Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd om kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Applepipe

Ny medlem
Hej, jag ska snart börja folkhögskola och plugga fotografi och jag behöver hjälp med köp av analog kamera, skolan rekomenderade dessa kameror: Pentax K-1000, Canon AT-1 eller F-1, Olympus OM-2, Nikon F3 eller FM2, Minolta X700. Problemet är att jag kan hitta några av dessa, men det är bara kamerahuset och jag vet inte vilka objektiv som passar.
Kan någon ge tips på vart jag kan hitta dessa kameror + objektiv, under tusenlappen gärna, tack på förhand!

Hej, jag ska snart börja folkhögskola och plugga fotografi och jag behöver hjälp med köp av analog kamera, skolan rekomenderade dessa kameror: Pentax K-1000, Canon AT-1 eller F-1, Olympus OM-2, Nikon F3 eller FM2, Minolta X700. Problemet är att jag kan hitta några av dessa, men det är bara kamerahuset och jag vet inte vilka objektiv som passar.
Kan någon ge tips på vart jag kan hitta dessa kameror + objektiv, under tusenlappen gärna, tack på förhand!

Gradera har bra utbud

Vill du komma under 1.000 kr är det ingen idé att du letar efter Canon F-1, Nikon F3 eller FM2. Du får börja med att stryka dessa...

När det gäller objektiv till de övriga kamerorna så är det MANUELLA objektiv du ska söka efter, dvs det får inte stå AF någonstans på dem.

Pentax K-1000: Pentax-objektiv med K-fattning.

Canon AT-1: Canon FD objektiv.

Olympus OM-2: Objektiv för Olympus OM-system, dvs det ska INTE vara objektiv för Olympus Pen eller FourThirds-fattningarna.

Minolta X-700: Alla objektiv som det står Rokkor på passar. Du bör välja objektiv som det också står antingen MC eller MD på (MD är de nyaste). Du kan alltså stöta på objektiv som det står enbart Rokkor på men inte MC eller MD. Även om dessa i och för sig passar i fattningen, så bör du hoppa dessa. Det handlar då om de allra äldsta objektiven, och de saknar bl.a. mätarkoppling.
Står det Minolta AF någonstans på objektivet så passar inte dessa till det manuella Minolta SR-systemet, dit X-700 hör. Dessa objektiv är avsedda för Minoltas AF-kameror och samtliga Sony Alpha-kameror.

Ifall du köper ett set med kamerahus inklusive något eller några objektiv, så bör du förstås kunna räkna med att de objektiv som medföljer passar till huset ifråga.

Vad du i första hand behöver, förutom kamerahuset, är ett s.k. normalobjektiv. I andra hand brukar komma ett teleobjektiv, ev. kanske i tredje hand även ett vidvinkelobjektiv.

Jag ögnade igenom Blocket och hittade en säljare som hade kameror och objektiv från många olika system till salu. Av dessa gick det att plocka ihop ett system som passar dina lärares krav och dessutom är humant prissatt.

Minolta X-700 inklusive batterigrepp och (enligt säljaren) i mycket fint skick - 400 kr
Normalzoomobjektiv Minolta MD 35-70/3,5 - 400 kr. Med detta objektiv går det alltså att välja ett måttligt vidvinkel, ett normal eller ett måttligt teleläge.
Teleobjektiv Minolta MC 135/2,8 - 400 kr. Ett "lagom långt" teleobjektiv.
För 1.200 kr får du således här en mycket bra grundutrustning som är fullt tillräcklig för att du på ett bra sätt ska kunna följa fotokursen du ämnar gå.
X-700 anses f.ö, vara en av de allra bästa manuella massmarknadskamerorna.

Länk till säljarens annons:
http://www.blocket.se/stockholm/Kameror_och_Objektiv_37633897.htm?ca=15&w=3

PS Jag vet ingenting alls om säljaren ifråga - detta får du kolla upp själv - men Internetskojare brukar inte syssla med att sälja sådana här gamla billiga grejer (inte lönt), så det är säkert ingen fara.

Lycka till, det är roligt att fota!
.
.

En liten uppdatering - Pentax K1000 kan använda VISSA autofokusobjektiv, men inte alla, så det är ju enklast att välja manuella objektiv för att vara säker på att det funkar, ifall du satsar på ett sådant system.

K1000 var en billig och därför populär kamera, som tillverkades under lång tid. Den är dock betydligt enklare än de övriga kamerorna i listan ovan, så den platsar väl knappast som första val i ditt fall.
.
.

Jag kommer nog köpa den Minolta X-700 på blocket, kollade också lite på ebay, inte bestämt mig ännu men tack så mycket Gunnar för hjälpen!

Köpte idag kameran av killen på blocket, dock visade det sig att han hade skrivit fel, det var en Minolta X-300, inte lika avancerad men jag köpte den. Fick med en motor och blixt för 50 kr, så jag är nöjd. Köpte också de två objektiven du rekomenderade, allt i väldigt bra skick. Något jag bör veta om just den här kameran?

Inget speciellt. Bara kanske att du behöver två st batterier för att köra den.

1,5 V alkaliska batterier har beteckningar som: LR44, AG13, A76 m.fl.
1,55 V silveroxid batterier har beteckningar som: SR44, SG13, S76 m.fl.
Tror att det det ska finnas ett 3 V Lithiumbatteri också, som alltså har samma storlek som två stackade batterier av typerna ovan.

Bl.a. på MUG (The Minolta Users' Group) kan du klicka dig fram till specifikationer etc. för Minolta X-300. Här är länken:
http://www.sds.com/mug/
.

ANNONS