Annons

Beslutsångest delux

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinocchio

Medlem
Hej

Jag tänkte köpa mig en kamera men börjar så smått få panik över vad jag skall välja.

Jag har tittat på följande:
Nikon D60
Nikon D5000
Nikon D90
Canon 1000D
Canon 450D

Jag är glad nybörjare som gärna vill lära mig mer om foto.

Min första tanke var att lägga så lite som möjligt på kamerahuset och satsa på objektiven. Men allt eftersom man förkovrar sig i tekniska specifikationer så vill man ha mer och mer.

Jag började titta på Nikon D60 och Canon 1000D. Det jag känner kan vara en brist är att de bara har 3 fokuspunkter som jag kan välja, inte kan ta tre bilder med olika exponering på en gång, inte har sån där överexponeringsblinkers. Sen hörde jag att även om de kan ta flera bilder på raken så går det segt efter 3-5 bilder då de börjar buffra.

Är det jag som hänger upp mig på saker jag inte kommer sakna eller märka av?

Sen fann jag Nikon D90 men tyckte först att den var lite väl dyr. Dock verkar man få rätt mycket kamera och, jag vill ju gärna satsa på något jag kommer ha glädje av/trivas med länge. Men som sagt den är lite dyr.

Så fann jag Nikon D5000 och Canon 450D. Canon 450D ligger liiite över Nikon D60 och Canon 1000D medan Nikon D5000 ligger liiite under Nikon D90. Men här är ändå samma fråga. Köper jag mer än jag behöver? När man ändå funderar på dessa, är det dum-snålt att inte gå upp ett snäpp till när man ändå håller på?

Jag har ännu ingen favorit i fajten mellan Nikon och Canon. Min Pappa kör Nikon D90 och min svåger kör Canon 400D eller om det var Canon 450D.

Och då har jag inte ens börjat diskutera objektiv-val :)
På tal om objektiv; När man pratar Nikon-objektiv så vet jag att bildstabilisator heter VR men vad heter det på Canon-objektiv? Är bildstabilisering i ett objektiv så viktigt/användbart som jag inbillar mig? (Har nästan ratat alla objektiv utan)