i trafiken. När en hemsida var klar började jag på nästa. Flickr har jag som extra backup vid sidan av molnet (enbart av jpg:er i hög upplösning då jag råkade ut för hårddiskhaveri för 7 år sedan).
 
ANNONS