Annons

Benämning på Canon-gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

gors

Aktiv medlem
Ursäkta en okunnig nikonkille – här på den mörka sidan har vi en objektivtyp som vi kallar AF-S, som bland annat har en helt "sömlös" övergång mellan autofokus och manuell fokusering. "Full time manual" kallas det. Det är bara att vrida på fokuseringsringen för att manuellt justera fokus. Ett tryck på AF-knappen sätter igång autofokusen igen.

Jag är säker på att Canon har samma grej på en del optik, men finns det någon gemensam benämning för Canonglas som har den här funktionen? Har rent av alla Canons USM-objektiv FTM?

Tack för snabb hjälp.

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Gissa vem som var först... :)

Jag tänkte väl att det var kopplat till ultraljudsmotorer. Och jag tänkte nog också att det hade funnits på Canon mycket längre.

Hur stor andel av objektivutbudet pratar vi om? Mest proffsgluggar? Eller har Canons "f/4-serie" också i regel FTM?

Det är bara de allra billigaste USM-gluggarna som inte har FTM. EX 28-80/3,5-5,6 USM och 75-300/3,5-4,5 USM.

Mellan- och proffsklassen har alla FTM.

De största tele-gluggarna har programmerbara knappar (som Minolta var först med sedan Nikon).

Så på proffsgluggarna så kan man köra AF och sedan finjustera manuellt utan att gluggen tar stryk?

Häftigt, har aldrig testat..

ANNONS
Götaplatsens Foto