Annons

Behövs drivrutiner till extern skärm Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

jontemannen

Aktiv medlem
Hej!
Köpte en Samsung Syncmaster 226BW igår till min Macbook men när jag kopplat in den och gjort de inställningar jag kunnat var bilden oacceptabelt suddig. På medföljande CD stod det att man skulle hämta drivrutiner på Sansungs hemsida men där fanns enbart till Windows... Vad göra? Som det ser ut går det inte att använda utan att bli yr i huvet =(

Googlade lite och läste att det inte ska behövas drivrutiner till Mac och att problemet var "vanligt" då man går via mini-dvi.

Några tips? Tänkte annars lämna tillbaka skärmen idag.

Hej Jonas,

Jag känner igen ditt problem sen min tid med IBook-en. Nu har jag Macbook Pro och en 24' Dell skärm kopplad till den och jag upplever inga störningar utan bilden är kalas efter lite pill. Dock kör jag datorn i clamshell läge.

Det jag kan rekommendera dig är att testa att köra Macbook i Clamshell läge. Då stängs macbooks skärm av och all grafik minne tilldelas till den externa skärmen. Då tror jag inte att du kommer att uppleva dessa problem. Har du ställt in korrekta Hertz värden?

Mvh
/damir

Jo jag har ställt in rätt upplösning och det finns bara ett Hz att välja i Mac-menyn. Clamshell-läge? Har hittar jag/ställer in detta? Sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla...

Koppla skärmen, tangentbordet och strömmen till datorn. Sätt datorn i vila och när lampan börjar pulsera ska du trycka t.ex "enter" på den externa tangentbordet. Strömsladden måste vara i för att detta ska fungera. Startar allt korrekt så ska den externa skärmen tändas och Macbookens skärm ska förbli svart/avstängd. Nu kör du den bärbara som en stationär.

Tänk på att lyfta Macbooken från bordet så att kylningen kan fungera bättre. Höjd den med kanske 1-2 cm. Jag har aldrigt upplevt att min macbook pro blivit varmare men vill ändå påpeka det. :)

Lycka till och återkom gärna ifall det har blivit bättre.

Mvh
/damir

Ok, ska testa detta. Går det att sätta den i vila på ngt annat sätt än att låta den slockna själv?

Jag ska gå ner på Applestore här bredvid och höra med dom. Kan ju återkomma med vad de säger om det hela...

Då var det löst! =)
När man inte fipplat med sådant innan och var lite julstressad så hade jag valet "skärmdubblering" ikryssad. I detta läge blåses skärmavbilden upp på 22" och blir kass.

Nu ska jag hem å testa.

Tackar för engagemanget iaf!

God jul!

jontemannen skrev:
Ok, ska testa detta. Går det att sätta den i vila på ngt annat sätt än att låta den slockna själv?

Längst upp till vänster hittar du Apples logo i form av ett äpple. Klicka där och välj Sleep (Vila tror jag det heter på svenska).

ANNONS
Götaplatsens Foto