Annons

Beslutsångest delux

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinocchio

Medlem
Hej

Jag tänkte köpa mig en kamera men börjar så smått få panik över vad jag skall välja.

Jag har tittat på följande:
Nikon D60
Nikon D5000
Nikon D90
Canon 1000D
Canon 450D

Jag är glad nybörjare som gärna vill lära mig mer om foto.

Min första tanke var att lägga så lite som möjligt på kamerahuset och satsa på objektiven. Men allt eftersom man förkovrar sig i tekniska specifikationer så vill man ha mer och mer.

Jag började titta på Nikon D60 och Canon 1000D. Det jag känner kan vara en brist är att de bara har 3 fokuspunkter som jag kan välja, inte kan ta tre bilder med olika exponering på en gång, inte har sån där överexponeringsblinkers. Sen hörde jag att även om de kan ta flera bilder på raken så går det segt efter 3-5 bilder då de börjar buffra.

Är det jag som hänger upp mig på saker jag inte kommer sakna eller märka av?

Sen fann jag Nikon D90 men tyckte först att den var lite väl dyr. Dock verkar man få rätt mycket kamera och, jag vill ju gärna satsa på något jag kommer ha glädje av/trivas med länge. Men som sagt den är lite dyr.

Så fann jag Nikon D5000 och Canon 450D. Canon 450D ligger liiite över Nikon D60 och Canon 1000D medan Nikon D5000 ligger liiite under Nikon D90. Men här är ändå samma fråga. Köper jag mer än jag behöver? När man ändå funderar på dessa, är det dum-snålt att inte gå upp ett snäpp till när man ändå håller på?

Jag har ännu ingen favorit i fajten mellan Nikon och Canon. Min Pappa kör Nikon D90 och min svåger kör Canon 400D eller om det var Canon 450D.

Och då har jag inte ens börjat diskutera objektiv-val :)
På tal om objektiv; När man pratar Nikon-objektiv så vet jag att bildstabilisator heter VR men vad heter det på Canon-objektiv? Är bildstabilisering i ett objektiv så viktigt/användbart som jag inbillar mig? (Har nästan ratat alla objektiv utan)

Jag har läst tidningar, plågat släktingar och knallat runt i stans alla fotobutiker för att förhöra deras experter. Jag har grym beslutsångest!

För att spä på det hela så vill jag om möjligt ha bestämt mig och inhandlat en kamera innan torsdagen den 4/6 för på fredag morgon åker jag till Skottland en vecka. Och då vill man ju kunna fota lite :)

Jag är sååå tacksam för all hjälp och alla tips ni har att ge.

Kram
Anna
 
Du kan ju börja med att kolla på alla kameramärken till att börja med.
Om du är nybörjare och inte vet vad du vill ha är det märkligt att du vet att det är canon eller nikon du skall ha...
 
Du kan ju börja med att kolla på alla kameramärken till att börja med.
Om du är nybörjare och inte vet vad du vill ha är det märkligt att du vet att det är canon eller nikon du skall ha...

Anledningen till det är just att min pappa och svåger kör på dessa 2 och då kan man kanske snylta lite på deras objektiv eller andra delar då och då. Plus att jag sen tidigare har en Nikon systemkamera (ej digital) som funkat bra även om jag använt den mycket sparsamt då jag heller kör digitalt (För otålig för att framkalla film). Har en canon ixus kompakt-kamera.
 
Canons bildstabilisering heter IS (Image stabilizer).

Jag var i samma sits som du när jag skulle välja. Jag valde då mellan Nikon D80 och Canon EOS 400D. Det löste sig av sig självt när jag fick en 400D. Jag är helnöjd med kameran och hade garanterat varit lika nöjd med Nikon D80. Min poäng här är att du inte behöver vara orolig för att bli besviken, vilket du än väljer. Canon och Nikon är ju de stora drakarna och de har rikligt med tillbehör i respektive system. En stor fördel med detta är att det brukar vara bra tillgång även på begagnade prylar.

Tipset alla brukar ge är ju att du ska känna och klämma på grejerna, och det är ett bra tips. Åk till en handlare och känn vilken som fungerar bäst rent ergonomiskt.

D90 känns spontant som mest "bang for the bucks" om du tycker dig ha råd med den. Samtidigt tycker jag att Canon har ett lite mer tilltalande objektivprogram, åtminstone ligger de ofta lite billigare i pris.

Pentax, Olympus och Sony finns ju också, men har du folk i närheten som har Canon och Nikon är det ju bra att kunna låna objektiv och annat.

Ta dig till en handlare och känn efter. Köp den som ligger bäst i handen. Jag törs nästan garantera att du blir nöjd oavsett!

Lycka till!
 
1): Sätt upp en budget. Gärna ett "maxtak", för där kommer du att hamna förr eller senare;-)

2): Skriv ner vad du vill att kameran ska kunna. Sortera sedan alternativen utefter dessa krav. Att läsa specifikationerna först är inte alltid bra, eftersom man då kommer på en massa saker som man skulle kunna ha nytta av, men som man egentligen inte behöver.

3): Fundera över vilket system som känns bäst och som har ett objektivutbud som passar. Prova kamerorna! Jag lovar att du kommer att gilla någon av dem bättre på helt annan basis än specifikationer.

4): Köp. Grunna inte för mycket. Alla alternativen är bra, och det är inte jordens undergång om du inte valt det absolut bästa.
 
Jag har varit och klämt på dem alla ett 20-tal gånger redan :)

Att skriva en krav-lista är väl en del av problemet. Jag vet inte exakt vad det är jag kommer behöva/ha nytta av.

Solklart:
* Den skall ta bilder
* Ha mer än 6 megapixlar
* Kunna ta flera bilder på raken hyfsat snabbt

Saker jag tror jag vill ha men inte vet om jag behöver:
* Kunna ta tre bilder på en gång med olika exponering/vitbalans
* Massor med valbara fokuspunkter
* LiveWiew
* "Överexponeringsblinkers"
* mm

Använder man dessa funktionerna?

/Anna
 
Det skiljer ju en del på kamerorna som du listar (vad dom kan etc). Men av dem skulle jag valt D90 eftersom den har live view, filmfunktion och dessutom tycker jag att den är den bäst hopskruvade av dem, har bäst ergonomi och menysystem. Jag tror även att D90 har lite bättre AF än de övriga, men det är nog rätt små skillnader i praktiken.

KOrt och gott, du måste nog sätta upp om du har några speciella krav och senvälja efter det. Alla kamerorna tar tar bra bilder.
 
* Kunna ta tre bilder på en gång med olika exponering/vitbalans
Vitbalans är inget problem om du använder råformat. Sen finns det ingen kamera som kan ta tre bilder med olika exponering samtidigt. De tas i så fall efter varandra.

* Massor med valbara fokuspunkter
Det kan vara minst lika viktigt att fokuspunkterna är bra placerade. En hel drös i mitten gör inte så mycket nytta.

* "Överexponeringsblinkers"
Det behövs heller inte eftersom man kan kolla på histogrammet.
 
Hej!
Tycker att du även ska kolla på Pentax K20,i kitt med 18-55 II
är det en riktigt bra kamera för pengarna.Den är rejäl,vädertätad,stabbilliserad och tar riktigt bra bilder.
Då det gäller Canon så är 40d prisvärd,snabb,rejäl och en kamera att "växa" i.

Mvh Sverker
 
Jag håller med Niklas.

Inte förrän man går inte på riktiga petigheter är det någon större skillnad mellan kamerorna idag - användaren står för 95% av bildkvaliten, även den tekniska... Det viktigaste är att du trivs med ergonomin. Jag föredrar Nikon, men inte av några direkta skäl jag kan logiskt härleda :)
Kolla med släktingarna vilka objektiv de har, och vad du skulle kunna vara intresserad av att äga alternativt låna.... Då får du lite större beslutsbakgrund. Tipset är väl att köpa märket där du kan låna dyrast objektiv... :) Detta gör nästan mer skillnad för bildkvaliten än kameran i dagsläget. D60 och D5000 är i detta fallet lite dumt om pappa även har äldre objektiv utan inbyggd fokuseringsmotor (vilket inte betyder att objektivet är sämre!). Dessa två modeller har inte fokuseringsmotor inbyggd i kroppen, utan kräver att objektivet kan fokusera själv.

D90 har dessutom lite större och ljusare sökare än de mindre Nikonmodellerna, på Canon skiljer det inte så mycket mellan modellerna. D90 har dubbla ställrattar (höger tumme-pekfinger) till skillnad från de andra kamerorna som har en (pekfinger) som man får skifta funktion på med en knapp istället. D90 är väl egentligen mest om du tror att du kommer att använda kameran väldigt aktivt - ställa mycket manuellt osv.

Inte mycket hjälp, kanske - men en del information. Du får snarare mer funktioner och annan ergonomi med en dyrare kropp (inom detta prissegmentet) än en bättre bildkvalitet. Om en bättre ergonomi hjälper dig att ta bättre bilder, ja då är det värt det. Om det kvittar dig med snabbknappar, mer manuella direktfunktioner osv - då kvittar det. Det är bara mer pengar som du inte får nåt speciellt ut av. Då är det bättre att köpa till ett objektiv till eller nåt...
 
Jag tycker du ska följa ovan angivna tips om att klämma och känna. Men jag tycker också att du ska titta på de skillnader i objektivutbud som finns. Känner inte till Pentax eller Sony själv men jag har ju själv valt Nikon då jag inte tyckte Canons utbud på optik passade mig.

/Fredrik
 
Fredrik Erixson skrev

Men jag tycker också att du ska titta på de skillnader i objektivutbud som finns. Känner inte till Pentax eller Sony själv


Det stora skillnaden med Pentax samt Sony ställt som jämförelse med Canon samt Nikon är väl att man kan handla alla ofta även ljuskänsliga tredjepartsobjektiv (klart) billigare än ljuskänslig märkesobjektiv och då ha kvar stabiliseringen som extra hjälp då denna funktion sitter i kamerahuset. .. Samt därmed även på alla beg objektiv även kunna tillgodogöra sig att alltid ha stabiliseringen som extra hjälp på traven...

Det är väl den största skillnaden för att fylla ut det du inte kan som du skrev angående objektiv runt Pentax / Sony.... Annars klarar sig nog dom flesta med alla märkens urval troligen utan större problem.. För dom flesta skapar inte prosystem utan stannar vid några objektiv som man mest behöver bara . Och då kanske några prisvänliga alternativ såsom då ljuskänsligare objektiv i alla fall gällande vardagszoom .. Det är väl relativt ofta den objektivtypen man pga bruset gärna uppdaterar så kamerorna ger ytterligare lite mer kvalitativa bilder med skärpa.....

mvh
Tobbe..
 
Sant... Hade jag börjat från noll nu, så hade nog Sony legat väldigt bra till för en liten :) VISA-överföring i butiken. Men Linda bad specifikt om Nikon/Canon, just pga möjligheten att låna objektiv...

Tipset om "vardagszoomen" är jättebra. Hellre gå upp ett par tusenlappar och få det objektiv man använder mest lite ljusstarkare (Sigma eller Tamron normalzoom F/2.8 om man inte har pengar till orginalmärket?) än att gå upp ett par tusenlappar i kamerapris. I stället för att ligga på ISO1600, F/4-5.6 och 1/50s på ett standard kitobjektiv så kan man ju då lägga sig på ISO400-800, F/2.8 och samma tider med det ljusstarkare alternativet. Detta gör betydligt mer skillnad än ISO-egenskaper på kamerahuset osv...
 
Att välja samma som vänner är ett smart val.

Ska man hårddra det så är du mer naturligt knuten till pappa än svågern.

Vad har du för objektiv till den gamla Nikonen?

OM du väljer Nikon så hade jag i ditt fall inte valt D40/60 eftersom att de saknar motorn i huset. Din far har motorn(för visst har D90 motor?) vilket kan minska din möjlighet att låna och då försvinner ju den finessen.
 
Av de kameror du nämner skulle jag köpa Nikon D90 om pengarna inte spelade någon roll. 16-85 skulle vara objektivet, som ger ett ganska dyrt startkit men samtidigt väldigt prisvärt. Tittar du på långzoomar o.likn så släpp ett avancerat kamerahus och ta det enklaste.

I övrigt så skulle jag köpa Canon 450D om pengarna spelade roll, den finns till bra pris då och då nu när Canon 500D kommit.

1000D är en strippad 450D liksom D5000 är en strippad D90. Med 450D får du en avancerad AF jämfört med de andra kamerorna, bättre än D90 (på pappret). Snabbare seriebildstagning (liksom D90 som är ännu snabbare). D90 har en bättre skärm, men även 450D's duger till att bedöma skärpan i fält med (vilket jag tycker är huvudsyftet).

Filmning finns i D90 och 500D men är i sin linda. Själv skulle jag vilja ha det men ännu motiverar det inte ett kamerabyte. 450D saknar det.

I övrigt får du en väldigt användbar och avancerad amatörkamera att utvecklas med i såväl D90 som 450D. Jag skulle inte titta på de enklare varianterna om jag var intresserad av fototeknik och inbillade mig att jag gillar rota i menyer för att få ännu bättre bilder :)
 
Om man får panik vid ett kameraval, ja, varför pina sig själv, bäst att gå in för en annan sysselsättning!

För några år sedan, satte en journalist, från Sveriges största fototidning, in en liknande fråga, kunde inte bestämma sig,
- skulle ut och resa, inom två dagar, visste inte vilket objektiv han skulle välja, av tre olika, hade bråttom med sitt val ...

Självklart var det en test, kul hade han, även vi som läste tråden, det kom in många, många förslag ...
Men, alltför många gick på inlägget ...
 
ANNONS