Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Behövs mitt gamla objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gentle Giant

Aktiv medlem
Hej

Jag köpte en canon 30 inkl kitobjektivet 18-55. Nu har jag köpt mig en Sigma 17-70 som allroundobjektiv.

Frågan är nu om jag någonsin behöver kitobjektivet eller om jag kan sälja det?

Hur skulle ni gjort? Ha som reserv?

Surt om det bara kommer ligga och ta plats i väskan.

Finns någon funktion/användingsområde på 18-55 som inte finns hos 17-70?

Du kommer knappast att ha nytta av det så länge ditt nya objektiv fungerar.
Det du kan välja på är att ha kvar det som reserv hemma i nått skåp om du måste skicka in det nya på service/rep.

Tidigare var det ute rätt många 18-55 objektiv till försäljning och de gick väl för 3-400:- om jag inte minns galet.

Själv hade jag nog haft kvar det som reserv när det skulle inbringa så lite pengar.

Med tanke på att du max får några hundralappar för kitobjektivet så hade i alla fall jag behållt kitobjektivet. Skadar aldrig att ha ett objektiv som man är mindre rädd om i vissa situationer.

Behåll det

Det kan vara bra att ha om du t.ex. nån gång i framtiden vill sälja ditt kamerahus. Då är det bättre att kunna sälja det med kit-objektivet eftersom du då kan sälja även till "förstagångsköpare" som inte har lådan full med objektiv hemma.

Så har iallafall jag tänkt. Mitt kit-objektiv har varit på kameran 2 gånger, men ligger nu hemma och väntar på ett eventuellt kamerahusbyte.

mvh Torleif

Håller med resten. Jag har en 1D MkII och en D30. Mitt kitobjektiv som jag fick med min 20D (som nu är såld) går inte att använda på någon av dessa, men jag har valt att behålla det ändå. Förr eller senare kommer jag att skaffa en EF-S-kamera som backup och för beskärningsfaktorn och då kan det vara bra att ha. Dels är den lätt och passar därför på en liten kamera när man vill ha minimal utrustning. Dels är den inte stöldbegärlig. Dels behöver man inte vara rädd om den, under äventyrligheter.

/Pontus

Jag tycker det är ganska skönt att ha ett objektiv som jag kan slänga på om jag känner att det finns risk för att skada objektivet, när man lever lite farligt. Därför är det bra att ha. Sen tror jag faktiskt att 500.a inte är så ovanligt att få för det. Bortser man från alla nördar på fotosidan så upplever nog de flesta det som ett helt ok objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto