Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behov för en ren amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSand

Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa någon typ av kalibrering, jag är en helt vanlig amatör som plåtar familjen lite emellanåt med min A700. Jag har inget behov av att minsta nyanser är helt 100% men vill överlag att skärmen visar färger och ljus hyfsat rätt så att man inte fixar med bilderna och det visar sig långt senare att de är helt "fel".

Klarar man sig på en Spyder 2 Express eller ska man gå upp lite i pris?

Skärmen är en Eizo Flexscan S2431W.

Har haft problemet du fruktar själv...

Något som hjälpte mycket för mig var att se till att skärm, kamera och skrivare alla är överens om att det är samma färgrymd (Adobe RGB 1998 rekommenderas) som gäller genom hela processen.

Detta ger inte upphov till perfektion i mitt fall; kontrast och liknande blir ofta lite fel i mina utskrifter, men som jag fattat det är det en ganska invecklad process att kalibrera skärm och skrivare för fotoutskrifter.

Av en vän på mediagymnasiet fick jag höra att man bör betala ett proffs om man vill ha det ordentligt gjort. Kan ju kännas overkill i ditt kanske (men du får nog exakta nyanser sen :) ).

Hittade annars detta om skärmkalibrering på en annan sajt för en tid sen:
För kalibrering av skärm kan jag rekommendera dig att ställa in färgtemperaturen på 6000K (dagsljus), gammavärdet till 2.2 och ljusstyrkan på skärmen till ca 120-140 cd/m2 om du sitter på LCD-skärm. Då har du en skärm som visar någorlunda korrekta färger för vanligt skärmarbete.
http://foto.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=a3cb36f1-0d9d-49c7-847a-6cbc7311a660

Tror som sagt att färgrymderna gör susen för dig, men hojta gärna till om du hittat någon bättre lösning!

/Anton

Något som hjälpte mycket för mig var att se till att skärm, kamera och skrivare alla är överens om att det är samma färgrymd (Adobe RGB 1998 rekommenderas) som gäller genom hela processen.

Men det blir ju helt fel om du använder Adobe RGB rakt genom hela kedjan. Din skärm visar inte Adobe RGB färgrymden med största sannolikhet. Det finns ingen skrivare som kan arbeta med Adobe RGB färgrymd. Idén med färgprofiler är att de ska beskriva hur varje enhet fungerar, alltså vilka färger som skärmen kan visa och skrivaren kan skriva ut. Därför ska du ställa in skärmprofilen i Bildskärm och sedan konvertera bilden till din skrivar/pappersprofil när du skriver ut den.

Tips: läs mina artiklar om färghantering här på Fotosidan.

Stefan

För kalibrering av skärm kan jag rekommendera dig att ställa in färgtemperaturen på 6000K (dagsljus), gammavärdet till 2.2 och ljusstyrkan på skärmen till ca 120-140 cd/m2 om du sitter på LCD-skärm. Då har du en skärm som visar någorlunda korrekta färger för vanligt skärmarbete.
http://foto.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=a3cb36f1-0d9d-49c7-847a-6cbc7311a660

PÅ den siten fanns det ju så många felaktigheter att halva kvällen skulle gå åt att korrigera dem.

Och beträffande vad du säger om skärminställningen är det ju ganska OK, men det är när du ställt in dessa värden som du måste profilera dem. Profilen berättar för Photoshop vilka egenskaper din skärm har.

Stefan

Nice, att någon kunde reda ut lite lösa trådar, Stefan! Fattade inte allt du snacka om här, men jag ska spana in dina artiklar! Är rätt trött på att utskrifterna exempelvis blir bra först när de på skärmen är obehagligt överkontrasterade.

Lovar att inte läsa mer på sidan jag länka till innan ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto