Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Belysningstid för papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Clark Kent

Aktiv medlem
Jag undrar på vilket sätt det påverkar papper om man har en stor bländare och belyser längre alternativt liten bländare och kort tid?

Vilken tid borde vara optimalt för papper?

Det vanligaste är att man använder den bländaren där optiken är som skarpast, dvs runt 5,6-8 sedan får tiden bli vad den blir.
Har man för korta tider kan det dock vara svårt att pjatta eller efterbelysa.
Möjligtvis blir bilden marginellt hårdare med kort tid (stor bländare).

Jag hamnar ofta på för korta tider för att efterbelysa och skugga med någon som helst precision, speciellt med mellanformatsbilder i mindre storlek. Trots bländare f/16 hamnar jag ofta runt 10 sekunder och mindre bländare vill jag väl inte ha av diffraktionskäl, eller?

Det hjälper väl inte med längre bränvidd på optiken så länge jag håller papper/bildstorleken konstant, eller tänker jag fel nu?

Finns det ND-filter att sätta mellan lampa och negativ?

Finns det några andra trick?

Det hjälper väl inte med längre bränvidd på optiken så länge jag håller papper/bildstorleken konstant, eller tänker jag fel nu?
Jo, det är avståndet mellan ljuskälla och papper som avgör tiden, om bländaren är konstant.

Många kopister jobbar med längre brännvidd av olika skäl, ett är att exponeringstiden blir längre. Om du dubblar avståndet mellan lampa och papper fyrdubblas tiden som behövs.

Finns det ND-filter att sätta mellan lampa och negativ?
Om du har ett färghuvud kan du öka filtermängden för att försvaga ljuset.
Om ”rätt” filter för ditt papper är 40 gult, kan du öka till Y200 - M160 - C160. I terorin, du bör prova så färgen är konstant när du ökar alla filter.

För tio år sedan gjorde jag en del test av papper och annat.
De flesta papper har konstant kontrast mellan tider av 5-30 sekunder.

Kortare och längre tider höjer kontrasten upp till 1/2 hårdhetsgrad.
Det är den gamla vanliga reciprocitetsavvikelsen som dyker upp...

Tackar!

Vad bra, där kan jag tjäna lite då det finns en 135mm optik också. Har kört med 80mm så långt då jag bara tänkt att längre bränvidd och samma bländare bara koncentrerar bildljuskäglan vilket förståss inte är fallet.

Aparaten jag jobbar med har multikontrasthuvud (Ilford) (två ljuskällor som blandas)

Jag upplever själv att längre belysningstider, uppemot minuten och däröver, ger ett grövre korn i bilderna. Ofta är det himlar som behöver efterbelysas länge och då är ett tips att byta till mjukare filter eller blända upp något vid denna efterbelysning så den inte blir för lång.

ANNONS
Götaplatsens Foto