Annons

Belysa bakgrund med färgfilter...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle_S

Ny medlem
Hej,

Jag har aldrig testat färgfilter på blixtar för att belysa vit bakgrund.
Jag använder idag 2 stycken Elincrome d-lite rx-2 för att belysa bakgrund med.
Till 99% använder jag vit bakgrund, så istället för att köpa in regnbågens alla färger på rulle tänker jag att färgfilter kan vara ett alternativ. Vad behöver jag för grejer och hur funkar det i praktiken?

Tips och trix, någon?
 

hne

Aktiv medlem
Färgerna blir snabbt övermättade. Att försöka mäta styrkan är en smula komplicerat. Det kan bli nästan hur snyggt som helst.

Kvartsstyrkor på färgfilter kan vara på sin plats. Ta många provbilder.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag använder mest gel som förändrar vitbalans men även lite färgade gel ibland. Jag har ont om plats i hemmastudion och tycker ibland det är svårt att undvika det färgade ljuset att spilla över på modellen. Inget ont i det om det är planerat men ska bara bakgrunden färgas så kan det ibland vara lite meckande om det ska bli bra.

Ett tips som jag använder för mina CTO och CTB gel är att jag klipper dem så de lagom passar speedringen på insidan och att inställningslampan får ett hål att sticka ut ur. Fäster med gaffatejp. På så vis kan jag använda alla softboxar. Det fungerar ju med färgade gel också. Reflektorer har jag dels Elinchroms barndoors till där gel kan fästas (ganska dålig funktion men fungerar) och så tejpar jag fast gel rakt över paraplyreflektorer ibland.
 
ANNONS