Annons

Beställa icc-profiler men...

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Tänkte fråga ifall någon som vet hur man skall skriva ut testrutororna eller rättare sagt hur skall photoshop vara inställd?

Och sedan undrar jag ifall någon vet vilken profil det är jag skall ha? RGB eller CMYK?

Hittar ingen information på deras hemsida...

http://www.profile-xpert.com/

/ Tom

Hittar inget på den siten om att det går att beställa profiler :/

Du skall INTE använda några profiler när du skriver ut testkartorna, meningen är att testkartan skall visa exakt vad din skrivare återger vid ett visst inmatat värde.

T_M skrev:
Tänkte fråga ifall någon som vet hur man skall skriva ut testrutororna eller rättare sagt hur skall photoshop vara inställd?

Och sedan undrar jag ifall någon vet vilken profil det är jag skall ha? RGB eller CMYK?

Hittar ingen information på deras hemsida...

http://www.profile-xpert.com/

/ Tom

Jag skulle nog valt någon som var lite mer användarvänlig.

Martin Evening rekommenderade i sin bok "Adobe Photoshop CS2 for photographers" Neil Barstow:

http://www.colourmanagement.net/profiling_inkjets.html

Jag har inte provat dem men jag tvekar inte att föra vidare något som Evening har rekommenderat, han verkar vara vettig.

Re: Re: Beställa icc-profiler men...

budda skrev:
Jag skulle nog valt någon som var lite mer användarvänlig.

Martin Evening rekommenderade i sin bok "Adobe Photoshop CS2 for photographers" Neil Barstow:

http://www.colourmanagement.net/profiling_inkjets.html

Jag har inte provat dem men jag tvekar inte att föra vidare något som Evening har rekommenderat, han verkar vara vettig.

Tack för tipset, men tyvärr så är det så att jag vid samband av ett köp skulle få profiler fixade med hjälp av Xpert därför blir jag tvungen att välja dom...

Då är det bara att stänga av allt vad colormanagement heter i utskriftsinställningarna och inte konvertera bilden till någon arbetsrymd när du öppnar den.

Den skall vara "Untagged RGB" när du skriver ut den.
Vad som gäller för CMYK kanske någon annan vill svara på?

diver1 skrev:
Hittar inget på den siten om att det går att beställa profiler :/

Du skall INTE använda några profiler när du skriver ut testkartorna, meningen är att testkartan skall visa exakt vad din skrivare återger vid ett visst inmatat värde.

Okej då är jag med så långt, men nu undrar jag hur jag skall ställa in under skrivarinställningar... No color adjustment, eller vad säger du?

Kör med Epson 2100.

" Lite sen där, du han före. Tack för hjälpen!"

/ Tom

Tänkte bara tack dig Jonas, jag fick iallafall stor hjälp från sidan som du länkade till, det fanns med det mesta som jag undrade över.

Och det blev endast RGB. Skall bli kul att se resultat med den nya profilen och ifall Lyson bläck är något för den kräsna!

/ Tom

Hej Hans,

Jag har redan skickat iväg testrutorna så nu får jag bara hålla tummarna... tack iallafall!

/ Tom

Re: Re: Re: Beställa icc-profiler men...

T_M skrev:
Tack för tipset, men tyvärr så är det så att jag vid samband av ett köp skulle få profiler fixade med hjälp av Xpert därför blir jag tvungen att välja dom...

Barbieri är en tillverkare av spektrofotometrar, alltså den mätutrustning som du använder när du gör profiler. Hur många färgrutor var det på på den karta som du skulle skriva ut? De verkar ju använda kartor i mycket varierande storlek. 500 skulle jag bedöma som ett minimum, åtminstone för en skrivare som inte var hundra procent rätt inställd från början.

MVH/Stefan

Re: Re: Re: Re: Beställa icc-profiler men...

stefohl skrev:
Barbieri är en tillverkare av spektrofotometrar, alltså den mätutrustning som du använder när du gör profiler. Hur många färgrutor var det på på den karta som du skulle skriva ut? De verkar ju använda kartor i mycket varierande storlek. 500 skulle jag bedöma som ett minimum, åtminstone för en skrivare som inte var hundra procent rätt inställd från början.

MVH/Stefan

Det var 1248 testrutor.

/ Tom

ANNONS
Götaplatsens Foto