Annons

Beskär du dina bilder i efterhand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beskär du dina bilder i efterhand?

  • Ofta

    Röster: 86 54.4%
  • Sällan

    Röster: 59 37.3%
  • Aldrig

    Röster: 13 8.2%

  • Totala väljare
    158
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

trazan

Aktiv medlem
Nej David.
Inte utifrån de aspekter jag tidigare beskrev men det finns en del luddiga zooner.

Som bildskapare kan jag förädla själva bilden till något som jag själv ser och som lyfter fram det jag vill förmedla utan att förvanska helheten.

Jag ser inget fel i att beskära en bild om syftet är att just franhäva den del av bilden som jag i fotoögonblicket hade i focus, kanske det kom till något i pereforin som råkade komma med och störde helhetsintrycket men själva "upplevelsebilden" som jag såg kanske ändå finns kvar inom ramarna och det är just det som jag vill förmedla, varför då inte kunna maska bort det jag inte var focuserad på.

Jag vet egentligen inte vart vi vill komma med ordet "beskärning" för det betyder nog olika för var och en, i slutet på 70-talet var det så himla inne att få med hela negativytan + en liten svart ram just för att kunna se att bilden inte är förljugen, jag har sjäv en del bilder framställda på det viset och visst såg det proffsigt ut.

Vi ser bilder på olika sett, oavsett hur bildytan i respektive kamera ser ut och vad som kommer med.

Detta är ingen lätt fråga förutsett att man inte har någon sax i handen....

Svaret måste för min del bli njaaaee, kanske, ibland, men inte ofta.
 

Lelle70

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Brukar du beskära dina bilder i efterhand? Jag brukar sällan göra detta utan tycker att komponeringen skall göras vid fotoögonblicket. Vad tycker du?
Eftersom jag jobbar helt digitalt, så är det naturligt att beskära.
Många gånger när man tittar på en bild så är inte huvudobjektet i mitten vilket man strävar efter.
Vore dumt att inte fixa till ett litet fel när det är så lätt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Trazan, jag helt med dig i dina tankar. Självklart så skall man kunna beskära en bild om den får mer kraft genom att göra. Men jag använder inte beskärning särskilt ofta. Sen tycker jag inte att begreppet beskära i sig behövs diskuteras, för jag skulle vilja säga att beskära är ett väldigt tydligt och avgränsat begrepp jämfört med en del andra termer.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Re: Re: Beskär du dina bilder i efterhand?

Lelle70 skrev:

Eftersom jag jobbar helt digitalt, så är det naturligt att beskära.
Många gånger när man tittar på en bild så är inte huvudobjektet i mitten vilket man strävar efter.
Vore dumt att inte fixa till ett litet fel när det är så lätt.
Det här resonemanget förstår jag inte alls. Det är ju ingen skillnad på att komponera en bild digitalt eller med film.

Om huvudobjektet inte hamnar där du vill ha det så borde du kunnat fixat det vid exponeringsögonblicket. Självklart kan det bli som Trazan säger, dvs att ngt kom med i periferin av misstag, som man vill beskära bort.

En parentes är att man nog snarare inte alls vill ha huvudobjektet mitt i bilden. Spana in dessa artiklar som är väldigt intressanta när det gäller bildkomponering:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1476/
 

Lelle70

Aktiv medlem
Jag skulle nog lagt till att jag fotar sport till största delen.
Där får man se till att få med händelsen på bild och i efterhand rätta till skönhetsfel.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS