Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behandlingsparametrar

Produkter
(logga in för att koppla)

sonyboy

Medlem
Har nyligen inköpt en Canon EOS 350D och min undran är, till er som har denna kamera, har ställt in parametrarna
1. kontrast
2. konturskärpa
3. färgmättnad
4. färgton
kameran är vid leveransen inställd på normal vid samtliga parametrar.
Jag tar bilder i raw format och efterbehandlar bilderna.

Om jag har förstått det rätt, så har det ingen betydelse hur du ställer parametrarna om du fotar i raw. Det är i jpeg läget du har nytta av att ställa in egna värden.

/Leif

leffep skrev:
Om jag har förstått det rätt, så har det ingen betydelse hur du ställer parametrarna om du fotar i raw. Det är i jpeg läget du har nytta av att ställa in egna värden.

Helt korrekt, det är den stora fördelen med råformatet. Det är ungefär som med zonsystemet, du kan anpassa kontrast med mera för varje enskild bild.

Stefan

jag fotar för det mesta i jpeg - och för mig vore det väldigt intressant att veta det Rolf i början undrade! har fö samma kamera (350D)
så, hur ställer ni in? är det stor skillnad på inställningarna beroende på vad man fotar, när ska man ställa in hur?

/lasse

Jag har min neutralt inställd och gör förändringarna i efterhand om jag tycker de behövs.

Svårare att få bort nåt som blivit överdrivet eller fel än att lägga till.

Själv har jag en 20D, men principen är densamma. Jag jobbar omväxlande i JPG och RAW. RAW använder jag när jag vet att jag vill ägna mycket tid åt att efterbehandla bilderna. JPG använder jag när jag inte vill det. Alltså vill jag att bilderna ska bli så bra som möjligt direkt ur kameran. Jag har provat mig fram och ställt skärpa och kontrast på max, och färgmättnad på +1 och färgton på neutral. Då blir de för det mesta så som jag vill ha dem.
Jag ändrar sällan på inställningarna, det är för omständigt för att man ska göra det för varje motiv.

Parametrarna för de programmerbara lägena är nollade från början och här kan man ändra. I övrigt vid JPG-foto så har Parameter 1 förhöjd kontrast, mättnad och skärpning med +1 för att göra bilden mer "färdig" i kameran medans Parameter 2 också är nollad och, har jag läst någonstans, bör ge upphov till mindre kompressionsartefakter, och kanske en något bättre bild men som kan/bör justeras lätt i bildbehandling. Vid RAW-foto då Parametrarna saknar betydelse för den slutgiltiga kan man ju också kombinera med JPG och i sådant fall kanske man vill ha en färdig, kanske en sRGB-bild rentav med Parameter 1, bild för webanvändning. Eller en svartvit version medans man behåller RAW-bilden för justeringar.

sonyboy skrev:
Har nyligen inköpt en Canon EOS 350D och min undran är, till er som har denna kamera, har ställt in parametrarna
1. kontrast
2. konturskärpa
3. färgmättnad
4. färgton
kameran är vid leveransen inställd på normal vid samtliga parametrar.
Jag tar bilder i raw format och efterbehandlar bilderna.

1,2,3 på max (+2 tror jag), 4 på 0. Fotar allt i RAW men displaybilderna ser roligare ut med mer skärpa, kontrast och färg. Parametrarna påverkar inte RAW-filen men det vet du kanske. Har även förskjutit vitbalansen (VB skift) 4 snäpp mot grönt och blått, kör Auto Vitbalans. Ser bra ut i Canon DPP.

ANNONS
Götaplatsens Foto