Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Verk-man

Avslutat medlemskap
Jag har inte sökt strid. Jag har sökt kunskap, men tyvärr anser jag mig inte fått den. Och anser du verkligen att du blivit lågt behandlad av mig? Sönderskruvad? Utsatt?




Jag vet att många har andra uppfattningar än vad jag själv har. Jag respekterar dessa. Håller inte alltid med, men respekterar trots allt.




Du drog in begreppet i diskussionen, inte vi. När vi inte förstår, frågar vi. När vi får svar vi inte förstår, ja då frågar vi igen. Men visst, diskussionerna som har med det ordet är ett sidospår och hör inte hemma i den här tråden.




Inte dumt alls att försöka förklara. Det är vi tacksamma för. Men vad ska jag göra när jag inte förstår svaret på frågan jag ställde? Jag förstår verkligen inte det du skriver om tryckkort, hemskt ledsen.




Jag ser inte det här forumet som en artificiell värld. Faktum är att jag lika gärna skulle ta en diskussion över en fika med vem som helst här. Ännu hellre en fotopromenad, för det ger nog ännu mer.

Och som en hint, jag är långt ifrån en mästare. Jag har kommit så långt på visdomens trappa, att jag vet att jag har långt kvar upp till toppen. Men det är snällt att du tillskriver mig egenheter jag inte har...
Härligt, jobbigt inlägg....
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Det har vi ju redan berättat. Allt över 1200 kronor i ersättning till någon som kan bevisa sig vara rättmätig innehavare av rätten till bilden vore en smärre sensation. Med tanke på de vändningar debatten tagit och den prestigeförlust som 1200 spänn innebär efter den här bredsidan i öppningen, så är det värt en hel del för "BO" att köpa Fredriks tystnad.
Ev kommentarer får riktas till regeringskansliet, därifrån dokumentationen kommer.
 

KGS

Aktiv medlem
Ev kommentarer får riktas till regeringskansliet, därifrån dokumentationen kommer.
DU frågade hur vi tror att det kommer att gå ("Vad kommer att hända med TS - DÖM själv"). Jag svarade. Ditt långa citat innehåller knappast något entydigt svar från Regeringen, som troligen inte kommer att delta i den här diskussionen.
 

lumor_

Aktiv medlem
Härligt, jobbigt inlägg....
Du har skrivit en hel del i den här tråden och en del saker håller jag med dig om, andra inte. Anledningen till att folk har en tendens vända sig emot dig är nog inte sakinnehållet utan ditt sätt att framföra det på. Du har ju en attityd som en fälthabits i en porslinsbutik. Slutar ju bara med att folk tycker att det är fel, helt oavsett vad du egentligen menar.
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Jag förstår fortfarande inte om Verk-man menar att det är två olika ord eller samma ord. Jag försöker inte tillrättavisa någon, Verk-man, det var absolut inte meningen, men om man inte förstår vad någon pratar om är det svårt att diskutera.

Jag förstod helt enkelt inte vad Tryckkort var, och om det inte är samma ord som Tryckort, då förstår jag det fortfarande inte...
Att du inte förstår detta - kan jag inte begripa. Jag har förklarat att "tryckkort" är ett branschbegrepp. Beteendet som då uppstår ( strunt samma av vem) är löjligt, och samtidigt ytterst komprimenterande för hur lågt debatten sjunker. För den sjunker igenom all vett och sans...

Eftersom du inte fattar - följer här en länk till ett tryckeri - som har en ordlista med branschbegrepp.

SÅ LÄR ER NU EN GÅNG FÖR ALLA VAD "TRYCKKORT" BETYDER!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.ekotryckredners.se/ordlista/default.aspx?letter=T
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
DU frågade hur vi tror att det kommer att gå ("Vad kommer att hända med TS - DÖM själv"). Jag svarade. Ditt långa citat innehåller knappast något entydigt svar från Regeringen, som troligen inte kommer att delta i den här diskussionen.
Ev kommentarer får riktas till regeringskansliet, därifrån dokumentationen kommer.
I övrigt - jag frågade inte - rubriken var "DÖM SJÄLV"
 

Anders Östberg

Guest
"tryckkort" finns knappt på någon annan website i hela världen ... tyder på ett missförstånd och en felstavning av tryckort ... inte så konstigt eftersom det låta lika i tal ... så jag tror du kan ha fel.

OT så det skriker om det i vilket fall.
 
Senast redigerad av en moderator:

Verk-man

Avslutat medlemskap
Du har skrivit en hel del i den här tråden och en del saker håller jag med dig om, andra inte. Anledningen till att folk har en tendens vända sig emot dig är nog inte sakinnehållet utan ditt sätt att framföra det på. Du har ju en attityd som en fälthabits i en porslinsbutik. Slutar ju bara med att folk tycker att det är fel, helt oavsett vad du egentligen menar.
Tack för ditt "råd", men jag tror du kanske missar vadsomsker.
Ta en sån enkel sak som "kunskap". Man förnekar ju t o m ordet "tryckkort" mot bättre vetande. Denna "bildskärmsfanatism" har skapar en otrevlig stämning och har inget berättigande i ett seriöst sammanhang,

Bulldozern rattas inte av mig - jag har bara en annan uppfattning som bevisligen ibland har rätt!!!
 

KGS

Aktiv medlem
Ev kommentarer får riktas till regeringskansliet, därifrån dokumentationen kommer.
I övrigt - jag frågade inte - rubriken var "DÖM SJÄLV"
Så "Vad kommer att hända med TS" i fet stil är ingen fråga från dig då? Har Regeringskansliet ställt den frågan!? Jag häpnar! Då hoppas jag du vidarebefordrar mitt svar till Regeringen, så vet de också hur det kommer att gå.
 

KGS

Aktiv medlem
Att du inte förstår detta - kan jag inte begripa. Jag har förklarat att "tryckkort" är ett branschbegrepp. Beteendet som då uppstår ( strunt samma av vem) är löjligt, och samtidigt ytterst komprimenterande för hur lågt debatten sjunker. För den sjunker igenom all vett och sans...

Eftersom du inte fattar - följer här en länk till ett tryckeri - som har en ordlista med branschbegrepp.

SÅ LÄR ER NU EN GÅNG FÖR ALLA VAD "TRYCKKORT" BETYDER!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.ekotryckredners.se/ordlista/default.aspx?letter=T
Ha, ha, så det är något helt annat än http://www.grafiska.se/web/Regler_for_tryckort.aspx

Vojne! Visst är det jobbigt att stava fel, men såååå jobbigt är det inte. Det kryllar av bra folk som inte kan stava och du lyckas överlag väldigt bra, så häng inte med huvudet. Kryp till korset nu.
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Så "Vad kommer att hända med TS" i fet stil är ingen fråga från dig då? Har Regeringskansliet ställt den frågan!? Jag häpnar! Då hoppas jag du vidarebefordrar mitt svar till Regeringen, så vet de också hur det kommer att gå.
Rubriken var "Vad kommer att hända TS - DÖM själv!".
Du har förbrukat mitt tålamod och kommer fr o m nu bli fullständigt ignorerad, vad du än skriver....
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att du inte förstår detta - kan jag inte begripa. Jag har förklarat att "tryckkort" är ett branschbegrepp. Beteendet som då uppstår ( strunt samma av vem) är löjligt, och samtidigt ytterst komprimenterande för hur lågt debatten sjunker. För den sjunker igenom all vett och sans...

Eftersom du inte fattar - följer här en länk till ett tryckeri - som har en ordlista med branschbegrepp.

SÅ LÄR ER NU EN GÅNG FÖR ALLA VAD "TRYCKKORT" BETYDER!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.ekotryckredners.se/ordlista/default.aspx?letter=T
Jag tror att du behöver byta ut ditt tangetbord. Tangenten ovanför ctrl verkar ha hängt sig...

Läser i Bonniers Svenska Ordbok (8:e uppl. 2002) och där hittar jag "tryckort", men inte "tryckkort".

"tryckort den ort där en bok e.d. tryckts, anges på bokens tryckortssida"

I SAOB på nätet ( http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ ) hittar jag:

"– (4 ) TRYCK-ORT . ort där visst tryckalster tryck(t)s (jfr trycknings-ort ); i fackspr. äv. med inbegrepp av tryckår o. tryckeriets namn. E ICHHORN Stud . 2: 104 (1872 ). Med utsättande av tryckort menas att boktryckaren å tryckalstret skall utsätta boktryckarens namn, tryckningsorten och årtalet. HantvB I. 7: 579 (1939 ). --"

I SAOL hittar jag också endast tryckort:
http://sok.saol.se/pages/P1001_M.jpg
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Och här har vi en annan som erkänt samma felstavning.
"Orka" erkänna ditt missförstånd nu ... take it like a man. ;-)

http://researcher.se/archives/2004/07/tryckkort/
Att du orkar... "tunga" referenter du "addar" till din kongruens... Envis - nä, snarare dum tycker jag...

Jag ser det inte som min uppgift att lära dig nya ord, men jag uppfattar att du vägrar acceptera de ord du inte kan googla.
Ledtråd = ort & datum ingår alltid över viss upplaga, tillsammans med tryckeri + ev reklambyrå och det sammanfattande ordet, vedertaget inom en hel bransch ( som du bevisligen inte tillhör) är "tryckkort".
 
Senast ändrad:

arp

Aktiv medlem
Men syftningen var alltså ett sammanfattande ord för TS, som i form av näringsidkare erhåller ett krav för intrång och som svar vidtar alla dessa åtgärder - att hämnas genom "fritt tal på nätet".
om ST's verksamhet hade varit så balanserad och moralisk som du ensidigt hävdar så hade ju den här diskussionen varit till hans fördel för länge sedan, för att inte nämna all gratisreklam det hade gett..
är ju svårt hitta en mer bortaplan än att ta upp en debatt om bildstöld till grädden av sveriges fotografer.
ställa sig mitt i skottlinjen är väll inte riktigt min definition på hämnd

Sen tycker jag "fritt tal på nätet" har visat sig motarbeta väldigt mycket oseriös verksamhet, istället för en journalist som hittar ett par ytterligheter, så får du ett 100-tal som kan bidra till en mycket bättre bild av läget eller dementera det för den delen om det vore så..
att gensvaret blivit så stort här tror jag mycket beror på att fotografer är väldigt angelägen om bilden och hur bilder hanteras.

Att ST som jurist och du som webbyrå, går ut med att fördömma folk från att kunna prata fritt och inhämta kunskap via internet sticker mig verkligen i ögonen.
Du bedriver ju själv föreläsningar inom ämnet.. varför hyscha ner den öppna debatten? att folk diskuterar upphovsrätten måste ju vara optimalt om det verkligen är det budskapet ni vill förmedla..
men om det är en hotbild och skrämselpropaganda som ni vill förankra hos företagarna, för att gör dom mer osäkra och mottagliga att förlikningar på orimliga krav, ja då förstår jag att den öppna debatten ogillas.
det blir som larm-företagen som går ut och informerar alla om att inbrotten ökar.. var rädd! ditt hem kan redan nu vara under iaktagelse.. för att eg främja en helt annan verksamhet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att du orkar... "tunga" referenter du "addar" till din kongruens... Envis - nä, snarare dum tycker jag...

Jag ser det inte som min uppgift att lära dig nya ord, men jag uppfattar att du vägrar acceptera de ord du inte kan googla.
Ledtråd = ort & datum ingår alltid över viss upplaga, tillsammans med tryckeri + ev reklambyrå och det sammanfattande ordet, vedertaget inom en hel bransch ( som du bevisligen inte tillhör) är "tryckkort".
Ledtråd från sista inlägget på förra sidan: Ditt påstådda ord finns varken i Bonniers Svenska Ordbok, SAOB eller SAOL och det är inte något nymodigt låneord så du kan inte skylla på det.
 

erro.se

Aktiv medlem
Att du inte förstår detta - kan jag inte begripa. Jag har förklarat att "tryckkort" är ett branschbegrepp. Beteendet som då uppstår ( strunt samma av vem) är löjligt, och samtidigt ytterst komprimenterande för hur lågt debatten sjunker. För den sjunker igenom all vett och sans...

Eftersom du inte fattar - följer här en länk till ett tryckeri - som har en ordlista med branschbegrepp.

SÅ LÄR ER NU EN GÅNG FÖR ALLA VAD "TRYCKKORT" BETYDER!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.ekotryckredners.se/ordlista/default.aspx?letter=T
Så, Ekotryck Redners definition av "ditt" ord tryck-kort är altså "Namn på den ort/tryckeri där trycksaken har tryckts."

Din egen definition var väl, om jag inte minns fel, nåt i stil med: namn på fotograf/bildbyrå.

Ingen i övriga världen verkar använda eller förstå ordet tryck-kort. Däremot används ordet tryck-ort (med ett k) just för att beskriva "Namn på den ort/tryckeri där trycksaken har tryckts.".

Jag vet ju vad jag tror är rätt......

Ska du komma med fakta (som du dessutom inte förklarar på nåt bra sätt) så får du väl se till att det faktiskt stämmer också.

Så, nu har vi lärt oss att tryck-kort är en felstavning, att din definition bara delas av dig själv, och att det egentligen var tryck-ort som avsågs. Och tryck-ort visste t.o.m. jag vad det är, trots att jag inte jobbar i branschen.

Avslutningsvis kan vi fråga oss: varför tog du upp tryck-kort/tryck-ort överhuvudtaget? Vad har det med saken att göra? Det gäller ju bara vid tryck!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS