Annons

Besluts ångest

Produkter
(logga in för att koppla)

higgis

Aktiv medlem
Har en pentax S30 just nu (på öppet köp) fundera på att lämna tillbaka den å köpa en Olympus mju mini.

Vad tycker ni?

Ställ dig själv frågan: Vad skall jag ha kameran till?

Semmesterbilder på ungarna och frugan på Mallis...eller kanske du vill producera bilder för väggen i vardagsrummet...?

Eller hamnar dom i ett album som man öppnar en gång var tredje år...?

har inte fotograferat änu vill ha en liten relatift snabb kamera så man inte missa ögonbliket. Är rädd att köper man en för dy eller för stor kamera så låter man den va hemma.

Har testat pentaxen och tycker den kanske är lite slö för min del.

Mvh

ja du...läs dom tester som finns på nätet och bilda dig en egen uppfattning. Det gjorde jag...och jag lovar att man lär sig en hel del...

higgis skrev:
Har testat pentaxen och tycker den kanske är lite slö för min del.

Här tycker jag att du egentligen svarar ganska bra på din egen fråga. En kamera skall kännas helt rätt rakt igenom - gör den inte det: leta vidare!

Cyberphoto.se skriver att optiken på Pentaxen "inte övertygar" medan Olympusen får betyget "Bra köp"... Värt att tänkas på!

mvh Janne

Sluta vela! Pentax S30:n är tillräckligt snabb för 99,9 % av alla fotografer - så varför passar den inte till dig? Vad har du så bråttom till?

Dessutom tar den vanliga AA (eller LR6) batterier, vilket ger bättre batterilivslängd än de flesta minibatterier som följer med exempelvis Mju Minin eller Minolta XG:n.

Att den dessutom är betydligt mer prisvärd är ju bara ett plus... fast det är klart, man måste ju köpa laddbara batterier till förstås...

Loj skrev:
[...] En kamera skall kännas helt rätt rakt igenom - gör den inte det: leta vidare!

Cyberphoto.se skriver att optiken på Pentaxen "inte övertygar" medan Olympusen får betyget "Bra köp"... Värt att tänkas på!

Värt att tänkas på är också att det handlar om två helt olika prisklasser - Olympusen kostar 2999 kr medan Pentaxen landar på blygsamma 1836 kr.

Dessutom Henrik: Vad menar du med långsam? Har du någon annan kamera att jämföra med? Jag tror inte att den är så långsam.

nej har ingen annan att gämföra med.

Har pratat med lite folk ska hem och testa med nya barterier.

Tycker det tar lång tid från det jag trycker till den tar kort. Pratade med en försäljare han sa att jag ska testa att trycka ner knappen en bit först. så kameran kan ställa in sig.

Mvh

Ja, precis, du måste låta kameran fokusera genom att trycka ner knappen halvvägs. Sedan trycker du ner "helt" för att ta bilden, och då är alla digitalkompakter ungefär lika snabba - mellan en och två tiondels sekund från avtryck till exponering.

ANNONS
Götaplatsens Foto