Hej!
Jag tror jag förstår hur du vill ha bilden. Jag omformar ofta mina egna bilder för att få linjerna som jag vill ha dem, och jag stöter ofta på problem av liknande slag.
Du kan använda Skew (Skeva) och dra i bildens olika hörn tills du fått rätt form på fönstret. Skew finns i Elements. Skew finns bland de andra omforningsverktygen, Scale, Perspective etc. Under vilken meny de finns i din Elementsversion vet jag inte, men det skulle kunna vara Image > Transform (Bild > Omforma).
Du kan inte använda dessa direkt på ett bakgrundslager. Kopiera därför bakgrundslagret genom att dra det till ikonen Nytt lager och omforma kopian istället, eller omvandla bakgrundslagret till ett vanligt lager genom att dubbelklicka på det, välja namn, och klicka OK.
Så långt är det inte alltför svårt. Men när du har fått rätt form på fönstret kommer bildens ytterkanter luta åt lite olika håll, och beskär du bilden innanför kommer du med största sannolikhet tvingas skära bort för mycket.
Ett sätt är att använda klonstämpeln. Klona från befintliga väggytor och fyll i utanför bildens lutande kanter tills du har tillräckligt för att kunna beskära. Det kan bli ett väldigt petgöra ibland att få det snyggt, men det brukar gå. Kloning och omformning kan göras om vartannat, i vilken ordning som helst, och i flera etapper. Man får prova sig fram och se vad som fungerar bäst på en given bild.
Ett generellt tips är att göra omformningar och kloningar på egna lager, t ex kopior av den senaste kloningen/omformningen, istället för att göra allting på ett enda lager. På det sättet får du större möjlighet att kunna göra om enstaka steg utan att behöva börja om från början. De lager som blir över är ju bara att kasta efteråt, men de kan vara bra att ha under arbetes gång.
Tänk på att du kan omforma enstaka delar av bilden också, istället för hela bilden på en gång. Markera det bildparti du vill omforma med det rektangulära markeringsverktyget, och använd sedan de olika omformingsverktygen på vanligt sätt. Då omformas endast det markerade området av bilden.
Mvh.
Lasse C